Článek
Hagerty je americká automobilová společnost, která je ve světě největším poskytovatelem pojištění pro klasická auta. Sídlo má v americkém Michiganu, ale působí i v Kanadě, Velké Británii a Německu. Nedávno její britské oddělení vybralo několik málo klasických vozů, které se v nedávné době vydražily u spřátelených aukčních síní a které předčily všechna očekávání.
Aston Martin DB4 GT – 58 milionů korun
Napadá vás, jaký investiční potenciál může mít přes 60 let staré britské GT, které ani nejezdí? Věřte, že velký! Typ DB4 GT v průběhu let stabilně držel cenu. Opravdu pěkné kusy mění majitele v průměru za 2,7 milionu liber, takže tento byl původně za zvýhodněnou cenu „pouhých“ 1,7 milionu liber.
Pravda – nedokončená renovace, chybějící díly a nepojízdnost vozu mohou být pihou na kráse, avšak čísla všech dosavadních dílů sedí a vzhledem k současné situaci je investiční potenciál po dokončení renovace obrovský. Kupci tak spatřili příležitost, jak „levně koupit, opravit a draze prodat“, a tak není divu, že původní odhadovaná cena kousku z roku 1960 nakonec vzrostla o 16 procent na 1,975 milionu liber, tedy necelých 58 milionů korun.
Iso Grifo S2 – 10 milionů korun
Tento exemplář z roku 1971 je opravdu výjimečný. Za padesát let existence měl jediného (!) majitele, má manuální pětikvalt, pohání jej famózní 7,4l osmiválec „Can-Am“ a k tomu všemu jde o pravostranný exemplář – a těch s volantem napravo vznikla jen hrstka.
Pravda, vozu pomohl i žlutý lak, který způsobil, že na aukci Goodwood Revival pořádané aukční síní Bonhams poměrně vyčníval. Na druhou stranu nebyl v úplně vynikajícím stavu, a tak jej znalci z Hagerty ohodnotili jen jako vůz v „dobrém“ stavu. Přesto vůz překonal svůj původní strop 275 tisíc liber o čtvrtinu – výsledná cena byla 345 tisíc liber čili 10 milionů korun.
Mercedes-Benz 190 SL – 6,4 milionu korun
Typ 190 SL byl dlouho přehlížen ve prospěch svého velkého bratra, legendárního 300 SL „Gullwing“, a tak se „stodevadesátka“ dlouho ukrývala takzvaně mimo zář reflektorů – až doteď. Ceny „horších“ 190 SL šly jen za posledních několik měsíců nahoru, jak ostatně dokazuje tento nesmírně zachovalý kus, který se prodal v listopadu 2021 u aukční síně H&H.
Jde o jeden ze vzácných exemplářů s pravostranným řízením – navíc v dokonalém stavu hodném účasti na přehlídkách. Kousek z roku 1957 v šedé barvě Anthracite v kombinaci s krémově bílou kůží se vydražil za 219 tisíc liber, tedy za 6,4 milionu korun, což je 37procentní nárůst oproti horní hranici odhadované ceny.
Audi Quattro RR 20V – 4,8 milionu korun
Audi Quattro je naším rekordmanem – svůj původní odhad totiž překonalo o šokujících 61,5 procenta! Původní odhadovaný vrchol byl 101 tisíc liber, ve prospěch Audi však hrál velmi nízký nájezd necelých 10 tisíc mil, tedy ani ne 16 tisíc kilometrů. Exemplář z roku 1991 v perleťově bílé barvě s šedým interiérem se tak nakonec u síně Silverstone prodal za 163 tisíc liber neboli bezmála za pět milionů korun.
Ford Lotus Cortina – 1,8 milionu korun
Tato krásně prezentovaná Cortina předčila očekávání odborníků z asociace Hagerty o těžko uvěřitelných 52 procent – z původní odhadované ceny 41 500 liber její hodnota v dražbě poskočila až na 63 tisíc liber, tedy 1,8 milionu korun. Nejoptimističtější odhad ceny exempláře z roku 1966 stanovený samotnou aukční síní Silverstone byl přitom 55 tisíc liber.
Ford Mustang – 1,5 milionu korun
Ford Mustang ze šedesátých let (1965), co k tomu jiného říct. O tento skvělý exemplář v „excelentním stavu“, jak by řekli odborníci, se kupci pěkně přetahovali. Jednak jde o velmi žádanou karosářskou variantu Fastback, jednak jde o výbavu GT, která má dokonce i klimatizaci, ba co víc – vůz měl manuální převodovku. Odborníci z aukční síně Historics odhadovali původně cenové rozpětí 33 až 42 tisíc liber, realita však byla velmi slušných 51 tisíc liber – čili 1,5 milionu korun. To už je skoro stejně jako zbrusu nový Mustang Mach 1!
Aston Martin DB7 – 1 milion korun
Typ DB7 je o poznání starší a ne tak moderní jako DB9, pomalu ale jistě začíná zrát jako víno, a tak se jeho koupě zdá být velmi výhodnou, typ DB7 je navíc významný tím, že pomohl automobilce přečkat těžké časy.
Ve prospěch DB7 hraje jeho elegantní design z pera Iana Calluma a fakt, že už prodělal tzv. cenové minimum – jeho chvíle tedy za několik málo let přijde. Dvanáctiválcový sportovní grand tourer z roku 1999 v barvě Aston Martin Racing Green a v hnědé kůži byl hezky zachovalý, a tak jeho cena byla poměrně optimistická – až 30 tisíc liber. Ve výsledku se však DB7 vydražila u síně Historics o 25 procent dráž, tedy za 37 356 liber – samotná částka napovídá, že rozhodovaly doslova jednotky liber.