Hlavní obsah

Aby jim střecha neshořela nad hlavou: Hasiči závodu Kia mají unikátní technologii pro hašení baterek elektromobilů

Foto: Kia Slovakia

Nehody se stávají. Někdy jde o odřeninu na parkovišti, jindy o pořádnou bouračku. Ovšem k mimořádným situacím může dojít i v samotných fabrikách, proto mají mnohé závody svoje podnikové hasiče. Ti z továrny Kia Slovensko teď dostali speciální technologii, díky níž snadněji uhasí zahořelý trakční akumulátor elektromobilu.

Článek

Od října letošního roku mají hasiči výrobního závodu Kia na Slovensku k dispozici speciální technologii CRISTANINI WJFE 300, která je určená pro hašení lithium-iontových trakčních akumulátorů pro elektromobily a hybridy.

Systém nabízí hasičům možnost hasit baterky umístěné jak vozidlech, tak mimo ně – tedy například ve skladech nebo přímo na výrobních linkách. Technologie míchající abrazivum (tvrdé nerosty nebo syntetické hmoty) a vodu s patentovanou tryskou pomáhá uhasit požáry ve vnitřních prostorech bez toho, aniž by se do nich vstupovalo. To požárníci ocení zejména při hašení ohniska uvnitř kontejnerů nebo skladů.

Foto: Kia Slovakia

Hasivo díky speciální trysce projde materiálem (např. karoserií) a začne tlumit požár přímo v ohnisku.

Díky trysce a tlaku přibližně 350 barů dojde k přeměně vodní mlhy na páru, která tím naroste na objemu zhruba 1700krát. Na základě toho dojde k nasycení prostředí a plameny přijdou o tolik důležitý kyslík (trakční akumulátor však umí hořet i bez přístupu kyslíku). Druhým žádoucím efektem je snížení teploty.

Hasiči WJFE 300 už cvičně testovali jak na autě, tak přímo na samotném akumulátoru. Pochvalují si, že mix abraziva i vody rychle pronikne skrze různé materiály a zacílí přímo na zdroj požáru. Laicky řečeno – tlak hasiva udělá v baterce/karoserii malou dírku a začne ji hasit/chladit přímo v ohnisku.

Foto: Kia Slovakia

Malá dírka zajistí, že hasivo putuje přímo dovnitř baterky, která hoří.

Kia ovšem není jediná, která nasadila nějakou inovativní technologii. Zajímavý hasicí zlepšovák má i Renault a také víme, že hasičské jednotky v každé zemi vymýšlí spolu s výrobci různá řešení, jak efektivně hasit požáry elektromobilů a čím.

A proč to všechno? Bezpečnost zdraví i ochrana majetku. Zahořelý trakční akumulátor totiž není podpálený koš na ulici a likvidace takového požáru patří k daleko náročnějších zásahům. O nebezpečnosti a potenciálnímu rozsahu škod ani nemluvě.

Načítám