Článek
Po oznámení, že nástupce BRZ bude, se ale dal do hlodání zase jiný červíček pochybností – zůstane jednomu z nejpurističtějších sporťáků dnešní doby atmosférický motor, ba co víc, možnost zvolit si manuální převodovku? V Subaru však moc dobře věděli, že přesně toto byly silné stránky vozu a do značné míry i lákadla, na která nadšení autíčkáři po celém světě velmi dobře slyší.
Subaru uvádí, že BRZ modelového roku 2021 bude zcela nové auto, které se pořád drží těch samých zásad jako originál. To je nízká hmotnost, proklatě nízko položené těžiště, precizní řízení i ovládání, zadní pohon a to vše zabalené v poměrně dostupném balení s uspořádáním 2+2.
Design a technika
Vzhled je velmi subjektivní stránka věci, obecně se dá ale říct, že jde spíš o evoluci původního designu než o nějaké zásadní změny, ale komu by to vadilo? Koneckonců, je jistý německý sporťák, kterému se tato „evoluční filozofie“ vyplácí už celá desetiletí.
Nás bude zajímat, jak bylo BRZ navrženo spíše po té technické stránce. Nové BRZ bude pohánět stále atmosféricky plněný čtyřválec s úhlem rozevření válců 180 stupňů, tedy takzvaně „na plocho“, podobně jako výše zmíněná německá ikona. Zdvihový objem mezigeneračně vzrostl na 2,4 litru, výkon je teď 230 koní a točivý moment 250 newtonmetrů. Nejvyšší výkon pak přichází až na 7 000 otáčkách za minutu, takže abyste z tohoto motoru dostali to nejlepší, musíte si to odpracovat.
Dobrá zpráva je, že v nabídce zůstane BRZ se třemi pedály – manuální převodovka bude stále k mání, ovšem v nabídce zůstane i automatická převodovka pro více cestovní charakter auta. Automat také dostane sportovní režim, ve kterém bude převodovka rychleji řadit nejen nahoru, ale i dolů díky meziplynům. Zároveň díky novým senzorům nebude při ostřejší jízdě předčasně řadit, a to ani v automatickém režimu, tím pádem nebude ubírat nic ze sportovního zážitku.
Minulost nás naučila, že BRZ umělo velmi dobře fungovat i s automatickou převodovkou, ale ten, kdo to s jezděním myslí vážně, dobře ví, že jedinou správnou variantou je manuál. Komu by se výkon 230 koní zdál málo, měl by mít na paměti, že inženýrům se pohotovostní hmotnost podařilo udržet na skvělých 1 315 kilogramech. Pravda, na okruhu možná nebudete nejrychlejší, ale o tom tohle auto nikdy nebylo. Nikdy tu nešlo o časy na vyhlášených okruzích, ani o nejmenší počet litrů na sto kilometrů. Tady jde o jinou hodnotu – co nejvíce úsměvů na sto kilometrů.
O to se má postarat vylepšené řízení (které už tak bylo jedno z nejlepších), o 50 procent vyšší torzní tuhost a již zmíněné nízké těžiště, které je na úrovni špičkových supersportů. Co to pro nás řidiče znamená? Že nové BRZ bude reagovat na povely volantu jako polité živou vodou a bude mrštné jako lasička.
Pokud bychom přesto měli hodnotit čistě vizuální stránku věci, nové BRZ je už od pohledu moderní, agilní a svižné auto, přičemž mu stále zůstává sebevědomý výraz a přikrčený postoj předchůdce. Rozměrově se pak téměř neliší, je pouze o 3 centimetry delší a zhruba o centimetr nižší než předchůdce. Opticky potom auto rozšiřují větší nasávací otvory v předním nárazníku.
Zboku pak nelze přehlédnout načechrané blatníky, výdechy „prořezávající“ prostor za předními koly a odvádějící přebytečný vzduch z podběhů. Nižší linie oken pak auto opticky snižuje a dvojitě vyboulená střecha vzdává poctu sportovním vozům ze šedesátých let.
