Článek
Závodní oddělení mladoboleslavské Škodovky mělo poslední měsíce hodně napilno. Plnilo nasmlouvané dodávky, do mistrovství světa nasazovalo svoje tovární auta, souběžně s tím pak probíhal vývoj, a hlavně nekonečné testování nového závodní speciálu kategorie R5. Vůz, který přebírá hlavní designové rysy aktuálního provedení sériového vozu Škoda Fabia, je novější, než by se mohlo na první pohled zdát… Úspěšně prošel homologacemi FIA a úřadující mistr světa kategorie WRC 2 Jan Kopecký s ním pojede třetí kolo letošní sezóny mistrovství České republiky – Rallye Český Krumlov (17. 5. – 18. 5. 2019).
Nový speciál má zesílený skelet karoserie a podvozek s delšími drahami odpružení, řízení dostalo strmější převod. Ještě větší změnou je ale silnější motor, který má ve srovnání se svým předchůdcem nejen větší výkon, ale i vylepšený průběh křivky točivého momentu. Přeplňovaný čtyřválec 1,6 l má novou řídicí jednotkou Magneti Marelli, elektricky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla, účinnější chladicí systém a nové olejové čerpadlo se zdokonalenou regulací tlaku oleje. Vyššímu výkonu motoru bylo přizpůsobeno zpřevodování převodovky, u níž byla současně prodloužena životnost, což je jedna z veličin, která zákazníky samozřejmě zajímá nejvíce.
Na vývoji, a hlavně na testování auta, má lví podíl Jan Kopecký, který si vloni vyjel světový titul; letos ke zklamání svých fanoušků startoval jen v českém mistrovství a na tratích mistrovství světa se neobjevuje. To se ale změní, neboť po premiéře v Krumlově se pak nový český soutěžní vůz představí na Portugalské rallye (30. 5. – 2. 6. 2019), kde ho bude řídit právě Jan Kopecký. Druhé auto pojede Kalle Rovanperä, jeho kolega v továrním týmu Škoda.
Kopecký s novou Fabií R5 najezdil tisíce kilometrů na šotolině, asfaltu i sněhu, a právě jeho poznatky byly při vývoji klíčové. Přestože to zní jako práce snů, ve skutečnosti jde o pěkně náročnou záležitost, kde se zkouší jedna věc opakovaně pořád dokola, jen s různým nastavením, nebo s jinými komponenty. „Někdy se člověk sveze víc než na rallye, jindy celý den testujeme třeba jen starty, nebo průjezd jedním konkrétním místem,“ řekl už dříve Honza Kopecký. „Jsem velmi rád, že opět mohu řídit novou Fabii R5 při její světové premiéře, s předchůdcem jsem při jeho prvním nasazení před čtyřmi roky na Rallye Šumava Klatovy 2015 zvítězil,“ říká teď Kopecký v tiskové zprávě. A šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek doplňuje: „Kromě programu našeho závodního týmu nyní usilovně pracujeme na výrobě prvních vozů pro naše zákazníky. Jejich dodávky začnou ve druhé polovině letošního roku, máme již řadu objednávek.“
Přestože by se mohlo zdát, že Jan Kopecký se svým spolujezdcem Pavlem Dreslerem budou zase závodit, dobře informované zdroje mírní očekávání. „Je nasnadě, že Honza s Pavlem pojedou světovou premiéru, ale Škodovka tlačí spoustu zahraničních mladých jezdců, za kterými jsou peníze tamních importérů,“ vysvětluje nejmenovaný zdroj, který má k továrnímu týmu blízko. „Kopecký pojede český mistrák, to je jasné, ale zda se objeví v dalších závodech, to se teprve ukáže.“ Ostatně i Michal Hrabánek v jednom z rozhovorů řekl: „Pro rok 2019 Škoda Motorsport pozměnila svoji strategii, prioritu má náš zákaznický program, kdy se snažíme našim klientům poskytnout nejlepší možné služby. Kromě toho nasadíme do vybraných soutěží v rámci mistrovství světa dvojici vozů, intenzivně sledujeme vývoj dalších rychlých a talentovaných zákazníků Škoda, kteří se pro vybrané soutěže mistrovství světa mohou stát součástí našeho továrního týmu. I tohle je součást nové strategie ještě větší podpory zákaznických týmů.“
A jak se na to díváte vy? Věříte, že nová Fabia R5 bude stejně úspěšná jako ta předchozí? A myslíte si, že měla Škodovka nechat Jana Kopeckého pokusit se o obhajobu titulu? Podělte se o svůj názor v diskuzi!