Hlavní obsah

11 000 ujetých kilometrů ročně zdarma: Auto, které chce změnit svět, vstupuje do sériové výroby

Foto: Lightyear

Lightyear 0 je za ideálních podmínek schopen ze slunečního svitu vytěžit dojezd až 70 kilometrů denně. Nizozemská automobilka už odstartovala výrobu

Na první auto využívající k pohonu výlučně sluneční energii si sice musíme ještě počkat, ale díky nizozemské firmě Lightyear jsme tomuto kroku zase o trochu blíže. Model Lightyear 0, který se z velké části dobíjí ze solárních panelů na kapotě, vstupuje do sériové výroby.

Článek

Futuristických nápadů, které změní svět, bychom na internetu každý den našli tisíce. Ovšem ambiciózní projekt Lightyear 0 od nizozemského výrobce má našlápnuto opravdu změnit koncept osobní přepravy. Ve finském Valmetu začíná sériová výroba a světlo světa by mělo spatřit zhruba tisíc těchto proudnicových sedanů.

Foto: Lightyear

Solární panely na kapotě, střeše a víku kufru zabírají plochu 5 metrů čtverečních

Tempo výroby bude poměrně pozvolné – začíná se na produkci jednoho vozu týdně, výkonný ředitel a spoluzakladatel firmy Lightyear Lex Hoefsloot však v rozhovoru pro Bloomberg sdělil, že v plánu je navýšit produkci až na pět vozů týdně.

V minulosti už se objevilo hned několik projektů pracujících s konceptem takzvaného solárního auta – žádný z nich to však nedotáhl dál než do fáze prototypu vzhledem k omezením daným tehdejšími technologiemi a zejména velkou plochou solárních panelů potřebnou k dostatečné efektivitě provozu.

Foto: Lightyear

Lightyear 0 už se začal vyrábět v továrně ve Finsku. Aktuální tempo produkce je jeden vůz týdně, vedení si však stanovilo za cíl vyrábět pět vozů za týden

„Nyní je však naše firma ve výrazně pokročilejším stádiu,“ říká Hoefsloot a jedním dechem dodává, že většina investovaných peněz pochází z domácího Nizozemska. V září firma disponovala 81 miliony eur, tedy lehce přes 2 miliardy korun.

Lightyear 0 je schopen za ideálních podmínek nasbírat denně dostatek sluneční energie k dojezdu až 70 kilometrů (za rok, a tedy včetně zimních měsíců, až 11 000 km), tyto „ideální podmínky“ však platí zejména ve slunných zemích, jako je například Španělsko nebo Portugalsko.

Foto: Lightyear

Lightyear typ 0 je aktuálně nejaerodynamičtějším autem na světě

Tady automobilka mluví o tom, že až 7 měsíců v roce není potřeba vůz dobíjet ze sítě, počítá se však s předpokládaným nájezdem jen 35 kilometrů každý pracovní den.

V méně sluncem zalitých zemích už je to pochopitelně jiná písnička, a tak výrobce uvádí, že třeba v takovém Amsterdamu lze ujet mezi nabíjecími cykly vzdálenost až 1 000 kilometrů. V tomto případě už se počítá s ujetou vzdáleností 50 kilometrů každý pracovní den – v těchto podmínkách, více podobným našemu středoevropskému podnebí, je výsledkem tedy nutnost dobíjet pouze každý druhý měsíc, což je rovněž slušný výsledek.

Vzhledem k orientaci na maximální dojezd není Lightyear 0 žádný „střelec“, zrychlení z klidu na stovku zvládá za 10 sekund, což je pro běžné užívání relativní standard, maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Vůz těží z (alespoň na poměry elektromobilů) nízké hmotnosti 1 575 kilogramů, pomáhá i skvělý součinitel aerodynamického odporu 0,175.

Společnost Lightyear byla založena v roce 2016 v Nizozemsku a továrnu má aktuálně ve Finsku. V současnosti probíhá vývojem také vozu Lightyear 2, který už se má prodávat ve větších počtech a měl by tedy být oproti předchůdci podstatně dostupnější – pořizovací cena se má pohybovat někde okolo 30 tisíc eur (cca 750 tisíc Kč). Lightyear 0 přitom stojí cca 250 tisíc eur (nějakých 6,3 milionu Kč), což už je srovnatelné třeba s Ferrari Roma.

Načítám