Článek
Taycan je pro Porsche překvapivý prodejní hit (loni si ho pořídilo přes 40 tisíc zákazníků, pro srovnání 911 si ve stejném období koupilo 50 tisíc lidí) a po čtyřech letech na trhu nyní přichází s jeho modernizovanou verzí, a to rovnou ve všech třech karosářských provedeních – sedan, sportovní kombi (Sport Turismo) a soft-roadové kombi (Cross Turismo). V rámci modernizace výrobce navíc výrazně designově odlišil standardní modely a dynamičtější provedení Turbo, což z logiky věci dává smysl.
Původní tvary vozu ovšem nezůstaly narušeny, proto mezi hlavní změny v rámci faceliftu patří drobné retuše detailů karoserie, 3D design zadních sdružených světel, nová přední světla, nová obří kola s odladěnými pneumatikami a nové svěží barvy karoserie i interiéru.
Automobilka věnovala ladění omlazených modelů celkově 3,6 milionu kilometrů, nicméně není se čemu divit. Vzhledem k tomu, že od svého uvedení v roce 2019 si taycany našly své klienty v počtu více než 150 000 kusů, přičemž nejsilnějšími trhy pro tento plně elektrický model jsou Spojené státy americké, Německo a Čína.
Výkon supersportu
Všechny modernizované varianty se dočkaly lepší akcelerace: Základní Taycan se zlepšil o 0,6 sekundy, takže z klidu na stovku to zvládne za 4,8 sekundy, vrcholný Taycan Turbo S se sice zlepšil jen o 0,4 sekundy, nicméně z nuly na sto udělá za 2,4 sekundy! A to je zhruba stejně rychlé jako osm přirozených mrknutí oka.
Lepší dynamické parametry jsou dané lehčím zadním elektromotorem schopným dodat o 80 kW (109 k) větší výkon a upravenými diferenciály. Základní Taycan tedy nabídne výkon 320 kW (435 k), zatímco 4S krásných 440 kW (598 k). Provedení Turbo je naladěné na 660 kW (897 k) a Turbo S na 700 kW, což je 952 koní, takže výkon hodný exotických supersportů. Ostatně tovární pilot Lars Kern s ním zajel kolo na bájném Nürburgringu za 7:07,55 minuty, tedy o 26 sekund rychleji než s předchozí verzí Taycana (a skoro stejně rychle jako téměř 2000koňový elektrický hypersport Rimac Nevera).
Zákazníci, kteří si objednají paket Sport Chrono (pro Turbo S standardem), dostanou navíc tlačítko zvyšující výkon až o 70 kW (95 k) po dobu 10 sekund.
Zatímco předchozí provedení nabídlo akumulátor o nejvyšší kapacitě 93 kWh, facelift přináší trakční baterku s kapacitou zvětšenou na 105 kWh, což dle WLTP protokolu vystačí až na 678 km na jedno nabití. Tedy o 175 km více než předtím.
Všichni víme, že jde o hodnoty v ideálních podmínkách, nicméně Porsche samotné provedlo komplexní test v reálném provozu a dostalo se na 587 km. Jistě k tomuto výsledku dopomohl také přepracovaný systém regenerativního brzdění a vylepšené tepelné čerpadlo.
Zároveň se zvýšil nabíjecí výkon až na závratnou hodnotu 320 kW (+50 kW oproti předchozímu). Na druhou stranu tento výkon přes 300 kW je k dispozici nejvýše po dobu 5 minut, nicméně dle výrobce i v chladnějších podmínkách.
Nejde ale jen o vrcholný výkon, křivka nabíjení se zlepšila v průběhu celého cyklu. Takže zatímco původní Taycan zvládne v optimálních podmínkách nabití z 10 % na 80 % za 37 minut, facelift přináší zkrácení času na 18 minut.
Světla nové generace
Všechny omlazené modely dostaly adaptivní vzduchové odpružení (snížení až o 22 mm), čtyřkolky k tomu i volitelné aktivní odpružení, které auto udržuje bez náklonů i při dynamické jízdě v zatáčkách nebo brzdění.
Dalším standardem jsou nová matrixová LED světla, která lze příplatkově nahradit výkonnějšími, pokročilejšími a jemnějšími HD světlomety. Dále se v základu dočkáte ambientního osvětlení, elektricky sklopných vnějších zrcátek s osvětlením okolí, vyhřívaných předních sedadel, bezdrátové nabíječky mobilů, nabíjecích portů na obou stranách vozu, přepínače jízdních režimů a režimu silnějšího posilovače řízení.
Balík jízdních asistentů pak doplňuje adaptivní tempomat schopný pomoci při vybočování/vyhýbání, vylepšená parkovací kamera, displeje v interiéru a inovovaný infosystém.
Zajímavá je také hlouběji integrovaná konektivita Apple CarPlay, přes kterou půjde řešit i základní správa vozu (de facto sloučení Porsche appky a CarPlay) včetně widgetů na ploše telefonu. Tohle rozhodně potěší každého „jablíčkáře“. Pozadu nezůstane ani technika Android Auto, která spolucestujícím umožní streamování videa během jízdy.
Nový Taycan, Taycan Cross Turismo a Taycan Sport Turismo budou k dispozici později v tomto roce, nicméně těmito parametry nastavuje Porsche laťku prémiovým elektromobilům hodně vysoko. Uvidíme, jak na to zareagují ostatní výrobci včetně Tesly, potažmo i čínské automobilky připravující elektrickou invazi do Evropy.