Článek
Z Hyundaie Ioniq 6 se začíná klubat slibný kus techniky. Už jeho sourozenec Ioniq 5 patří k jedněm z nejpovedenějších čistě elektrických vozů na trhu, mladší sourozenec se tedy neubrání pořádné vlně očekávání. Výroba má odstartovat už ve třetím kvartálu roku 2022.
Základy
Hyundai Ioniq 6 ve velkém vychází z konceptu Prophecy a jezdí na prakticky stejné platformě, kterou používá typ Ioniq 5. E-GMP neboli „Elektrická globální modulární platforma“ umožňuje různý rozvor, různou velikost baterií a poradí si jak s pohonem jedné (zde konkrétně té zadní) nápravy, tak i s pohonem obou náprav.
Technika vozu Hyundai Ioniq 6
Na výběr bude bateriový systém o dvou různých kapacitách, konkrétně 53 a 77,4 kWh. Podobně jako v případě Ioniqu 5 i zde je na výběr z jednomotorové či dvoumotorové varianty, přičemž jednomotorová verze (zadokolka) se pochlubí lepším dojezdem, kdežto silnou stránkou dvoumotorové verze s pohonem všech kol bude zrychlení a výkon.
V praxi to pak vypadá následovně – silnější verze disponuje výkonem 325 koní a 605 Nm, což umožňuje udávaný sprint z klidu na stovku za 5 sekund. Verze se zadním pohonem sice poskytuje „jen“ 228 koní, přesto sprintovou disciplínu stihne za slušných 7 sekund. Bonus této verze spočívá v tom, že se dá spárovat i s větší 77kWh baterií, což dle metodiky WLTP umožňuje dojezd velmi slušných 610 km, tedy o nějakých 100 km víc, než kolik zvládne Ioniq 5.
Drahocenná energie
Hyundai investoval do elektromobility velké množství úsilí a prostředků, takže prohlášení, že nový typ Ioniq 6 bude patřit k vozům s nejlepší účinností na trhu, nebude úplně scestné. Důkazem budiž udávaná spotřeba energie „pod“ 14 kWh v případě, že půjde o vůz vybavený menší (tedy lehčí) baterií a bude jezdit na 18palcových kolech. U ostatních verzí se tato hodnota bude mírně lišit.
Dalším důležitým tématem je dobíjení. Ioniq 6 používá stejnou architekturu jako Ioniq 5, Kia EV6 a Genesis GV60, takže je možné nabíjet pod napětím 400 nebo dokonce 800 voltů. Zrychlené nabíjení stejnosměrným proudem navíc umožní dobít baterie z 10% kapacity na 80 % za 18 minut – tedy zhruba za jedno kafe na benzince. Očekává se, že maximální dobíjecí výkon bude jako u Ioniqu 5, tedy nějakých 235 kW.
Interiér
Hyundai si opravdu dává záležet na tom, aby zákazník nabyl dojmu, že budoucnost je teď. Tomu pomáhá i kabina nacpaná technologiemi až po střechu. Ale postupně – dominantou je pochopitelně dotykový displej informačně-zábavního systému o úhlopříčce 12 palců, jeho grafika se potom promítá do digitální přístrojové kapličky před řidičem.
Standardem je konektivita s Android Auto i Apple CarPlay, uvnitř najdeme USB-A i USB-C porty. Palubní software si pak umí průběžně stahovat aktualizace.
Světelná show
Ambientní osvětlení interiéru disponuje celkem 64 různými barvami, přičemž už z továrny bude v menu možnost vybrat také jedno z šesti předvolených nastavení, která lze poté upravit podle svého gusta. Zajímavá je funkce „Speed Sync“, která přizpůsobuje pohyb světel v závislosti na rychlosti vozu.
Nezapomnělo se však ani na akustickou stránku věci – inženýři kupodivu odolali pokušení nahrát zvuk benzinového osmiválce, nechybí však zvuk připomínající vesmírnou loď, který se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
Karoserie
Není tajemstvím, že největší bolístkou elektromobilů je (prozatím) dojezd, aerodynamika je tedy naprosto klíčová. V tomto ohledu však může Ioniq 6 mít hlavu vztyčenou, neboť hodnota koeficientu aerodynamického odporu 0,21 je naprosto vynikající. Dva světoví rekordmani, Tesla Model S a Mercedes-Benz EQS, tuto hodnotu „překonají“ o pouhou jednu setinu.
Tomu přirozeně pomáhají ladné křivky a protáhlá, jakoby proudnicová silueta, která vzdáleně připomíná staré Saaby. Je tu však inspirace i jinou automobilkou – výsuvný spoiler na spodní hraně zadního okna se podezřele podobá tomu na klasickém Porsche 911 Turbo.
Bezpečnost
Při budování obrazu „auta z budoucnosti“ si v Soulu nemohli dovolit zanedbat bezpečnostní prvky a technologie. Nechybí tedy automatické nouzové brzdění s detekcí chodců, asistent pro jízdu v jízdních pruzích nebo funkce zabránění kolize způsobené mrtvým úhlem. Tyto funkce s největší pravděpodobností budou součástí standardní výbavy – ostatně tak je tomu i u Ioniqu 5.
Za zmínku stojí také dálniční asistent Highway Driving Assist II, který spolupracuje s výše uvedenými systémy a senzory, přičemž pomáhá udržovat bezpečný odstup od vozidel jedoucích vpředu i vzadu.
Vstup do prodeje a cena
Na přesné datum, kdy se Hyundai Ioniq 6 objeví u vašeho nejbližšího dealera, je stále ještě příliš brzy, už teď však víme, že výroba startuje koncem září letošního roku – prodej přirozeně začne nejdříve doma v Koreji, zbytek světa bude následovat.
Pouštět se do odhadů ceny by bylo odvážné, už teď se však internetem šíří spekulace ohledně cenové politiky – a většina zdrojů se nejčastěji shoduje na startovní částce okolo 40 tisíc dolarů (aktuálně circa 970 tisíc korun).