Možná nejpatrnějších změn doznala záď. Ta je teď designově o něco více „maskulinní“, zadní difuzor zasahuje více do zádě vozu, ale stále tu je dvojice chromovaných koncovek výfuku. Další výraznou změnou je nový design zadního křídla, který je však především účelný a společně s nenápadnou „ploutví“ v zadních blatnících má pomáhat stabilitě auta ve vysokých rychlostech. Nelze potom odolat dojmu, že křídlo do značné míry připomíná starou německou klasiku.
Interiér
Pokud mělo BRZ někde své rezervy, byl to interiér. Jízdní pozice byla v podstatě perfektní, což o to, ovšem jeho celková architektura nepůsobila nejmodernějším dojmem, čemuž nepomáhalo ani druhořadé stereo a design počítače na středovém tunelu, který do celku tak úplně nezapadal.
Interiér nového BRZ působí dost povědomě, ale posun vpřed je znatelný. Opět jde spíše o evoluci než o revoluci. Na první pohled zaujme skvělá digitální kaplička přístrojů, kde dle očekávání dominuje otáčkoměr. Nalevo od něj je potom nastavitelný „budík“, kde si řidič může zvolit, zda chce být informován o bočním přetížení, provozní teplotě a tak dále. Skvělým detailem potom je, že po přepnutí auta do okruhového režimu Track mode, se orientace otáčkoměru změní na horizontální.
Palubní systémy obecně teď více odpovídají současným trendům. Dominantou středového tunelu je osmipalcová dotyková obrazovka infotainmentu, která obsahuje nejnovější verzi palubního systému Subaru Starlink. Ten lze párovat s Apple CarPlay i Android Auto.
Na displej se potom může promítat hudební galerie, zadní parkovací kamera, konektivita s mobilním telefonem a další služby. Ve vyšší výbavě Limited pak bude zobrazovat také všemožné informace o autě.
Podvozek a šasi
Vynikající jízdní vlastnosti BRZ budou samozřejmě těžit z nízkého těžiště tuhé konstrukce. Díky rozvoru 2,57 metru a téměř dokonalému rozložení váhy mezi přední a zadní nápravou bude BRZ precizní a zároveň obratné. Celý podvozek sám o sobě je navržen tak, aby hmotnost byla co nejnižší, včetně samotných pružin a vzpěr.
I když je šasi BRZ ve vozovém parku Subaru jedinečné, používá klíčové a osvědčené elementy z platformy zvané Subaru Global Platform, doplněné o další výztuhy úchytů šasi, rámů a dalších namáhaných bodů.
Výsledkem je, že třeba tuhost v ohybu přední části je o celých 60 procent vyšší oproti předchůdci, takže přední kola budou stopu „lovit“ hbitě jako lovecký pes a odezva na povely od volantu by měla být téměř telepatická – mezi pokynem z volantu a jeho projevem na kolech bude naprosto minimální prodleva.
Přední zavěšení používá speciálně navržené řešení typu MacPherson, což pomáhá mimo jiné udržet nízkou siluetu kapoty, kvůli zachování jízdního komfortu si však odpružení ponechává delší zdvih. Vzadu potom u Subaru vsadili na dvojité lichoběžníky, zejména kvůli jejich schopnosti absorbovat rázy na různých površích a zachovávat stabilitu.
Pro všechny případy pak nad vozem bdí ještě neviditelná ochranná ruka v podobě systému VSC čili Vehicle Stability Control, kde teď bude k mání celkem pět režimů. Systém prošel aktualizací a nově dovoluje řidiči mít o něco více „volnou ruku“, než do řízení zasáhne. A řadu odvážlivců jistě potěší, že systém lze kompletně vypnout, tím pádem je potom už vše jen a jen na šoférovi.
Shrnutí
Ať už si jej plánujete pořídit jako náhradu za stávající model, druhé auto do rodiny nebo jen „hračku“ pro zpestření víkendů, rozhodně se vyplatí o novém BRZ uvažovat. Je to důležité auto. A ještě poslední důležitá informace – první kusy se vydají k majitelům začátkem příštího podzimu.