Článek
Japonská Mazda nám uvedením nových řadových šestiválců v době, kdy všichni zmenšují počty válců a mohutně elektrifikují, naprosto jasně ukázala, že i nadále odvážně vystupuje z davu. Poprvé se spojení nové platformy s novými spalovacími jednotkami představilo v nedávném vlajkovém SUV CX-60, teď se na světle světa objevuje další model, kterým automobilka cílí na severoamerický trh. Nová Mazda CX-90 je dospělejším sourozencem „CX-šedesátky“ a má zaujmout novými technologiemi, charakteristickým designem i větším vnitřním prostorem.
Nová Mazda CX-90 je větším sourozencem kompaktnějšího evropského modelu a už na první pohled budete jistě souhlasit, že se vizuálně odlišuje jen drobnostmi. Novinka si zakládá na nejmodernějších křivkách typického designového jazyka Kodo, přináší novou červenou barvu Artisan Red, velká 21palcová kola a jednoduše vypadá jako větší Mazda CX-60. Hlavním cílem automobilky i jejích návrhářů bylo spojit všechna pozitiva menšího SUV s prostornějším interiérem, kde jsou nově tři řady sedadel pro sedm až osm pasažérů.
Zásadní novinky v moderním interiéru s 12,3palcovým infotainmentem a digitálním přístrojovým štítem nehledejte, protože vychází z architektury modelu CX-60. Japonský zenový koncept Ma zakládá na důstojnosti a klidu prázdného prostoru. Návrháři jej vybavili pravým javorovým dřevem, kvalitní kůží Nappa i tradičními japonskými textiliemi. Nejdůležitější novinkou je, že klimatizace nebo nabíjecí USB-C porty jsou k dispozici i pro třetí řadu sedadel.
Automobilka ze země vycházejícího slunce zatím nezveřejnila očekávané informace o větším vnitřním prostoru ani základním objemu zavazadlového prostoru, což budou pro budoucí zákazníky ta nejdůležitější fakta. Už ale odhalila nabídku motorizací. Nová Mazda CX-90 bude klientům značky nabídnuta se dvěma hybridními motorizacemi, automatickou převodovkou a čtyřkolkou.
Klasičtější spalovací jednotkou je mild-hybridní turbodmychadlem přeplňovaný zážehový 3,3litrový řadový šestiválec o 345 koních (254 kW) a 500 newtonmetrech, nejsilnější benzinový motor Mazdy všech dob.
Více elektrifikovanou alternativou je nejmodernější plug-in hybrid e-SkyActiv (už ho důvěrně známe z CX-60). Ten spojuje 2,5litrový čtyřválec s elektromotorem a 17,8 kWh lithium-iontovým akumulátorem, přičemž vyvine systémových 327 koní (241 kW) a 500 newtonmetrů. Předpokládá se, že nejvyšší čistě elektrický dojezd bude okolo 60 kilometrů.
Standardem obou variant je osmistupňový automat a čtyřkolka, která díky nové platformě s podélným uložením motorů preferuje kola zadní nápravy. A aby inženýři Mazdy zlepšili jízdní vlastnosti svého největšího SUV, vybavili jej relativně novou technologií Kinematic Posture Control pro lepší agilitu v zatáčkách. Systém v reálném čase vyhodnocuje jízdní podmínky a zapojením brzd pomáhá vozu zatáčet, také zvyšuje celkovou stabilitu. Původně ji vyvinuli pro modernizovanou sportovní Mazdu MX-5 a využili ji i nyní, aby se nová Mazda CX-90 řídila spíše jako normální auto než velké SUV se třemi řadami sedadel.
A jestli se objeví i u nás? Nová Mazda CX-90 je specialitou severoamerického trhu a u nás na ni bohužel musíme zapomenout. Automobilka zatím nezveřejnila detailnější informace o technických vlastnostech modelu, spotřebách paliva, elektrického dojezdu plug-in hybridu ani oficiální ceníky, ale vlastně nás to ani moc trápit nemusí. A pokud jste přecijen zvědaví, očekává se, že u amerických dealerů se objeví už na jaře s cenou v přepočtu od 850 tisíc do 1,1 milionu Kč. Možná by stálo za to pozeptat se na možnosti individuálního dovozu…