Hlavní obsah

Americký konkurent Tesly si brousí zuby na Evropu. Lucid Air bude již brzy k mání v Německu

Foto: Lucid

Lucid Air se nabízí v několika verzích, včetně takzvané Dream Edition o výkonu až 1 111 koní. A dle výrobce se můžeme těšit na ještě silnější verzi Super Air se třemi elektromotory

Automobilka z kalifornského Silicon Valley začíná už v létě prodávat své vozy na evropském trhu – jako první se luxusních elektrických supersedanů od firmy Lucid dočkají Němci, další zákazníci, včetně těch ostrovních, které jezdí na opačné straně silnice, budou následovat. Dočkají se také na Blízkém východě, v Číně si však budou muset počkat do začátku roku 2023.

Článek

Výrobce: Lucid, typ: Air. Tohle jméno by si měli zapamatovat všichni příznivci elektromobility a moderních technologií – a s nimi také vedení automobilky Tesla, neboť se očekává, že právě Lucid Air, rovněž z USA, bude patrně tím nejzarytějším sokem pro vlajkovou loď automobilky Elona Muska, Model S.

Nejdřív patrně v Německu

Foto: Lucid

Lucid se svým typem Air půjde proti Tesle Model S. Pokud však chcete potrápit kamaráda s jeho Modelem S Plaid, počkejte si na vrcholný Lucid Super Air

Na konci dubna společnost Lucid Motors potvrdila nejstaršímu britskému automobilovému časopisu Autocar, že v červnu začne evropská expanze automobilky. Jak už zaznělo v úvodu, nejdříve se značka se svým modelem Air dostane na trh s největším tržním potenciálem, tedy do Německa.

Přirozeně se však počítá i s dalšími zeměmi, jako je například sousední Rakousko, Belgie, Dánsko, Finsko, Island, Itálie, Monako, Švédsko, Švýcarsko, Španělsko. Rozhodně pak nesmíme vynechat trh, který bude hned po Německu největším odbytištěm (ne-li největším), tedy Norsko. Právě tato severská země bude mít v Evropě pro automobilku stěžejní význam, neboť mezi nově přihlášenými vozy tu už pár let jasně dominují právě elektromobily. Lucid uvádí, že trhy byly vybrány podle dobíjecí infrastruktury, velikosti a tomu, jaký zde značka vidí potenciál.

Přesné datum zahájení prodeje pro další evropské trhy (tuzemsko, Slovensko, Maďarsko…), včetně těch, kde mají volant na opačné straně, prozatím neznáme – není však tajemstvím, že již od prvopočátku výroby se počítá i s pravostranným Lucidem Air, byť bude hotový o pár měsíců později, údajně ke konci tohoto roku.

Ceny od 77 tisíc dolarů

Foto: Lucid

Lucid Air nemá křídlové dveře ani jiné podobné parádičky – díky tomu však o něco víc připomíná normální auto. Hlavním tahákem modelu Air má být skvělý dojezd

Vraťme se ale na úplně začátek – opravdu by se měla Tesla bát? Lucid Air se nabízí v několika… úrovních? Stupních výbav? Verzích? Levelech? To už asi necháme na čtenářích, každopádně na samém počátku stojí Lucid Air s přídomkem Pure.

Pure disponuje jedním motorem na zadní nápravě o výkonu 480 koní. Cena začíná na 77 400 dolarech, tedy zhruba 1,7 milionu Kč. Výrobce tu neudává zrychlení z nuly na sto, známe však dojezd, který činí 650 km. Verze Pure má výhradně ocelovou střechu a jezdí na 19palcových, případně na příplatkových 20palcových litých kolech.

Foto: Lucid

Na výběr je z různých designů litých kol, a to ve velikosti od devatenácti až po jednadvacet palců u vyšších verzí – v tomto případě se díváte na „jednadvacítky“ Aero Blade

O chlup výš je v hierarchii Touring. Ten už má pro změnu elektromotor na každé nápravě o celkovém výkonu 620 koní, dojezd je potom stejný jako u verze Pure. Za příplatek si můžete objednat prosklenou střechu „Canopy“ či 20palcová kola Aero Lite, případně 21palcová Aero Blade. Tato verze umí zrychlit z klidu na stovku za 3,2 sekundy a začíná na částce 95 tisíc dolarů – 2,1 milionu korun.

