Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Americký svalovec bez osmiválce? To si v Evropě snad ani neumíme představit, ale za oceánem je to nová realita. Mustang se ještě svého V8 drží zuby nehty, ale Dodge musel kapitulovat a přešel na třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním (kombinovaný s pohonem všech čtyř kol). Výkon mu nechybí, vždyť překonává původní V8 Hemi – základní verze má 426 koní (5,7 V8 dával 380 k), výkonnější pak 558 koní (6,4 V8 produkoval 492 k). Jenže bude oturbená řadová šestka burácet stejně podmanivě jako atmosférická vidlicová osmička…?
Ještě hůř na tom se zvukem bude elektrická varianta (ano, peklo právě zamrzlo), i když se Dodge určitě vyprsí s nějakým syntetickým soundtrackem (říkají mu Frantzonic a prý by měl zvukem i hlasitostí připomínat Charger Hellcat). Ale výkonově si nebude na co stěžovat: „základní“ R/T bude roztáčet všechna čtyři kola silou 503 koní a 548 Nm, silnější Scat Pack dokonce až 680 koní a 850 Nm. To v překladu do řeči rychlosti znamená stovku za brutálních 3,3 sekundy (resp. 4,7 s pro R/T) a čtvrtmíli za 11,5 sekundy (13,1 s pro R/T). A to se chystají ještě výkonnější verze!
Dodge totiž využil zcela novou koncernovou platformu STLA Large, která využívá nejen 400V architekturu (jako v případě těchto dvou uvedených verzí), ale chystá se i 800V varianta, jež umožní ještě vyšší výkony (cíl na zádech má Tesla Plaid).
Dvoumotorová konfigurace bude čerpat energii z bateriového balíku o kapacitě 100 kWh, což umožní dojezd až 507 (R/T), resp. 416 kilometrů (Scat Pack). Efektivní nabíjení (5-80 %) výkonem až 183 kW by pak mělo zabrat jen půlhodinku.
Všechna tahle moderní technika je zabalená do dvou- nebo čtyřdveřové karoserie (nový Charger nahrazuje původní čtyřdveřový Charger, i dvoudveřový Challenger) s retro inspirací (komu naskočil Bullitův případ, tak míří správným směrem), ale celkově moderním vyzněním.
Jen byste se měli připravit na to, že novinka je o dost větší (rozvor se protáhl na 3 074 mm, délka dokonce na 5 248 mm, čímž předčí i BMW X7!) a těžší (elektrické verze přesahují 2,6 tuny, u spalovacích parametry ještě neznáme), takže nepůjde o žádného lehkonohého atleta. Ale to je u amerických svalovců už dekády nepsaným pravidlem…
Muscle car tak definitivně vstupuje do nové éry – bez osmiválce. Je jasné, že síla chybět nebude, ale uvidíme, jak to bude s atmosférou na palubě… Jestli po pár prvních startech a kopancích akcelerace do ledvin celá tahle jednodimenzní sranda neomrzí.