Hlavní obsah

Nová Toyota GR 86: Klasika pro moderní dobu

Foto: Toyota

Moderní kabát, moderní interiér a pod kapotou staromódní atmosférický motor a manuál – chvála bohu!

Atmosférický motor vpředu, přímo řazená převodovka uprostřed a pohon kol vzadu – toť ve zkratce první odstavec první kapitoly z knihy „Řidičská nirvána“. Samozřejmě je ideální k tomu přičíst také pár drobností jako nízkou hmotnost, nízko položené těžiště, citlivé řízení a tak dále, ale základní ingredience jsou jasné. Potíž je v tom, že takových aut už se dnes příliš nevyrábí – ale není to škoda?

Článek

V Toyotě si to patrně také myslí, a tak nešlo udělat nic jiného, než představit nástupce oblíbeného sporťáku Toyota GT86. Rozhodně se nenechte zmást jiným označením – nové GR 86 je nepopiratelně potomek jednoho z nejzábavnějších sporťáků jednadvacátého století. S tím rozdílem, že používá modernější materiály i technologie, a má větší a silnější motor. Vlastně kupodivu i skoro stejně váží, což je v tomto případě rozhodně dobrá zpráva.

Odkaz japonské ikony

Foto: Toyota

Klasický sporťák, kterému „netáhne“ na veteránské značky? Takových je dnes už málo!

Vše to začalo u kompaktního sportovního kupé jménem Toyota AE86, kterou doma časem překřtili jen na 86, nebo chcete-li v japonštině „Hači-Roku“. Kompaktní kupé o hmotnosti lehce přes 900 kilo disponovalo atmosférickou šestnáctistovkou, která přes manuální pětikvalt poháněla, světe div se, zadní kola. Tehdy sice nešlo o nejrychlejší sporťák, ale její delikátnost, vyváženost a skvělé chování na limitu jí vybudovalo slušnou fanouškovskou základnu, v jejímž čele nestál nikdo jiný než bývalý závodní jezdec Keiichi Tsuchiya, kterému dnes nikdo neřekne jinak než Drift King.

A jelikož označení 86 by v Evropě nikomu nic neříkalo, šoupli tehdy před tuto číslovku ještě kouzelné zaklínadlo „GT“ , čímž vznikla GT86. Ta zbrusu nová nese název GR 86, a je to z poměrně evidentního důvodu – v posledních pár letech má na vývoji sportovních vozů od Toyoty lví podíl závodní divize Gazoo Racing, a tak vznikly modely GR Supra, GR Yaris, a teď i GR 86, a tento název dává vlastně i o trochu větší logiku

Jak se dalo očekávat, nové GR 86 bylo vyvíjeno stejně jako předchozí generace zároveň se Subaru BRZ, a tak jsou vizuální rozdíly mezi oběma spíš decentní. Jiná je například architektura masky chladiče nebo optika předních světlometů.

Samotný design je potom velmi subjektivní věc, co si budeme povídat. Oproti předchůdci jsou tu o něco zaoblenější a širší blatníky, lze si všimnou i snížené linie oken, takže auto celkově působí širším, jakoby svalnatějším dojmem. Na druhou stranu kupovat si tohle auto kvůli vzhledu je jako vybírat film pro dospělé podle toho, jaký má děj. Po stránce rozměrů je pak auto téměř stejné – jen je o kapku delší, o chloupek vyšší a šířka je kupodivu stejná, byť opticky působí širším dojmem.

Uvnitř moderní a přesto tradiční

Foto: Toyota

Uvnitř je prioritou řidič, přesto však interiér jde s dobou

Pojďme tedy oslavit fakt, že i v roce 2021 se stále vyrábí relativně dostupné kupé s pohonem zadních kol, orientované na řidiče. A od toho se odvíjí i interiér – je funkční a v prvé řadě se snaží šoféra vtáhnout do děje, není tu prostor pro dnes tolik oblíbená „cingrlátka“ a další pozlátko. Přesto je tu znát podstatný pokrok oproti předešlé generaci. Nový 7palcový displej infotainmentu má mnohem lepší grafiku a totéž platí i pro novou digitální kapličku za volantem, kde je však i nadále dominantou otáčkoměr.