O další stupínek výš se nachází verze Grand Touring se základní cenou 139 tisíc dolarů neboli 3,1 milionu korun. O pohon se tu opět starají dva elektromotory, Grand Touring je tedy „čtyřkolka“, stejně jako Touring. Celkový výkon pohonného ústrojí tu už je však podstatně vyšší, konkrétně 1 050 koní. Díky tomu výrobce uvádí sprint z klidu na stovku v rozmezí 2,6 až 3 sekundy.

Foto: Lucid

Lucid Air nabízí různé varianty čalounění, u vrcholných verzí se pak můžeme těšit na exkluzivní interiér Santa Monica, který kombinuje kůži Nappa s obnovitelnými materiály a Alcantarou

Dojezd činí 825 km, maximální rychlost výrobce uvádí 270 km/h. Dobíjecí výkon tu je stejně jako u předchozích verzí 19,2 kW pro střídavý proud. V případě dobíjení stejnosměrným proudem však tato hodnota stoupne až na celých 300 kW. Prosklená střecha je tu v základu a na výběr je z 19palcových až 21palcových litých kol.

Lucid Air Dream Edition je potom šéfem vozového parku automobilky Lucid – alespoň tedy prozatím. Na výběr je ze dvou variant – Performance a Range, přičemž už samotný název napovídá, že jedna je orientována na maximální výkon, druhá na maximální dojezd.

Zrychlení na stovku pod 3 sekundy

Foto: Lucid

I když se většina verzí Lucidu Air dodává s pohonem všech kol, odpadá tu potřeba vést hnací hřídel skrz střed auta – to znamená mimo jiné více místa pro cestující vzadu

Lucid Air Dream Edition ve variantě Performance dává výkon až 1 111 koní při dojezdu 754 km. Varianta Range nabízí výkon stále velmi solidních 933 koní při dojezdu 832 km. Zrychlení z klidu na stovku se pohybuje v rozmezí 2,5 až 2,7 sekundy, maximální rychlost je tu stejná jako u předchozí verze, tedy 270 km/h, a dobíjecí výkon je opět až 300 kW při použití stejnosměrného proudu. Pokud však máte zájem, tak bohužel – výrobce na svých stránkách uvádí, že rezervace pro prozatím nejsilnější verzi Dream Edition jsou už uzavřeny.

Bystrý čtenář však jistě díky mnohonásobnému použití slova „prozatím“ vycítil, že Dream Edition není ani zdaleka konečných vrcholem nabídky – připravuje se totiž verze Super Air, která má mít hned tři elektromotory! Vzadu přitom budou dva elektromotory o výkonu 1 341 koní, což je i důvod, proč této zadní nápravě v Lucidu přezdívají Megawatt.

Kompletní galerii elektromobilu Lucid Air si račte prohlédnout zde:

Prozatím se neví, kolik výkonu by měla podávat přední náprava, ale i kdyby měla byť jen minimálních 320 koní, bude se celkový výkon vozu pohybovat okolo 1 600 až 1 700 koňských sil – šlo by tedy o při nejmenším rovnocenného soupeře pro drtivě rychlou Teslu Model S Plaid.

Asi málokoho překvapí, že je v plánu i SUV model jménem Gravity. Automobilka loni odhadovala roční produkci na 20 tisíc vozů, letos tuto prognózu zmírnila na rozmezí nějakých 12 až 14 tisíc vozů za rok, což je i tak solidní výsledek. Hodí se však zmínit, že prozatím je měsíční produkce stále jen v řádu stovek vozů, firma tedy má co dělat, aby naplnila i tu méně optimistickou kvótu – nechme se překvapit.

Načítám