Hlavní obsah

Nové malé Peugeoty – ceny 208 a první svezení s novou 2008

Foto: Peugeot

První dojmy: Peugeot 208 a 2008

Francouzský Peugeot představil rovnou dvě novinky – jsou malé, jsou velmi fešné a apelují na ocenění „auto roku“ nejen u nás v ČR, ale dokonce i v rámci Evropy. Řeč je o hatchbacku 208 druhé generace, a samozřejmě i o nové generaci nejmenšího SUV 2008. První zmíněný Peugeot už má ceny a jeho prodeje startují právě nyní, druhý přijde začátkem nadcházejícího roku.

Článek

Obě novinky jsem mohl v rámci prezentace poblíž Prahy vidět i vyzkoušet. Peugeot 208 už jsem sice otestoval předtím při prvních jízdách poroty Auta roku, 2008 byla však v ČR k vidění úplně poprvé. Dokonce se jednalo o celkově první národní prezentaci nové 2008. A navzdory tomu, že byl k dispozici pouze jeden jediný kus, stihl jsem „urvat“ alespoň krátké svezení.

Design

Jestli má nové duo Peugeotů v něčem opravdu excelovat, bude to design. Mnoho lidí dodnes považuje líbivý Peugeot 206 za auto, které pozvedlo design malých aut segmentu B na novou úroveň. A 208 spolu s 2008 tohle dělá znovu a daří se jim to. Po vzoru velkého sedanu a kombíku 508 dostaly obě novinky do přídi světlomety, od nichž se táhne dlouhý vertikální „zub“ denního svícení (s výjimkou základní verze, která má místo něj lištu).

Foto: Peugeot

Právě přední masky s charakteristickými světlomety jsou možná nejdůležitějším designovým prvkem

208 je proporčně hezká, má ostře „vyřezanou“ příď, sympaticky zakulacený boční profil a pěkné detaily – mimo jiné třeba leskle černé lemy blatníků v nejvyšších verzích. 2008 je oproti ní nejenom vyšší, ale taky celkově „hranatější“ a tak nějak dospělejší – jako by ani nestála na stejné platformě. Paradoxně velikostní rozdíl mezi oběma auty není až takový. 208 má na délku 4 055 milimetrů při rozvoru 2 540 milimetrů, SUV 2008 potom 4 300 milimetrů při rozvoru 2 605 milimetrů.

Foto: Peugeot

2008 působí oproti menšímu sourozenci dospěleji, zase o tolik větší ale není

Interiér

V přední části kabiny se žádná překvapení nekonají a auta jsou zde prakticky totožná. Stejné jsou ovládací prvky, sedadla, tvarování palubní desky, ale i „vyčnívající“ dotykový displej infotainmentu nebo nové provedení přístrojové desky. Peugeot samozřejmě stále používá milované i nenáviděné uspořádání i-Cockpit, kdy se na kapličku přístrojů kouká přes malý volant, a nikoliv skrz něj. Samotné budíky jsou však nové – u nižších verzí klasicky mechanické, u těch vyšších pak s novým „3D zobrazením“. Jedná se vlastně o dva displeje za sebou, kdy jeden je promítán na průhledový štítek v popředí, druhý se pak zobrazuje za ním. Je to docela zajímavé a neokoukané řešení, kterým můžete nějakou dobu fascinovat spolujezdce.

Foto: Peugeot

Pracoviště řidiče s 3D i-Cockpitem. Ačkoliv naplno tenhle prvek oceníte až při živém pohledu

S přihlédnutím k rozměrům asi není nijak překvapivé, že po stránce prostoru nabídne SUV 2008 přece jenom více možností. Vyšší dospěláci se na zadní sedadla vejdou o dost lépe, zatímco v malé 208 využijí zadní sedadla spíše děti nebo menší dospělí. Podobná situace panuje v kufru, kde naměříme 311 litrů, potažmo 405 litrů u 2008 (měřeno metodou objemu tekutin a bez prostoru pod podlážkou).

Foto: Peugeot

Kufr 208 je o něco menší, ale na vrchol třídy v této oblasti si Peugeot nikdy nehrál

Motory

Motorová paleta obou nových Peugeotů zahrnuje vlastně pouze dvě motorizace, ovšem laděné do několika výkonových variant a párované s různými převodovkami.

Za benzínové jednotky je tu tříválec 1.2 PureTech v provedení 75 (jediná atmosférická verze, dostupná pouze u modelu 208), 100, 130 nebo 155 koní (pouze u modelu 2008). Zatímco slabší motory mohou být s manuálními převodovkami (nejslabší 75 koní motor dokonce pouze s pětikvaltem), výkonnější verze jsou k dispozici výhradně s osmistupňovým automatem. Pohon je vždycky pouze na přední kola.

Foto: Peugeot

Povšimněte si vrcholných LED světel, náležících verzi GT Line. Spolu s ní dostanete pouze silnější motory

Kdo touží po naftě (nebo prostě jenom nepřenese přes srdce vidinu tříválce), ten má na výběr ještě čtyřválec 1.5 BlueHDI. V menší 208 se objevuje jenom jeho 100koňová verze, ve 2008 můžete mít ze stejného motoru i 130 koní.

Jízda

U 208 jsem projel nejsilnější benzinovou motorizaci, která sice pod kapotou trochu drnčí, ale jede svižně a rozumí si s osmistupňovým automatem, a potom i vznětový agregát, jež má výrazně plochou výkonovou křivku, ale chová se kultivovaně a půjde s ním jezdit úsporně. SUV 2008 pak bylo k dispozici pouze se silnější naftou, která jezdí poměrně svižně a v kombinaci s automatem se bude jednat o ideální pohon na delší cesty.

Foto: Peugeot

Větší 2008 s delšími zdvihy bude přece jenom komfortnější. Obě auta jdou však striktně po pohodlí

Podvozkově se obě auta hrdě hlásí k francouzskému pojetí houpavého pohodlí. Od měkce nastavených tlumičů a lehoučkého řízení pochopitelně nelze chtít nějaké řidičské vyžití, zato plavný komfort by tu byl – tedy dokud se neobjeví výraznější příčné nerovnosti, na nichž se podvozek trochu ozve. Při jízdě jsem pozoroval rozdíly mezi 208 a 2008 jen minimálně, ale s delším svezením se projeví, že vyšší SUV s většími zdvihy zavěšení nerovnosti žehlí ještě o něco hladčeji.

Ceny

Jak bylo řečeno v úvodu, ceník je k dispozici prozatím pouze pro menší hatchback 208. Větší 2008 musí na ceny počkat na přelom roku, kdy se také oficiálně spustí její prodeje.

Takže jaké jsou ceny 208? Úplně první cena – momentálně v zaváděcím akčním ceníku – je stanovena částkou 295 000 korun. Dostanete za ní úplně nejnižší výbavu Like a základní motor o výkonu 75 koní s pětistupňovým manuálem. Většina lidí však sáhne po výbavě Active, která startuje částkou 315 000 korun. Nejlevnější verze s automatickou převodovkou je Active s benzinovým motorem o 100 koních za 395 000 korun. Nejlevněji diesel je potom v té samé výbavě a stojí 385 000 korun.

Související témata:
Načítám