Hlavní obsah

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Malý Fiat oslavuje 40. výročí úspěchů v rallye

Foto: Fiat

Kdo by neznal Fiat 500 – malá roztomilá stylovka ideální do města, která však díky hravé povaze umí vykouzlit úsměv na tváří. Ovšem verze Abarth, a zejména pak varianta 695, svoji zdánlivou roztomilost zneužívá k tomu, aby klamala tělem – přitom jde o solidní kapesní raketu. Fiat právě představil speciální edici jako oslavu svých úspěchů v rallye.

Článek

Ruku na srdce – člověk už by skoro zapomněl, že Fiat kdysi závodil, ba dokonce velmi slušně. Fiat 131 Abarth byl ve skutečnosti (velmi) úspěšný speciál Skupiny 4, díky kterému italská automobilka získala v rallye Pohár konstruktérů hned třikrát – v letech 1977, 1978 a 1980.

Foto: Fiat

Abarth 695 Tributo 131 Rally oslavuje čtyřicet let od ukončení úspěšné éry legendárního soutěžního speciálu Fiat 131 Abarth Rally

K významným jezdcům patřila jména jako Sandro Munari, Timo Salonen, Attilo Bettega nebo temperamentní Michele Mouton. Fin Markku Alén s Fiatem v roce 1978 uzmul FIA Pohár jezdců, v roce 1980 se to pro změnu podařilo Němci Walteru Röhrlovi, tehdy už pod názvem „Titul Mistra světa“.

Právě toto významné období oslavuje Abarth 695 Tributo 131 Rally. Přirozeně tu jsou nějaké kosmetické úpravy, odkazující na původní typ 131 – jmenovitě třeba třívrstvý lak v odstínu „Blue Rally“, načež střecha, sloupky a další detaily karoserie nesou barvu zvanou „Scorpion Black“.

Pro toho, komu by dvoubarevný lak připadal trochu moc vyzývavý, je možnost pořídit si speciální edici buďto jen ve zmíněné modré barvě, případně v šedém odstínu „Record Grey“. Nesmí chybět litá kola ve speciálním designu s dvojitým lakováním – střed je matně černý, límce potom klasicky leskle stříbrné a jako dělané pro oděrky od obrubníků.

Foto: Fiat

Velký zadní spojler tu není jen pro parádu – je nastavitelný a opravdu funkční. Lze jej nastavit v rozmezí 60 stupňů a umí generovat přítlak až 42 kg při rychlosti 200 km/h

Design interiéru je potom velmi příjemně a vkusně stylizovaný, tak jak to snad umí jen Italové – většina interiéru je oděna do černé kůže a Alcantary, což je kombinace typická pro sportovní verze modelů téměř všech automobilek. Můžeme ji zahlédnout na sportovních sedadlech, volantu nebo třeba palubní desce.

Černočernou temnotu potom decentně rozbíjí modré prošívání a pruhy, obojí v barvě karoserie. K dalším doplňkům patří chromované pedály a opěrka nohy, plus do ruky skvěle padnoucí kulatá hlavice řadící páky od pětistupňové manuální převodovky s krátkými drahami – což je za nás v pořádku.

Foto: Fiat

Klasická „sportovní“ kombinace černé kůže, Alcantary a kontrastního prošívání – tady ve Fiatu vsadili na jistotu a funguje to. Potěší také kulová hlavice řadící páky, která řidiče propojí s pětistupňovou manuální převodovkou

Pohon Abarthu 500 je poměrně známá záležitost, ale opakování jest matka moudrosti. Pod kapotou je stará dobrá čtrnáctistovka T-Jet, jejíž kořeny bychom mohli vystopovat až do 80. let, ale možná právě proto jde o tak robustní motůrek – dodnes používá klasický litinový blok, nikoli hliníkový, jak je dnes moderní. I díky tomu patří 1,4l motor FIRE mezi nejlepší benzinové čtyřválce.

Jeho přeplňovaná varianta ve verzi 695 dává výkon 180 koní a točivý moment 250 Nm. Na dnešní poměry nejde o nijak závratné hodnoty, nezapomeňme však, že pohání auto, které se velikostně i hmotnostně podobá botě. Díky tomu zrychlí z klidu na stovku za 6,7 sekundy a aerodynamický odpor malý Abarth přibrzdí v rozletu až v rychlosti 225 km/h.

Zvukový doprovod tvrdí nový sportovní výfuk „Record Monza Sovrapposto“, který umocňuje pocit z rychlosti i zážitek z jízdy. O brzdný účinek se starají čtyřpístové brzdy Brembo na všech čtyřech kolech, vpředu o průměru 305 mm a vzadu 240 mm, takže tahle motokára zastaví „na fleku“.

Jízdní vlastnosti a stabilitu potom hlídají tlumiče FSD od vyhlášené firmy Koni, pro jistotu je tu však také velký „Spoiler ad Assetto Variable“, tedy nastavitelný zadní spojler. Ten je nastavitelný v celkem 12 pozicích v rozmezí až 60 stupňů náklonu, přičemž v tom nejagresivnějším nastavení generuje velmi užitečný přítlak 42 kg při rychlosti 200 km/h.

Oficiální ceny prozatím nebyly oznámeny – očekávejte však něco okolo 800 tisíc korun. Na druhou stranu jak víme, tito malí ďáblové si velmi dobře drží svou cenu, takže vyhozené peníze to jistě nebudou. Pokud však máte vážný zájem, pospěšte si – vznikne jen 695 kusů.

Načítám