Ve zkratce tedy interiér GR 86 (potažmo BRZ) jde s dobou, stále se však drží svých tradic – dokonce se tu klíčové palubní systémy jako kontrola protiprokluzu nebo ovládání klimatizace stále ovládají klasickými tlačítky, případně otočnými ovladači, což je v dnešní době všudypřítomných dotykových ovladačů nakonec celkem příjemná změna.

Kromě do děje vtahujícího interiéru s krásně nízkou pozicí za volantem je pro pravý řidičský zážitek klíčová také nízká hmotnost – zde se ji podařilo udržet na hodnotě 1 270 kilogramů, což je skoro stejně jako minulá generace, a v dnešní době je to navíc velmi atletická váha, protože už i ostré hatchbacky mají co dělat, aby se takové hmotnosti alespoň přiblížily. A tak to mnohdy kompenzují vyšším výkonem.

Jenže jak víme, nízká hmotnost přináší skoro samé výhody – menší opotřebení pneumatik, menší opotřebení brzd a samozřejmě i nižší spotřebu, protože se s autem motor tolik nenadře. Co je ale hlavní – auto rychleji reaguje na povely volantu a působí celkově živějším a hravějším dojmem. A to se počítá!

A přece nemá turbo!

Foto: Toyota

GR 86 dostane vyšší výkon, ale navzdory obavám ne za pomoci přeplňování

Charakteristickým znakem (čti výhodou i nevýhodou) předešlé generace byl atmosféricky plněný 2,0l čtyřválec s uspořádáním „naplocho“. To na jednu stranu znamenalo, že pokud se těsně za váš nárazník přilepila naftová Octavie, nesměli jste být líní a museli jste si podřadit o jeden, ideálně však o dva kvalty, abyste se neztrapnili. Výměnou za to však byla téměř telepatická odezva na plyn, lineární a gradující nástup výkonu plus přirozený a jadrný zvuk motoru.

Nový motor by dost možná mohl být zbaven neduhů starého auta – ne, nemá turbodmychadlo, namísto toho se zvýšil(!) zdvihový objem na 2,4 litru a výkon je teď 235 koní a 250 Nm točivého momentu. Zásadní je potom průběh těchto dvou hodnot – nejvyšší výkon stále dostanete až v 7 000 ot./ min., přičemž omezovač s vámi zacloumá hned o 400 otáček později. Podstatnější ale je, že díky vyššímu zdvihovému objemu může být točivý moment položen podstatně níž, tedy „už“ v 3 700 ot./ min.. Což oproti starému autu znamená mnohem lepší zátah „odspodu“, protože to mělo maximum krouťáku až někde v 6 400 otáčkách.

Má v dnešní době šanci?

Ale ovšem! Pravda, na nové Subaru BRZ ani Toyotu GR 86 se v showroomech (asi) nebudou stát fronty – i přesto jejich starších bratrů po našich silnicích jezdí překvapivě dost, což je jen dobře. A kdo že si koupí takové auto? Především někdo, koho auta opravdu baví a koho opravdu baví řízení. Někdo, komu nedělá problém si v sobotu ráno přivstat a vzít to přes oblíbenou okresku „pro rohlíky“. Ovšem díky slušnému kufru a ukotvení pro dětskou sedačku na zadních sedadlech je překvapivě použitelné, a tak nemusí být nutně volbou samotářů. A díky dobře odladěnému podvozku a spolehlivé konstrukci se můžete každý den bavit i cestou do práce.

Ovšem teď, s potentnějším motorem, moderními technologiemi a svěžím designem, má nová generace velmi dobře našlápnuto na úspěch předchůdce navázat, rozhodujícím faktorem by tak ve výsledku mohla být cena, kterou nám zatím neoznámili. Tentokrát však bude výběr mezi dvěma dvojčaty BRZ a (GR)86 značně zjednodušený, alespoň u nás v Evropě – Subaru se sem totiž dle dostupných informací dovážet oficiálně nebude, takže nám zbývá jen Toyota. První kusy by měly k zákazníkům dorazit někdy před koncem roku, s trochou štěstí i koncem léta.

Související témata:
Načítám