Článek
Nejdřív ale o těch veselejších věcech, o motorkách samotných. Ty hlavní novinky značky tří ladiček se letos skrývají pod číslovkou „9“ a jde o mimo jiné naháče MT-09. Ten dostal zcela nový design se zúženým předním světlometem, sbíhajícím se do jedné středové čočky, ale taky nový hliníkový Deltabox rám s vyšší tuhostí a o 2,3 kilogramu nižší hmotností. K němu pak náleží i nová kyvná vidlice a související upravená geometrie s kratším rozvorem pro živelnější ovládání.
Celková hmotnost i s náplněmi činí 189 kilogramů, což je o 4 kilogramy víc než u předešlého modelového roku, a zároveň naprosto špičková hodnota s ohledem na kubaturu a zaměření. Vylepšené je i nastavení zadního tlumiče a předních vidlic (obojí dodává KYB) a přestože vpředu zůstaly dva kotouče o průměru 298 milimetrů, dávkování brzdného účinku obstarává nová radiální brzdová pumpa.
A pak je tu taky nový motor
Úplně nová generace tříválce s označením CP3 má o 42 kubických centimetrů zvýšený objem na finálních 889. Spolu s tím narostl o 4 koně výkon (nově 119 koní) a Yamaha slibuje i vyšší točivý moment ve spodním spektru otáček. Zásadním úkolem pro japonské motoráře bylo pak „uklidnění“ motoru při otevírání plynu – právě jistá ucukanost byla devítkovým Yamahám až dosud vytýkána. Došlo tím pádem k přesunu vstřikovačů z hlavy motoru do sacích hrdel, což má zaručit lepší rozprostření paliva do spalovacích prostor. Spolu s tím byla částečně přeladěna i elektronická škrticí klapka.
Na straně převodovky došlo na prodloužení 1. a 2. převodového stupně, celkové vycizelování řazení a montáž nové antihopingové spojky. Chválím i použití oboustranného rychlořazení – až dosud měla MT-09 rychlořazení jen pro řazení nahoru.
Po stránce elektroniky je pak MT-09 spolu s novým velkým Tracerem vybavena šestiosou jednotkou, sledující zrychlení ve všech osách, náklon motocyklu a jeho rotaci. Tato jednotka pak samostatně ovládá systémy kontroly trakce, prokluzu, řízení zdvihu předního kola a samozřejmě blokování brzd.
Pro cestovatele je tu Tracer
Vezměme nyní vše, co bylo řečeno o MT-09, a převeďme to do cestovnějšího hávu s názvem Tracer 9 (už ne 900 jako dosud). Jeho design s cestovní polokapotáží je oproti mimozemskému „MT“ přece jenom trochu umírněnější, přitom však vychází ze stejného šasi, byť má díky jiné kyvce o 7 centimetrů delší rozvor pro vyšší stabilitu. Devatenáctilitrová nádrž je taky o pět litrů větší, to kvůli delšímu dojezdu.
Zajímavostí je potom přístrojová deska. Zatímco MT-09 má přepracovaný barevný TFT displej o úhlopříčce 3,5 palce, Tracer má stejně velké displeje hned dva, vyskládané před jezdce vedle sebe. Základní informace jako rychlost, otáčkoměr, zařazený kvalt nebo palivoměr se zobrazují na levém, pravý je pak vyhrazen datům z palubního počítače a teplotám.
Na slovíčko o Euro 5 s technickým guru
Všechny Yamahy pro modelový rok 2021 musí (stejně jako všechny ostatní modely všech ostatních výrobců výrobců), plnit normu Euro 5. A to pro výrobce není úplně dobrá zpráva. Někdo se s tím pere statečněji, někdo méně statečně, nicméně u Yamahy zdůrazňují, že i přes všechna omezení a striktní tabulkové hodnoty jsou nové modely v každém parametru lepší než ty staré. Velké palce nahoru dávám například za fakt, že jakkoliv jsou výfuky aktuálních Euro 5 „devítek“ baňatější než dosud, jsou ve skutečnosti včetně svodů o 1 400 gramů lehčí. Což je celkem slušný výkon s ohledem na to, s čím se výrobci potýkají.
Na moje dotazy týkající se Euro 5, ale i budoucnosti motorek, odpovídal technický odborník české Yamahy Petr Pastor.
„Euro5 jsou v současné době nejpřísnější emisní limity pro motocykly na světě. Takže každý motocyklový výrobce se s tímto předpisem „pere“ a je jen na schopnosti jeho vývojových týmů a technických oddělení, jak dobře dokáží tuto výzvu obrátit ve svůj prospěch.“ otevírá náš rozhovor.
Zajímá mě samozřejmě jedna poněkud kontroverzní změna, kterou sledujeme už od příchodu Euro 4 před pár lety – a sice postupné mizení vzduchem chlazených motorů. Konkrétně z nabídky Yamahy už „vzducháče“ zmizely úplně. Vrátí se někdy?
„Při současných podmínkách to nepokládáme za reálné. Cestou vhodnou pro daný typ segmentu (cruisery, klasiky atd.) zůstává kapalinou chlazený motor s designem, který připomíná (imituje) chlazení vzduchem.“
Takže vzducháče už nebudou, ale co tedy bude? Lze očekávat, že se u motorek (stejně jako u aut) i na úkor hmotnosti a složitosti bude muset objevit třeba přímé vstřikování nebo hybridní pohon?
„Ani jedno vyloučit nelze, cest je spousta. Nicméně neměli bychom zapomínat, že u motocyklů je na rozdíl od automobilů ještě problém s hlukem. Motocykl bez kapotáže poháněný řetězem vykazuje vyšší mechanickou i aerodynamickou hlučnost než osobní automobil. Hlučnost motocyklů bude jedním z klíčových témat budoucnosti.“
Jedno z témat současné doby jsou i elektrické motorky? Plánuje Yamaha takovou?
„Tuto otázku musíme ponechat bez komentáře s malým dovětkem: Yamaha nejen sleduje světové trendy a také je spoluvytváří. Určitě je na co těšit.“
A nakonec ještě váš osobní pohled na věc. Jaký máte názor na stále se zpřísňující Euro normy okolo motocyklů?
„Obecně je většina „Euro“ norem vytvářena spíš větším či menším politickým tlakem než názory odborníků. A podle toho to bohužel také tak vypadá.“