Článek
Ferrari vyrábí V12 jen ve výjimečných případech. Lamborghini je v budoucnu doplní elektřinou. A třeba i takové BMW potvrdilo jejich konec ve své nabídce. Objektivní znaky mluví proti nim, ale jejich ohromný zátah a charakteristický projev nás neustále nutí jejich zánik ještě o trochu oddálit.
Impozantní 5,2l V12 s dvojitým přeplňováním v Aston Martinu DBS by dost možná mohl být tím posledním, který bude kdy pohánět vozy z britského Gaydonu. S vidinou, že jej nahradí menší nebo elektrifikované agregáty, se automobilka loučí edicí DBS 770 Ultimate.
Jak napovídá název, výkon bude dosahovat 770 koňských sil, což z DBS 770 Ultimate dělá nejvýkonnější silniční Aston Martin všech dob. Zda oproti původním 725 koním vzrostl i točivý moment výrobce neuvádí, ve standardním DBS je to však úctyhodných 900 Nm, což je síla více než dostatečná na 1 700 kg vážící grand tourer.
Vyššího výkonu bylo dosaženo s pomocí upraveného sání a nového zapalování, navrch k tomu lidé z Gaydonu zvýšili plnící tlak turbodmychadel o 7 %. Udávaná maximální rychlost je 340 km/h, v rozletu tento projektil brzdí ohromné 409mm brzdové kotouče vpředu, zadní mají průměr 358 mm.
Aston Martin doladil i drobné nuance týkající se ovladatelnosti. Řízení má teď uložení napevno, což zlepšuje jeho preciznost a dává řidiči lepší zpětnou vazbu. Došlo i na celkové vyztužení šasi, odpružení má nové nastavení, které má způsobit „lepší vyrovnanost a kontrolu, avšak ne na úkor kvality jízdy“, jak tvrdí výrobce.
Vůz jezdí na 21palcových kovaných kolech, které je možné si objednat ve třech odstínech a na kapotě se objevil nový průduch ve tvaru podkovy.
Z aerodynamických doplňků tu k decentnímu zadnímu spoileru z karbonu přibyl ještě splitter předního nárazníku rovněž z karbonu pro lepší aerodynamickou vyváženost. Z karbonu jsou i kryty vnějších zpětných zrcátek a průduchy za předními blatníky, vzadu přibyl nově navržený difuzor.
Uvnitř pak najdeme sportovní anatomická sedadla potažená kombinací kůže a Alcantary, přirozeně se tu a tam najdou i upomínkové plaketky poukazující na výjimečnost edice a pod tříramenným volantem najdeme karbonová pádla pro manuální řazení.
A jak moc že je tato edice výjimečná? Poměrně dost, neboť pro celý svět Gaydon vyrobí 499 vozů DBS 770 Ultimate. Tento počet se pak rozdělí v poměru 300 exemplářů na verzi kupé a 199 jich připadne na otevřenou verzi zvanou Volante.
Zajímá vás cena? Věřte, milí čtenáři, že i nás, neboť výrobce ji u této finální interpretace dvanáctiválcového DBS neuvádí. A cena vozu je vlastně celkem irelevantní – všech 499 vozů už totiž zná své budoucí majitele.