Článek
Sportovní „Impreza“ se s Evropou rozloučila v srpnu 2018, když od 1. září vstupovala v platnost nová emisní norma Euro 6C, i když tehdejší výrazný nárůst zájemců o odcházející Subaru WRX STI znamenal, že se japonská čtyřkolka stala jedním z nejprodávanějších sportovních vozů na českém trhu. V domácím Japonsku a ve Spojených státech amerických však legendární sportovní „Impreza“ žije dál, a dokonce se představuje v novém.
Subaru na americkém trhu představuje novou pátou generaci modelu WRX, duchovního nástupce ikonické Imprezy WRX, a přestože vypadá docela povědomě, v automobilce provedli spoustu vylepšení oproti předchůdci a zapracovali na modernějším vzhledu, vyšším výkonu i lepších jízdních vlastnostech. Nové Subaru, které na českém trhu nikdy neuvidíme, vypadá jako auto, kterým bychom se chtěli aspoň svézt.
Novinka přijíždí na trh s novým přeplňovaným 2,4litrovým čtyřválcovým boxerem, jímž Subaru nahrazuje předchozí dvoulitr, s nejvyšším výkonem 271 koní (202 kW) a točivým momentem 349 Nm v rozsahu od 2 000 do 5 200 otáček za minutu. Točivý moment se oproti předcházející generaci sice nezměnil, ale nové WRX má o 3 koně navíc.
Zatímco v Česku žádné nové Subaru s manuální převodovkou nekoupíte (vyjma zbývajících skladových zásob oficiálně ukončeného sportovního kupé BRZ), v Americe se nové Subaru WRX prodává se šestistupňovým manuálem nebo s variátorem Subaru Performance Transmission, s osmistupňovým manuálním režimem řazení pomocí pádel pod volantem, výhradním pohonem je čtyřkolka Symmetrical AWD.
Nový objemnější motor bez většího nárůstu výkonu je pro Američany zklamáním, ale Subaru to vynahrazuje vylepšenou platformou Subaru Global Platform s celkově tužším podvozkem – torzní tuhost vzrostla o 28 procent a tuhost montážních bodů odpružení vzrostla o tři čtvrtiny, což inženýrům umožnilo snížit těžiště vozu. Volitelnou výbavou jsou elektronicky ovládané tlumiče a automobilka nyní také montuje zadní stabilizátor přímo na karoserii a upustila od předchozího řešení s pomocným rámem.
Styling nového Subaru WRX vypadá jako evoluce předchozího modelu, ale je zcela nový. Zvláštně tvarované nové LED světlomety navazují na pro Subaru charakteristickou šestihrannou masku chladiče a velké sání čerstvého vzduchu na kapotě zdůrazňuje široký postoj vozu. Vzadu jsou nová světla navržená tak, aby svítila jako sopečné magma a Subaru udělalo i méně viditelné změny – například použilo hliníkové přední blatníky, jimiž ušetřilo 2,25 kilogramu.
V interiéru nejnovějšího Subaru WRX se objevuje nová architektura s přepracovaným uspořádáním, sportovními sedadly Recaro, 11,6palcovou obrazovkou infotainmentu se standardními službami Apple CarPlay a Android Auto a na seznamu příplatkové výbavy nechybí ani prémiové audio Harman Kardon. Stejně jako na evropském trhu, také v USA si Subaru zakládá na bezpečnosti pasažérů, a proto je standardem asistenční a bezpečnostní systém Subaru EyeSight.
Subaru zatím nezveřejnilo informace o cenách, ale současný model se na americkém trhu prodává za cenu lehce přesahující 580 tisíc Kč. Prodejci neočekávají výrazný nárůst a v showroomech se nové WRX objeví začátkem příštího roku. S novým WRX se Američané navíc mohou těšit na novou verzi nejostřejšího Subaru WRX STI, které jim budeme nahlas závidět. Nejnovější spekulace říkají, že se představí už příští rok v létě.