Hlavní obsah

100 koní k dobru: Pětiválcová Cupra Formentor VZ5 dostává doping a má výkon staršího Ferrari

Foto: Manhart

Stylová Cupra Formentor je nejprodávanějším modelem relativně nové španělské značky. Když se v loňském roce ukázala se silným pětiválcem z Audi RS 3, stalo se z ní snad bezchybné auto pro všechny benzinové nadšence. Jenže německým tunerům Manhart je i necelých 400 koní málo, a proto představují nový tuningový kit s další stovkou koní navíc.

Článek

Pětiválcová Cupra Formentor VZ5 je v dnešním automobilovém světě něco jako čtyřkolový jednorožec. S nástupem elektromobilů a ekologických aut se už moc nesluší vyvinout rychlou silnou bestii na základech městského crossoveru, jaký je nejprodávanějším modelem své značky, a vypustit ji do divočiny. A dokonce i v Česku vytvářejí stylové Formentory většinu prodejů relativně nové španělské sportovní značky, k níž už poutají svou pozornost i slavní tuneři.

Německá tuningová společnost Manhart se věnuje zejména německým autům a není náhoda, že ji zaujala i španělská Cupra. Zběsilý pětiválcový Formentor VZ5 totiž využívá stejnou moderní techniku jako nejnovější generace koncernového Audi RS 3, na kterou už „manharti“ představili a prodávají svůj tuningový kit. A je logické, že s podobnou úpravou přicházejí i do světa crossoverů a vylepšují to nejlepší, co zatím Cupra vyrobila.

Nejsilnější Formentor zaujme technickými vymoženostmi

Exkluzivnější Cupra Formentor VZ5 je unikátním spojením rodinného crossoveru s výkonnou technikou nejmodernějšího Audi RS 3, kterou zaujme všechny nadšence. České zastoupení značky nás v loňském roce pozvalo do svého školícího střediska, kde nám detailně představilo přeplňovaný pětiválec, výkonné brzdy i chytrou zadní rozvodovku Torque Splitter. A my jsme toho využili, abychom vám to přiblížili v naší reportáži.

Nejnovější tuningová sada se jmenuje Manhart CP 500 a celkově vylepšuje techniku netradičního pohonu vozu s přeplňovaným 2,5litrovým pětiválcem a chytrou rozvodovkou Torque Splitter i elegantní design vozu. Hlavním cílem je udělat z crossoveru pro rodiče silniční raketu, která se ještě více přiblíží populárním hot hatchům.

Cupra Formentor VZ5 z továrny vyjíždí se standardním výkonem 390 koní (287 kW) a točivým momentem 480 Nm. To se však tunerům z Manhartu zdálo málo a speciálně upravená verze Manhart Formentor CP 500 se nově chlubí 490 koňmi (360 kW) a 630 Nm. Jen pro srovnání, stejnou silou se krátce po začátku nového tisíciletí chlubilo zbrusu nové osmiválcové Ferrari F430. Dnes mu můžete ujet praktickým crossoverem, zatímco zrovna jedete z týdenního nákupu.

Foto: Manhart

Manhart pro vylepšený Formentor CP 500 nabízí i charakteristické oválné výfukové koncovky z nejnovějšího Audi RS 3

Silnější Formentor od Manhartu je současně vybaven novým uřvanějším výfukem s elektricky ovládanými klapkami a novým sportovním podvozkem H&R. Díky tomu se „VZ-pětka“ ještě lépe ovládá na silnicích i závodních okruzích. Španělský Cupra přitom nejsilnější Formentor VZ5 vyrobí v omezeném počtu pouhých 7 000 vozů, mezi nimiž speciálně upravené vozy vystoupí z davu. Tuneři je vybavili unikátními bronzovými polepy, jejichž odstín vychází z barvy znaku Cupry.

Manhart sice nezveřejnil oficiální cenu tuningové úpravy CP 500, ale dodává, že připravuje ještě výkonnější variantu. Cílem je přiblížit se šíleným 600 koním (447 kW)!

Související témata:
Načítám