Článek
Čtvrtá generace Toyoty Yaris rozhodně působí sebevědomě už na první pohled – je teď nižší a rozkročenější, má výraznou tvář se zamračeným pohledem LED světlometů a karoserii kombinující ladné obliny i ostré hrany, což tak trochu připomíná styl nové Supry. Kdybyste si tak Yaris vybrali jen kvůli vzhledu, vůbec by nás to nepřekvapilo. Ale tohle auto má v záloze mnohem víc lákadel…
Mezi ně patří třeba prostornější kabina. Velikostí půdorysu odpovídá nový Yaris skoro na chlup minulé generaci, ale prodloužil se rozvor (o 50 mm) a zvětšila se šířka (také o 50 mm), takže je v kabině najednou o kus víc místa. Spolu s vylepšenou řidičskou pozicí (větší rozsah nastavení sedačky i volantu, nižší uchycení sedadla, pro lepší výhled také nižší hrana palubní desky a dozadu posunuté A-sloupky) přináší víc pohodlí posádce vpředu i vzadu (na zadní lavici se snadno vejdou i dva dospělí).
Když už jsme u pohodlí, inženýrům Toyoty se místo běžných malých sedaček typických pro tento segment podařilo do kabiny vmáčknout větší a komfortnější sedadla z crossoveru C-HR, přesto mají řidič a spolujezdec mezi sebou o 10 mm víc životního prostoru. Obvyklá není ani palubní deska z měkčených plastů nebo čalounění panelu dveří hi-tech textilií, která je příjemná na dotek a tlumí hluk.
Víc vás ale v kabině zaujmou dostupné technologie – 8palcový dotykový infotainment s širokou online a mobilní konektivitou (včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci v základu), bezdrátové dobíjení telefonu, 10palcový head-up displej nebo ambientní osvětlení v téhle třídě skutečně nejsou běžnou věcí.
U konkurence také nenajdete úsporný hybridní pohon – ten přichází už ve své čtvrté generaci a staví na zcela novém tříválci 1,5 l (vychází z dvoulitru v Corolle) s vysokým kompresním poměrem (14:1) spojeným s elektromotorem, který čerpá energii z Li-Ion baterie (o 12 kg lehčí, o 19 % vyšší kapacita). Celkový výkon soustavy je o 16 % vyšší než u minulého Yarisu Hybrid (teď má 116 koní), přesto by měl dosahovat o 20 % nižší spotřeby, konkrétně tabulkových 3,7 l/100 km podle přísnější normy WLTP (což odpovídá emisím CO2 85 g/km).
Novou tříválcovou patnáctistovku můžete mít i v konvenční atmosférické verzi s výkonem 125 koní a s manuální převodovkou, což bude pravděpodobně nejkupovanější verze v Česku (případně za příplatek bude k mání i s automatem CVT). Nabídku doplňuje základní litrový tříválec disponující 72 koni, který by měl dostačovat na takové to jezdění „kolem komína“.
Jízdní schopnosti nového Yarisu by však měly lákat i k dynamičtějším projížďkám. Zcela nová karoserie je totiž tužší (o významných 37 %), nápravy jsou kompletně přepracované, stejně jako uložení tlumičů, což by spolu s větším rozchodem náprav mělo přinést větší stabilitu a menší náklony. Připočtěte si již uváděnou vylepšenou řidičskou pozici a živé tříválcové motory, a je tu tak velká šance, že by pro nadšeného řidiče mohla být radost nového Yarise svižně prohnat zatáčkami.
Co však ocení všichni řidiči, to je rozsah bezpečnostní výbavy. Nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců (ve dne i v noci, dokonce i při zatáčení) a cyklistů (ve dne), inteligentní adaptivní tempomat (kromě dopravy se umí přizpůsobit i rychlostním omezením), udržování jízdy v pruhu, asistent průjezdu zatáčkou nebo automatické přepínání dálkových světel, k tomu se ještě v Toyotě poprvé objevuje středový airbag chránící posádku vpředu. To vše naleznete přímo v základní výbavy i u toho nejlacinějšího modelu.
Tím je Yaris 1,0 ve výbavě Active s cenovkou 335 000 Kč, ceny pak s výbavou a motorizací rostou až k vrcholným 540 tisícům za hybrid ve dvoubarevné kombinaci laků a exkluzivní výbavě Premiere Edition pro nedočkavé. Hezké auto (konkrétně motor 1,5 l, manuální převodovka a střední výbava Comfort) ale můžete mít už za velmi rozumných 365 tisíc, úsporný Yaris Hybrid pak ve střední výbavě pořídíte za 455 tisíc.
Pokud vás nová Toyota Yaris nalákala, stavte se u prodejce a zeptejte se na možnost předobjednávky – hotová auta dorazí k zákazníkům na začátku října. A perlička na závěr, nový Yaris (včetně hybridní verze) se bude vyrábět přímo u nás v Česku po boku menšího Ayga v továrně v Kolíně, francouzská továrna ve Valenciennes totiž část kapacity potřebuje na nový Yaris Cross, který půjde určitě taky na dračku.