Článek
Hned pro začátek… Tohle není příští generace oblíbeného Audi Allroadu, na to je Activesphere až příliš nabitý technologiemi a nápady, které jsou ještě roky vzdálené do uskutečnění. Nicméně takhle by Allroad mohl jednou klidně vypadat. Hlavně nám však ukazuje možnosti a trendy, se kterými u Audi počítají.
Není pochyb o tom, že design Activesphere je nepřehlédnutelný. Kombinuje styl modelů Audi Sportback a Allroad do všestranného elektromobilu. Audi ho postavilo na platformě PPE (Premium Platform Electric), kterou vyvinulo společně s Porsche. Ta je určena pro celou paletu modelů a nese v sobě bateriový blok o kapacitě 100 kilowattů a dva elektromotory se společným výkonem 325 kW a točivým momentem 720 Nm, pohon všech kol je při tomhle uspořádání samozřejmostí.
Koncept obsahuje vzduchové odpružení Audi s adaptivními tlumiči, které dokáže zvýšit světlou výšku z 208 milimetrů o dalších 40 mm. A jezdí na 22palcových kolech s aktivní aerodynamikou.
Tedy jezdí… To není zas až tak jisté, protože v minimalistické čtyřmístné kabině chybí volant a pedály. V autonomním režimu prý zmizí a k řízení auta se používají brýle pro virtuální realitu dostupné pro řidiče i cestující. Umožňují překrývat virtuální obsah, jako jsou ovládací panely vozidla či informační displeje, se skutečným světem za okny. Proto nemusí mít auto v podstatě žádné displeje, Audi totiž umístilo různé funkce do brýlí.
Například ovládání klimatizace se vznáší před větracím otvorem, panel zvuku a zábavy zase nad reproduktorem. Uživatel si může prohlížet virtuální obsah a aktivovat jej, pokud zaměří své oči na konkrétní informace a interaguje s nimi pomocí gest. Systém pak poskytuje každému cestujícímu přizpůsobený obsah, přičemž řidiči dává informace o vozidle, zatímco další cestující volí hudbu a jiné digitální funkce.
Zatímco tohle se zdá jako hodně sci-fi, pak design auta je podstatně víc realistický. Splývavý tvar čtyřdvéřové karoserie zdobí masivní ochrana podvozku a auto je bohatě prosklené včetně střechy. Zadní skleněné okno je pak posuvné a umožňuje vytvořit korbičku, na kterou naložíte třeba kola. Korbu pak ještě prodlouží zadní výklopné čelo. Tohle je velmi zajímavé řešení, které si umíme představit už velmi brzo i u sériových modelů Audi.
A když přivřete oči, není ani tak těžké si představit, že byste tohle auto potkali na silnici ne za pár let, ale klidně za pár měsíců.