Článek
Pokud se nechcete hned začíst, můžete se podívat i na naše exkluzivní video! Podívejte se na první dojmy, kde budete mít novou Octavii tak blízko, jako byste stáli přímo u ní.
DESIGN
Po kontroverzi s čtyřokým faceliftem minulé generace přijíždí skutečně líbivé auto. Škoda Octavia číslo čtyři má velmi vyzrálý a hodnotný design (základ pochází od Kabaně, do finální podoby ji doladil Stefani), který hodně připomíná Superb (i když detaily přídě vycházejí spíše ze Scaly), vlajkovou loď značky. Nezvyklé je, že na trh dorazí nejdříve praktické kombi, elegantní liftback ho bude následovat až o něco později.
- Široká příď s full LED Matrix světlomety (na přání) s novým světelným podpisem
- Zadní světla mají také LED techniku a dynamický blinkr
- Až 19“ kola z lehké slitiny
- Vylepšená aerodynamika (liftback má Cd = 0,24, kombi pak 0,26), což se projeví na nižší spotřebě i nižší hlučnosti
ROZMĚRY
Nová Octavia oproti minulé generaci trochu narostla, ale skutečně minimálně, na délku je kombi o 22 mm delší a liftback o 19 mm, na šířku jsou obě verze širší o 15 mm (informace o výšce bohužel nebyly k dispozici), rozvor se prodloužil o pouhých 6 mm. Vnitřní prostor by měl být lépe využitý, takže by posádka měla mít větší pohodlí (například prostor pro kolena cestujících vzadu se zvětšil o 5 mm), zvětšil se pochopitelně i kufr – u kombi o 30 litrů, u liftbacku o 10 litrů.
INTERIÉR
Design interiéru rozvíjí koncept představený u Scaly a Kamiqu – výrazná horizontální linie kopírující tvar přední kapoty, volně plující displej infotainmentu na dosah ruky řidiče, minimum tlačítek na středové konzole a spousta volného místa na středovém tunelu. K hlavním novinkám patří head-up displej (řidič bude mít nejdůležitější informace přímo v zorném poli), elektromechanická parkovací brzda a volič automatické převodovky ve formě joysticku (uvolní více místa na středovém tunelu) a nová ergonomická sedadla (pro větší pohodlí na dlouhých cestách). Samostatnou kapitolou je nový dvouramenný volant připomínající volanty dřívějších škodovek včetně původní Octavie, která letos slaví 60. narozeniny.
- 10,25“ virtuální kokpit doplněný head-up displejem
- Dotykový infotainment s obrazovkou 8,25“ nebo 10“ a širokou konektivitou – online služby včetně automatických aktualizací, vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, zrcadlení telefonu (Android Auto, Apple CarPlay, MirrorLink) a jeho bezdrátové dobíjení, hlasové ovládání s digitální asistentkou Laurou
- Nový dvouramenný volant ovládající až 14 funkcí
- Elektromechanická parkovací brzda, shift-by-wire ovládání DSG automatu
- K dispozici ambientní osvětlení, třízónová klimatizace nebo čalounění Alcantarou
- K dispozici ambientní osvětlení, třízónová klimatizace nebo čalounění Alcantarou
- K dispozici ambientní osvětlení, třízónová klimatizace nebo čalounění Alcantarou
- Bezklíčové odemykání KESSY na všech dveřích (dosud jen na předních)
- Až 5 USB-C konektorů – dva vpředu, jeden ve stropě pro autokameru, dva vzadu s 230V zásuvkou
- Sound System Canton s 12 reproduktory
- Vrcholná sedadla s certifikací AGR s potahem perforovanou kůží, vyhříváním i ventilací
TECHNIKA
Bez těch nejmodernějších technologií by to už dnes nešlo a Octavia rozhodně nezůstává pozadu. K těm, které jsme už zmínili, doplníme ještě nové asistenční systémy: Asistent vyhýbání pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem a kontrolovaným vybočením vozidla tak pomáhá předcházet nehodám. Při odbočování vlevo na křižovatce dokáže Asistent pro odbočování rozpoznat protijedoucí vozidla, upozornit na to řidiče a také automaticky zastavit vozidlo. Funkce Varování při vystupování z vozu zobrazuje řidiči před otevřením dveří, když se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Novinkou je také Varování před lokálním dopravním omezením, které automaticky upozorňuje řidiče na komplikace v dopravě v bezprostřední blízkosti vozu, například na dopravní zácpu. Sledování mrtvého úhlu Side Assist má nově dosah až 70 metrů (stejně jako Scala/Kamiq).
- