Hlavní obsah

Nové otázky inovují autoškolácké testy, budou realističtější

Foto: Michal Jirák

Nový projekt Hazard Perception cílí na vnímání nebezpečí a reálné situace. Zapomeňte tedy na krabicová auta a nesmyslné modelové ukázky

Aktualizováno

Po řadě let se autoškolácké testy dočkají zásadní inovace ve formě zcela nových otázek, doprovázených animacemi i videospoty. Novinka má zejména mladým řidičům do 24 let – tedy nejohroženější skupině – ukázat realističtější formou ty situace, s nimiž se v reálném provozu mohou setkat a které není radno podceňovat. Podle zástupců projektu tím končí drilování správných odpovědí nazpaměť a začíná skutečné pochopení příslušných pravidel.

Článek

Celý projekt nese název Hazard Perception (Vnímání nebezpečí), přičemž za jeho vznikem stojí Česká kancelář pojistitelů, Ministerstvo dopravy, Policie České republiky, Asociace autoškol České republiky, Platformy VIZE 0 a další odborníci.

Foto: Michal Jirák

Na projektu participuje řada organizací včetně odborníků z řad dopravních psychologů

Edukační program cílí na vnímání rizik, která číhají v silničním provozu, a proto přinese 15 realistických animací a 5 autentických videospotů, jež budou implementovány do jednotného elektronického testu pro zájemce o řidičské oprávnění. Součástí projektu je rovněž vytvoření stovky nových statických otázek s obrazovou podporou, rozšiřujících základní sadu otázek současných e-testů. A pozor, první vlaštovky se v ostrém provozu objeví už v říjnu.

Místopředseda Asociace autoškol České republiky a manažer projektu Jiří Novotný uvádí, že tato inovace pomůže (nejen) nováčkům pravidla skutečně pochopit a také jim umožní, aby si uvědomili celou škálu rizikových situací, jaké mohou v rámci silničního provozu nastat. Novotnému dáte též za pravdu, když říká následující: „Dnes existuje základní sada e-otázek, které se nejednou žadatelé o řidičské oprávnění učí nazpaměť.“ A přesně toto má celý projekt Hazard Perception změnit.

Foto: Jan Majurník

Klasické e-testy (otázky) se mnoho lidí takzvaně nadrtí, avšak už vůbec netuší význam položených dotazů

Mladí šoféři ve věku do 24 let patří mezi nejohroženější skupiny účastníků silničního provozu a rovněž často figurují ve smrtelných statistikách kvůli své osobní nevyzrálosti, rizikovému životnímu stylu a koneckonců i řidičské nezkušenosti. Nicméně poslední zmíněné se netýká jen a pouze mladých lidí, můžete být klidně moudrý kmet, ale pokud neřídíte, tak se v téhle oblasti prostě neposouváte dále…

Totiž nejlepším a zároveň i tím nejnáročnějším učitelem je praxe, poznání i včasné vyhodnocení potenciálních nebezpečí a jejich správné řešení, včetně prevence. V autoškole se do krize prakticky nedostanete a zkoušet takové situace uměle vyvolat v reálném provozu hraničí s bláznovstvím, proto se virtuální realita nabízí jako jedno z řešení.

Foto: Michal Jirák

Existují také různé řidičské simulátory, nicméně praxe je praxe...

Tím navazujícím cvičením mohou být praktické a častokrát dotované kurzy typu Start Driving, kde si mladí lidé na vlastní kůži vyzkouší smyky či krizové brzdění – ovšem v bezpečí polygonu a pod dozorem zkušených instruktorů.

Kapka virtuální reality

Projekt má internetové stránky noveotazky.cz, kde si můžete připravované materiály prohlédnout. My nelenili a web navštívili, takže níže přinášíme stručné představení obsahu.

Nových textových otázek je na stránkách zatím 35, přičemž hned ta první dostane spoustu řidičů do úzkých. Tušíte totiž, které směrové sloupky označují úsek pozemní komunikace, kde hrozí zvýšené nebezpečí námrazy?

Nebo taková reálná fotografie z provozu z křižovatky – proti vám jede tramvaj, vy máte odbočit vlevo, kolem mraky značek, chodci, reklamy… Kdo pojedete první, kdo druhý? No dobrý den, chaos ven.

Foto: noveotazky.cz

Nové typy otázek jsou doplněny věrohodnější a aktuálnější grafikou

A co tohle? Ve zřízeném prostoru pro cyklisty na křižovatce se světelnými signály se mohou řadit pouze: potahová vozidla a cyklisté, cyklisté i motocyklisté, nebo jen cyklisté? No a nakonec na vás čeká lahůdka ve smyslu otáčení se na křižovatce – kdy ano a kdy ne.

Další zajímavou sekcí jsou dopravní situace, kde animace zobrazují reálné dění v provozu. Auta mají skutečný tvar (nejde o hranaté krabice), silniční pruhy nejsou pokaždé perfektní, život kolem pracuje, chodci zírají do mobilů, auta couvají

Foto: noveotazky.cz

Reálná ulice, provoz, couvající vůz... Za krátký čas mnoho vjemů, stejně jako v reálu

Jak to funguje v praxi? Přehraje se vám například animace jízdy vozu za dodávkou a vy máte odpovědět, jakou zobrazenou situaci považujete za nejrizikovější – zdali předjíždění cyklisty, přijíždějící vůz zprava, či chodce, který se rozhodl přejít přes cestu.

Jindy si to zase mašírujete po prohrnuté dvouproudové silnici v pravém pruhu, zleva se blíží jiné vozidlo, naproti jede traktor a před vámi se zjeví náhlá překážka. Otázka – kdo má v takové situaci přednost?

Foto: noveotazky.cz

Máte zrcátka, stěrače, nepříznivé počasí a do toho vás předjíždí auto...

Takže ano, získat řidičák bude zase o něco složitější, což mnozí vítají, jiní haní. Projekt sám o sobě však není spásný, nezkušení řidiči totiž musí jezdit, jinak se nic nenaučí. Udělat si noty a pak neřídit je jako koupit si čerstvé kuře, připravit ho podle vytříbených receptů a poté ho jíst jen očima. Takže ano, hlasujeme pro, vzdělávejte se i interaktivně, ale pak hlavně řiďte a neodmítejte vzdělávací kurzy pro začátečníky – kolikrát jsou úplně zadarmo a v lecčem vás posunou vpřed.

Načítám