Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Prodeje nových aut se nám už v podstatě vrátily do zajetých kolejí, nicméně stále je mnoho Čechů, kteří si nové auto nemohou dovolit, popřípadě do něj nechtějí tolik investovat. Řada takových kupců se pak v bazaru poohlédne po sice zánovním či ojetém automobilu, nicméně nějaké prémiové či luxusní značky.

O ojetinách - včetně prémiových - vás každý čtvrtek do detailu informuje kolega Dalibor Žák. Někdy jsou luxusní ojetiny bez větších rizik, ovšem najdeme i kusy se statusem bezedné kasičky.
Společnost Aures Holdings provozující největší síť tuzemských autobazarů (AAA Auto, Mototechna) přišla ze zajímavou statistikou, která ukazuje, že za poslední a nutno dodat velmi divokou pětiletku vzrostly prodeje luxusních/prémiových značek v rámci její skupiny čtyřnásobně.
Porovnává totiž prodeje za prvních pět měsíců letošního roku, kdy udala téměř 1 100 luxusních/prémiových vozů do deseti let stáří, což je prý 4,2 krát více než před pěti lety za stejné období. A právě k letošním pěti měsícům má firma v rámci sledovaných segmentů další zajímavá data, o která se s námi podělila.
Za největší letošní tahouny těchto segmentů lze považovat modely německé prémiové trojice, konkrétně Audi A6, Mercedes-Benz třídy C a BMW řady 5, nicméně nelze opomínat ani vozy typu SUV tvořící takřka 38% segmentový podíl, kde vládnou BMW X1, BMW X5 nebo Audi Q7, s níž mimochodem jezdí i Richard Genzer.
Z hlediska motorizací tvoří v rámci prémiových/luxusních tříd většinu diesely (38 %), zatímco takřka 22% podíl mají benzinové pohony. Zbytek „prémiovek“ pracuje s alternativními palivy, kam se řadí elektromobily, hybridy i modely na LPG/CNG.
Aures dále uvádí, že letos je velký zájem zejména o hybridy a kraluje jim Audi A6, zatímco rovněž rostoucím elektromobilům vládne Tesla Model 3.

Ojetá bazarová trojka před modernizací může nadchnout, ale také se zde mohou objevit problémy s celkovou kvalitou vozu, potažmo ne každému sedne spíše tvrdší podvozek.
Nikoho nepřekvapí, že drtivá většina ve sledovaném období prodaných luxusních/prémiových modelů je vybavena automatickou převodovkou, má parkovacího asistenta a téměř 60 % z nich disponuje pohonem všech čtyř kol.
Z hlediska barev v analyzovaných třídách je se čtvrtinovým podílem prozatím nejpopulárnější bílá, následuje se skoro čtvrtinovým podílem černá a další přibližně čtvrtinu si drží šedá. Nákup těchto aut na firmu vs. soukromou osobu letos zatím byl padesát na padesát, většinu (75 %) klientů tvořili muži.
Koukněte se na tabulku TOP 10 nejprodávanějších prémiových/luxusních modelů skupiny Aures za prvních pět měsíců let 2019 a 2024.
2019 | 2024 |
---|---|
Audi A5 | Audi A6 |
Audi A3 | Mercedes-Benz C |
Mercedes-Benz E | BMW řady 5 |
Audi A4 | Audi A4 |
Mercedes GLA | BMW řady 3 |
BMW řady 5 | Mercedes CLA |
Jeep Renegade | Mercedes-Benz E |
Audi A6 | BMW X1 |
Audi Q5 | Tesla Model 3 |
Mercedes-Benz A | BMW X5 |
A důvod, proč lidé kupují tahle „lepší“ auta v bazaru či z druhé ruky? Prý jsou dva, jednak se na „prémiovky“ údajně stále čeká a také jsou pochopitelně drahé. Ono rozhodně není žádným tajemstvím, že u cenově nejvýše postavených vozů je ztráta hodnoty po prvním roce provozu vysoká, klidně spadne o 45 % proti původní ceně nového kusu.
Prémiové auto z bazaru nemusí nutně znamenat průšvih, ovšem je třeba si uvědomit, že servis a ceny náhradních dílů u pětileté či desetileté luxusní ojetiny nemusí cenově reflektovat stáří vozu, ale spíše se více blíží k cenám odpovídajícím novým kusům. Vyplatí se tedy si automobil z druhé ruky nejen prověřit, ale nejprve si o něm i něco načíst, abyste věděli, po čem (ne)jít. A od toho tu na Garáži máme velkou studnici moudrosti jménem OJETINY.