Článek
Titul šampiona obhajuje Max Verstappen. Pokud by se mu to letos povedlo, získal by čtvrtý pohár pro mistra světa v řadě. A v polovině sezony se zdálo, že je prakticky hotovo. Max vyhrál sedm z dvanácti Velkých cen a bezpečně vedl před zbytkem startovního pole. Jenže přišlo nečekané ochabnutí formy Red Bullu, zatímco na vítěznou vlnu naskočily papájové mclareny. A na drama bylo opět zaděláno! Čtyři závody před koncem sezony mapujeme čtyři hlavní důvody, proč byste si finiš neměli nechat ujít.
Boj o titul mezi jezdci
Ač to v první polovině sezony ani zdaleka nevypadalo, letos bychom se – poprvé od památné sezony 2021 – mohli dočkat mistrovského souboje do posledního závodu. Verstappen už nekrouží na čele s půlminutovým náskokem, naopak v poslední době spíše jen eliminuje škody.
Naopak McLarenu a Ferrari se daří. Lando Norris letos poprvé vyhrál, celkem si zatím připsal tři vítězství a na Maxe ztrácí čtyři závody (a dva sprinty) před koncem 47 mistrovských bodů. Ve hře jich je přitom ještě 116… teoreticky může na titul pomýšlet třetí Charles Leclerc, matematicky ještě čtvrtý Oscar Piastri. Ale to už by byla vážně divočina.
Norris sice nestahuje Verstappena tak rychle, jak by si asi fandové oranžově zbarvených monopostů představovali, ale šanci pořád má. Další část ze ztráty může ukrojit už tento víkend v Brazílii. Jede se sprint, ale hlavně Maxe čeká penalizace pěti míst na startu hlavního nedělního závodu za další výměnu motorových komponent. Už připravujete popcorn?
Boj o titul mezi týmy
Tady je situace neméně napínavá. Forma Red Bullu z úvodu sezony je tatam a rakouskému týmu příliš nepomáhají ani tragické výkony Sergia Péreze. A tak se tým za posledních pár závodů propadl z první až na třetí příčku. Jo, slyšíte správně.
Souboj o pohár konstruktérů se tak čtyři závody před koncem stává záležitostí McLarenu (566 bodů) a Ferrari (537 b.). Hlavně u druhých jmenovaných je to velké překvapení. Ferrari v první polovině sezony sice získalo „jen“ dvě vítězství, ale za pravidelně slušná umístění duo Leclerc/Sainz inkasovalo solidní množství bodů. A světe, div se, teď je prvnímu McLarenu na dostřel!
Boj o sedačku Péreze
Chabá výkonnost mexického závodníka je tématem od loňské sezony, přesto nad ním Red Bull doposud držel ochrannou ruku. Teď se ale zdá, že i šéfovi stáje Christianu Hornerovi došla trpělivost a dny Péreze mohou být sečteny, byť má kontrakt i pro příští rok. Naposledy při domácím závodě v Mexiku zbabral, co mohl – vypadl v první části kvalifikace a startoval na chvostu, nepostavil se řádně na startovací pozici, načež následoval trest. A když v samotném závěru závodu přezul na čerstvé gumy a plácající se někde vzadu chtěl alespoň zajet nejrychlejší kolo, nepovedlo se ani to. Uf…
Nápadníků na jeho sedačku by přitom bylo hned několik. Na svou šanci už několikátým rokem čeká v sesterském týmu Japonec Tsunoda. Ten je ale provázaný primárně s Hondou, která se s Red Bullem brzy rozloučí a od sezony 2026 naváže partnerství s Aston Martinem. A pak je tu dravý junior Red Bullu a nyní jezdec RB Liam Lawson. Ten měl mimochodem s Pérezem v Mexiku peprný souboj a po projetí cílem mu dokonce ukázal prostředníček. Následně se sice omluvil, ale jednoznačně ukázal, že nehodlá sedět v koutě!
Boj o talentovaného Argentince
Toto je velmi nenápadné, přesto dost možná největší překvapení sezony. Argentinec Franco Colapinto naskočil do Williamsu v průběhu sezony za nevýrazného Logana Sargeanta. Ten za poslední dvě (respektive jednu a půl) sezony získal jediný mistrovský bod.
Od Colapinta asi v týmu neměli velká očekávání, ono už to ostatně moc horší být nemohlo. Ale světe, div se, mladíček bodoval hned ve druhém závodě, kde dojel osmý! A další bodík přihodil o dva závody později, v ostatních Velkých cenách pak dojel nejhůře dvanáctý. Za pět závodů tak získal 5× více bodů než jeho předchůdce za celou kariéru. Au…
Z nenápadného náhradníka se tak na přestupovém trhu rázem stalo horké zboží. Problém je, že u Williamsu mají plno, pro příští rok podepsali Albona a Sainze. Colapinto může přijmout roli rezervního pilota, ale není tajemstvím, že kolem něj krouží Red Bull, respektive RB. Že by náhrada za Lawsona, který vystřídá Péreze? Nebo do Red Bullu zamíří rovnou Colapinto? To by byl, panečku, pohádkový příběh! Alternativně je k mání ještě jedna volná sedačka u Sauberu. To dnes možná nezní tak atraktivně, ale od roku 2026 půjde o tovární tým Audi. To už je zvučnější, že?
Ať už fandíte komukoliv, jedno je jisté. Ve zbylých dvou sprintech a čtyřech závodech letošního ročníku rozhodně bude o co bojovat! Nasaďte čapky oblíbené stáje a zapište si v kalendáři - tento víkend Brazílie a za tři týdny finálové trio – Las Vegas, Katar a vyvrcholení v Abú Dhabí. Bude to jízda!