Článek
Fiat 500 ve verzi Abarth je auto malé rozměry, ale velké srdcem. Sice nejde o plnotučný nabroušený sporťák, má však co nabídnout – kopec zábavy za podstatně méně peněz. Díky svému osobnímu charakteru si Abarth 500 a ostřejší 595 získal srdce fanoušků po celém světě – jak to ale bude s jeho elektrickou verzí?
Tuto otázku si patrně položili i lidé od Abarthu, a tak novinku podrobili srovnávacím testům na okruhu Mista Alfa Romeo, aby zjistili, jak si bude stát oproti benzinové verzi. A elektrický Abarth 500e vyšel ze srovnání překvapivě dobře. Čas na okruhu zajel dokonce o vteřinu lépe, časy pružného zrychlení byly kratší cca o 50 procent.
Více o Fiatu 500 ve sportovní verzi Abarth:
Částečně je to díky tomu, že elektrický Abarth používá oproti běžnému Fiatu 500e výkonnější baterii, takže na přední kola putuje výkon 155 koní a 235 Nm. Díky tomu tahle splašená nákupní taška vystřelí na stovku za rovných 7 sekund – tady má benzinová verze mírný náskok, konkrétně o tři desetiny, i tak jde ale o slušný výsledek.
Abarth 500e se přirozeně potýká s podstatně vyšší hmotností – pohotovostní hmotnost benzinové verze je 1 045 kg, elektrická je o nějaké tři metráky těžší. Další oblastí, kde bude Abarth 500e nepochybně ztrácet, je poněkud logicky zvuk. Zajímavé je, že lidé od Abarthu si dali záležet dokonce na falešném zvuku linoucím se z reproduktorů, ten se však dá vypnout.
Baterie o kapacitě 42 kWh se dá nabíjet výkonem až 85 kW, v praxi pak během dobíjení „naskakuje“ dojezd 40 km každých 5 minut nabíjení. Na 80 procent se vůz nabije za zhruba půl hodiny.
Při příležitosti uvedení Abarthu 500e značka představila taky verzi Scorpionissima, která bude čítat přesně 1 949 kusů – hádáte správně, číslo odkazuje na rok založení Abarthu. Dodávat se bude s touto „nenápadnou“ barvou Acid Green, druhou variantou bude modrá Poison Blue. Obě barvy pak budou doplněny kontrastními polepy.
Elektrický Abarth jako takový bude v základu vybaven 18palcovými koly, navrženými přímo pro typ 500e, k nim pak přijde panoramatická (leč pevná) střecha a zatmavená okna, kosmetické doplňky interiéru tvoří pedály z broušené oceli, ze stejného materiálu budou i ozdobné kryty prahů dveří.
Uvnitř přirozeně nechybí sportovní sedadla obepínající jak řidiče, tak spolujezdce, obě jsou pak čalouněna Alcantarou s kontrastním prošíváním a logem Abarth v hlavových opěrkách právě ve výše zmíněné barvě Acid Green. Hlavní displej informačně-zábavního systému má úhlopříčku 10,25 palce a rozumí si jak s Android Auto, tak Apple CarPlay, před řidičem se nachází 7palcový přístrojový displej.
I přes fakt, že jde o vůz segmentu A, nechybí několik užitečných vychytávek. Jmenovitě přední svítilny s automaticky regulovaným sklonem a přisvěcováním do zatáček, stěrače s detektorem deště, bezklíčový přístup, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, parkovací kamera s možností pohledu z ptačí perspektivy díky 360stupňovému záběru a audiosystém dodala špičková firma JBL.
Více o splašených a zábavných nákupních taškách:
Ceny prozatím uvedeny nebyly, ale je evidentní, že to bude víc, než v případě běžné 500e, která u nás začíná na částce 629 900 Kč – počítejme částku o takových 150 až 200 tisíc korun vyšší. Dobrou zprávou je, že k mání bude i nadále otevřená verze s přídomkem C, tedy s plátěnou skládací střechou ukotvenou v kolejnicích v rámu auta. Výbava bude stejná jako u uzavřené verze.