Článek
Futuristických nápadů, které změní svět, bychom na internetu každý den našli tisíce. Ovšem ambiciózní projekt Lightyear 0 od nizozemského výrobce má našlápnuto opravdu změnit koncept osobní přepravy. Ve finském Valmetu začíná sériová výroba a světlo světa by mělo spatřit zhruba tisíc těchto proudnicových sedanů.
Tempo výroby bude poměrně pozvolné – začíná se na produkci jednoho vozu týdně, výkonný ředitel a spoluzakladatel firmy Lightyear Lex Hoefsloot však v rozhovoru pro Bloomberg sdělil, že v plánu je navýšit produkci až na pět vozů týdně.
Více zajímavostí o voze Lightyear 0:
V minulosti už se objevilo hned několik projektů pracujících s konceptem takzvaného solárního auta – žádný z nich to však nedotáhl dál než do fáze prototypu vzhledem k omezením daným tehdejšími technologiemi a zejména velkou plochou solárních panelů potřebnou k dostatečné efektivitě provozu.
„Nyní je však naše firma ve výrazně pokročilejším stádiu,“ říká Hoefsloot a jedním dechem dodává, že většina investovaných peněz pochází z domácího Nizozemska. V září firma disponovala 81 miliony eur, tedy lehce přes 2 miliardy korun.
Lightyear 0 je schopen za ideálních podmínek nasbírat denně dostatek sluneční energie k dojezdu až 70 kilometrů (za rok, a tedy včetně zimních měsíců, až 11 000 km), tyto „ideální podmínky“ však platí zejména ve slunných zemích, jako je například Španělsko nebo Portugalsko.
Tady automobilka mluví o tom, že až 7 měsíců v roce není potřeba vůz dobíjet ze sítě, počítá se však s předpokládaným nájezdem jen 35 kilometrů každý pracovní den.
V méně sluncem zalitých zemích už je to pochopitelně jiná písnička, a tak výrobce uvádí, že třeba v takovém Amsterdamu lze ujet mezi nabíjecími cykly vzdálenost až 1 000 kilometrů. V tomto případě už se počítá s ujetou vzdáleností 50 kilometrů každý pracovní den – v těchto podmínkách, více podobným našemu středoevropskému podnebí, je výsledkem tedy nutnost dobíjet pouze každý druhý měsíc, což je rovněž slušný výsledek.
Vzhledem k orientaci na maximální dojezd není Lightyear 0 žádný „střelec“, zrychlení z klidu na stovku zvládá za 10 sekund, což je pro běžné užívání relativní standard, maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Vůz těží z (alespoň na poměry elektromobilů) nízké hmotnosti 1 575 kilogramů, pomáhá i skvělý součinitel aerodynamického odporu 0,175.
Více o aerodynamických autech:
Společnost Lightyear byla založena v roce 2016 v Nizozemsku a továrnu má aktuálně ve Finsku. V současnosti probíhá vývojem také vozu Lightyear 2, který už se má prodávat ve větších počtech a měl by tedy být oproti předchůdci podstatně dostupnější – pořizovací cena se má pohybovat někde okolo 30 tisíc eur (cca 750 tisíc Kč). Lightyear 0 přitom stojí cca 250 tisíc eur (nějakých 6,3 milionu Kč), což už je srovnatelné třeba s Ferrari Roma.