Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Tesla Cybertruck byla ve Spojených státech amerických představena už koncem roku 2019 a ihned po premiéře se otevřely rezervace pro první zájemce.
Po spuštění dodávek (listopad 2023) se Tesla striktně řídila pořadím rezervací a vyzvala zájemce s platnou rezervací ve Spojených státech amerických, aby si nakonfigurovali a závazně objednali svůj Cybertruck. Norton Slovak, spoluzakladatel projektu Cybertruck.cz, model tedy ihned nakonfiguroval a závazně objednal v půlce ledna 2024.
„Mohli jsme si vybrat mezi variantou AWD a vrcholovým Cyberbeast, ale ten měl plánované dodání až v polovině roku 2024, tak jsme zvolili AWD. V Česku se pak specifikace jmenuje jednoduše pohon všech kol,“ upřesňuje Slovak.
V dubnu letošního roku bylo auto skutečně vyrobeno a zástupci projektu si jej byli osobně zkontrolovat až ve Spojených státech amerických, plus připravili dokumentaci pro letecký transport vozidla do Evropy.
Kvůli tankování se letadlo s Cybertruckem zastavilo ještě v Portoriku (Karibik), ale pak už zamířilo směr starý kontinent. Na letišti bylo vozidlo přeloženo a dne 8. června 2024 dorazilo do České republiky ke svým vlastníkům.
Cesta na značky
Ti nezaháleli a elektromobil začali upravovat pro potřeby individuálního schválení. Museli řešit například světla, protože ta severoamerická barevně neodpovídají EU standardům, dále přidělat zadní mlhovku (v USA zadní mlhovky nemají) a všechny ostré hrany (a že jich auto má) překrýt ochrannou gumou.
O samotné schválení se staral specialista a zkoušky proběhly v akreditované zkušebně TÜV. Co nebylo možné řešit zkouškami, tam se muselo požádat o výjimky české Ministerstvo dopravy. Z toho vyplývá, že toto jednotlivě dovezené vozidlo bylo schváleno národně.
Tento typ schválení nicméně automobil nijak neomezuje, platí za plnohodnotně schválený, jenom individuální cestou. Problém by teoreticky mohl nastat jedině při prodeji auta do zahraničí, kde by ho jiné země nemusely (ale mohly) přijmout do registru. Třeba už jen kvůli VIN kódu obnovenému náhradní technologií (výrobce jej nevyráží na karoserii).
Přibližně za čtyři týdny bylo schváleno a Cybertruck dostal dokonce registrační značky na přání ve znění 001 CYBER. Cenu za schválení Norton Slovak neprozradil, ale my odhadujeme, že šlo o nižší statisíce.
Slovak nám dále potvrdil, že projekt Cybertruck.cz jakožto nositel schválení poskytne službu úpravy a schválení modelu Tesla Cybertruck i jiným firmám.
Z dostupných zdrojů rovněž víme, že auto bylo schváleno jakožto N1, tedy nákladní do 3,5 tuny, takže k jeho řízení stačí řidičák skupiny B. Jeho provozní hmotnost (vůz, všechny kapaliny a 75kg řidič) byla otypovaná na 3 025 kg, to znamená, že na další posádku nebo náklad zbývá 475 kg.
Výkon vozu je udán na 450 kW (611,8 koně), nejvyšší rychlost 180 km/h, emisní norma (ano, v průkazu je emisní norma) pak zapsaná jako EURO 6.
Samotný účel vozidla vás možná překvapí. Všichni vědí, že tento automobil platí za velkou raritu a kam přijede, tam budí pozornost. Inu, Ferrari je proti Cybertrucku z hlediska aktuální atraktivity něco jako Škoda Fabia na ulicích v Mladé Boleslavi.
Dosud totiž první český Cybertruck sloužil jako demonstrace toho, že to jde, ovšem nyní se jeho modelingová kariéra rozjede naplno. Elektromobil bude pronajímán firmám na prezentace a nošení reklamních polepů. Zároveň tento užitkový elektrický pick-up prý uvidíme na vybraných výstavách.
Tesla Cybertruck je tedy legálně na značkách, a to mnozí tvrdili, že to rozhodně nepůjde. Nejde ovšem o první Cybertruck v EU. Ví se, že už dříve byl jeden model na prodej v Německu. Rovněž máme zprávy o tom, že schválení Cybertrucku chystají i další tuzemské firmy. Ovšem v Česku si toto prvenství urval projekt Cybertruck.cz provozující stejnojmenné webové stránky, kde najdete více informací. Takže gratulujeme a jsme zvědavi, kolik těchto futuristických pick-upů v našich končinách nakonec zakotví.