Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Prodeje nových aut se nám už v podstatě vrátily do zajetých kolejí, nicméně stále je mnoho Čechů, kteří si nové auto nemohou dovolit, popřípadě do něj nechtějí tolik investovat. Řada takových kupců se pak v bazaru poohlédne po sice zánovním či ojetém automobilu, nicméně nějaké prémiové či luxusní značky.
Společnost Aures Holdings provozující největší síť tuzemských autobazarů (AAA Auto, Mototechna) přišla ze zajímavou statistikou, která ukazuje, že za poslední a nutno dodat velmi divokou pětiletku vzrostly prodeje luxusních/prémiových značek v rámci její skupiny čtyřnásobně.
Porovnává totiž prodeje za prvních pět měsíců letošního roku, kdy udala téměř 1 100 luxusních/prémiových vozů do deseti let stáří, což je prý 4,2 krát více než před pěti lety za stejné období. A právě k letošním pěti měsícům má firma v rámci sledovaných segmentů další zajímavá data, o která se s námi podělila.
Za největší letošní tahouny těchto segmentů lze považovat modely německé prémiové trojice, konkrétně Audi A6, Mercedes-Benz třídy C a BMW řady 5, nicméně nelze opomínat ani vozy typu SUV tvořící takřka 38% segmentový podíl, kde vládnou BMW X1, BMW X5 nebo Audi Q7, s níž mimochodem jezdí i Richard Genzer.
Z hlediska motorizací tvoří v rámci prémiových/luxusních tříd většinu diesely (38 %), zatímco takřka 22% podíl mají benzinové pohony. Zbytek „prémiovek“ pracuje s alternativními palivy, kam se řadí elektromobily, hybridy i modely na LPG/CNG.
Aures dále uvádí, že letos je velký zájem zejména o hybridy a kraluje jim Audi A6, zatímco rovněž rostoucím elektromobilům vládne Tesla Model 3.
Nikoho nepřekvapí, že drtivá většina ve sledovaném období prodaných luxusních/prémiových modelů je vybavena automatickou převodovkou, má parkovacího asistenta a téměř 60 % z nich disponuje pohonem všech čtyř kol.
Z hlediska barev v analyzovaných třídách je se čtvrtinovým podílem prozatím nejpopulárnější bílá, následuje se skoro čtvrtinovým podílem černá a další přibližně čtvrtinu si drží šedá. Nákup těchto aut na firmu vs. soukromou osobu letos zatím byl padesát na padesát, většinu (75 %) klientů tvořili muži.
Koukněte se na tabulku TOP 10 nejprodávanějších prémiových/luxusních modelů skupiny Aures za prvních pět měsíců let 2019 a 2024.
2019 | 2024 |
---|---|
Audi A5 | Audi A6 |
Audi A3 | Mercedes-Benz C |
Mercedes-Benz E | BMW řady 5 |
Audi A4 | Audi A4 |
Mercedes GLA | BMW řady 3 |
BMW řady 5 | Mercedes CLA |
Jeep Renegade | Mercedes-Benz E |
Audi A6 | BMW X1 |
Audi Q5 | Tesla Model 3 |
Mercedes-Benz A | BMW X5 |
A důvod, proč lidé kupují tahle „lepší“ auta v bazaru či z druhé ruky? Prý jsou dva, jednak se na „prémiovky“ údajně stále čeká a také jsou pochopitelně drahé. Ono rozhodně není žádným tajemstvím, že u cenově nejvýše postavených vozů je ztráta hodnoty po prvním roce provozu vysoká, klidně spadne o 45 % proti původní ceně nového kusu.
Prémiové auto z bazaru nemusí nutně znamenat průšvih, ovšem je třeba si uvědomit, že servis a ceny náhradních dílů u pětileté či desetileté luxusní ojetiny nemusí cenově reflektovat stáří vozu, ale spíše se více blíží k cenám odpovídajícím novým kusům. Vyplatí se tedy si automobil z druhé ruky nejen prověřit, ale nejprve si o něm i něco načíst, abyste věděli, po čem (ne)jít. A od toho tu na Garáži máme velkou studnici moudrosti jménem OJETINY.