Hlavní obsah

Aston Martin se loučí s ikonickým dvanáctiválcem. Labutí písní bude model DBS 770 Ultimate

Foto: Aston Martin

Tento krasavec je labutí písní dvanáctiválcových Aston Martinů, příští generace už se bez elektrifikace nebo menšího motoru neobejde

Jsou hlučné a žíznivé, mají však nezaměnitelný charakter. Od dvanáctiválcových motorů už většina výrobců dala ruce pryč, ti zbývající těmto dinosaurům automobilového průmyslu vzdávají hold, podobně jako třeba Aston Martin. Právě proto vznikl model DBS 770 Ultimate.

Článek

Ferrari vyrábí V12 jen ve výjimečných případech. Lamborghini je v budoucnu doplní elektřinou. A třeba i takové BMW potvrdilo jejich konec ve své nabídce. Objektivní znaky mluví proti nim, ale jejich ohromný zátah a charakteristický projev nás neustále nutí jejich zánik ještě o trochu oddálit.

Impozantní 5,2l V12 s dvojitým přeplňováním v Aston Martinu DBS by dost možná mohl být tím posledním, který bude kdy pohánět vozy z britského Gaydonu. S vidinou, že jej nahradí menší nebo elektrifikované agregáty, se automobilka loučí edicí DBS 770 Ultimate.

Foto: Aston Martin

Aston Martin DBS 770 Ultimate je finální interpretací dvanáctiválcových grand tourerů od Astonu Martin

Jak napovídá název, výkon bude dosahovat 770 koňských sil, což z DBS 770 Ultimate dělá nejvýkonnější silniční Aston Martin všech dob. Zda oproti původním 725 koním vzrostl i točivý moment výrobce neuvádí, ve standardním DBS je to však úctyhodných 900 Nm, což je síla více než dostatečná na 1 700 kg vážící grand tourer.

Vyššího výkonu bylo dosaženo s pomocí upraveného sání a nového zapalování, navrch k tomu lidé z Gaydonu zvýšili plnící tlak turbodmychadel o 7 %. Udávaná maximální rychlost je 340 km/h, v rozletu tento projektil brzdí ohromné 409mm brzdové kotouče vpředu, zadní mají průměr 358 mm.

Foto: Aston Martin

Aston Martin DBS 770 Ultimate bude dost možná poslední vůz z Gaydonu, kterému bude pod kapotou vřískat dvanáctiválec

Aston Martin doladil i drobné nuance týkající se ovladatelnosti. Řízení má teď uložení napevno, což zlepšuje jeho preciznost a dává řidiči lepší zpětnou vazbu. Došlo i na celkové vyztužení šasi, odpružení má nové nastavení, které má způsobit „lepší vyrovnanost a kontrolu, avšak ne na úkor kvality jízdy“, jak tvrdí výrobce.

Vůz jezdí na 21palcových kovaných kolech, které je možné si objednat ve třech odstínech a na kapotě se objevil nový průduch ve tvaru podkovy.

Z aerodynamických doplňků tu k decentnímu zadnímu spoileru z karbonu přibyl ještě splitter předního nárazníku rovněž z karbonu pro lepší aerodynamickou vyváženost. Z karbonu jsou i kryty vnějších zpětných zrcátek a průduchy za předními blatníky, vzadu přibyl nově navržený difuzor.

Uvnitř pak najdeme sportovní anatomická sedadla potažená kombinací kůže a Alcantary, přirozeně se tu a tam najdou i upomínkové plaketky poukazující na výjimečnost edice a pod tříramenným volantem najdeme karbonová pádla pro manuální řazení.

A jak moc že je tato edice výjimečná? Poměrně dost, neboť pro celý svět Gaydon vyrobí 499 vozů DBS 770 Ultimate. Tento počet se pak rozdělí v poměru 300 exemplářů na verzi kupé a 199 jich připadne na otevřenou verzi zvanou Volante.

Zajímá vás cena? Věřte, milí čtenáři, že i nás, neboť výrobce ji u této finální interpretace dvanáctiválcového DBS neuvádí. A cena vozu je vlastně celkem irelevantní – všech 499 vozů už totiž zná své budoucí majitele.

Načítám