Článek
Nejostřejší provedení francouzského Alpine A110 R vychází z modelu A110 S. Mezi hlavní rozdíly patří o 34 kilogramů nižší hmotnost (nyní 1 082 kg méně, než má dvoulitrová Mazda MX-5). Výrobce z Dieppe zlepšil aerodynamiku, kdy poprvé v historii modelové řady A110 jsou kapota, zadní okno a kryt uprostřed umístěného motoru nebo difuzor speciálně přepracované. V mnohem větší míře se použil karbon a výsledkem je velice působivá pohotovostní hmotnost.
Dieta pokračovala i na 18palcových kolech. Jsou kompletně z karbonu a hmotnost snižují o 12,5 kg. Zajímavostí je, že jejich design je asymetrický, jinak vypadají přední a jinak zadní kola. Jsou obuta do semi-slick pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 215/40 R18 vpředu a 245/40 R18 vzadu.
Kdo čekal vyšší výkon motoru, nedočká se. Stále je to 300 k, které nabízejí i provedení GT a S. Automobilka na to při vývoji verze R šla jinak a dokazuje, že i bez většího počtu koní můžete mít výkonnější automobil. Pro připomenutí: dosud se nabízí ve třech verzích, nejslabší má 250 koní, provedení GT a S pak nabídnou již zmíněných 300 koní, které produkuje foukaná osmnáctistovka.
„Výkonové ‚závody ve zbrojení‘ nejsou naším cílem. Není to naše DNA. Myslím, že dnes máme dostatečně silný automobil,“ uvedl pro britský Autocar šéf projektu Xavier Sommer. Souhlasíme. Ostatně, poměr hmotnosti a výkonu 3,6 kg / 1 koňskou sílu nám přijde výborný.
R v názvu nového modelu je odvozeno od slova „radikální“ a nejde jen o prázdná písmenka: erko je zaměřené na okruhové jezdění. K tomu se hodí pár čísel: na „stovce“ je za 3,9 sekundy, a když se při zařazené sedmičce na displeji objeví číslice 285, zasáhne elektronický omezovač (motor v tu chvíli točí 6 200 otáček).
Síla motoru se přenáší výhradně přes sedmistupňový automat na zadní kola. Dosud nejostřejší verze S zvládala zrychlení z nuly na 100 km/h za působivých 4,2 sekundy a jela až 275 km/h.
Erko je proti provedení S o 10 mm blíže k silnici. A díky nastavitelným tlumičům to ve sportovním režimu může být ještě o dalších 10 mm. Brzdy Brembo s 320mm kotouči na obou nápravách mají vylepšené chlazení.
Upravený difuzor, stejně jako obří zadní spoiler zvyšují přítlak. Zajímavostí je dvojitá stěna výfukové soustavy vyrobená pomocí 3D tisku. Proti konvenčnímu řešení má lepší tepelnou izolaci, takže lépe chrání komponenty blízké výfuku.
Sportovní atmosféra na vás dýchne i po usednutí dovnitř. Interiér Alpine A110 R je celý z mikrovlákna, a když říkáme kompletně, znamená to včetně obložení výplní dveří. Volant s šedým prošíváním je z téhož materiálu.
Výrazně tvarovaná sedadla Sabelt Track mají šestibodové bezpečností pásy a vypadají prostě skvěle. Sedadlo řidiče je pro větší pohodlí nastavitelné dopředu, dozadu, nahoru a dolů, zatímco sedadlo spolujezdce zůstává napevno spojené s podlahou.
Labutí píseň
První zájemci se dočkají letos v listopadu. Zatím jedinou dostupnou barvou je Racing Matte Blue, která odkazuje na monopost A522 z letošního šampionátu Formule 1.
Cenu A110 R zatím Alpine nesdělilo, počítáme však s částkou cca 2,2 miliony Kč. Základní provedení hravého kupátka přijde na 1,8 milionu, základní verze je o 300 tisíc levnější. Modely Alpine se od letoška dovážejí i do Česka.
Jak asi víte, automobilka chce od roku 2026 vyrábět výhradně elektrické modely. Jako malou náplast staromilcům budiž právě představená verze R, která má všechny předpoklady k tomu být vynikající na silnici i na okruhu.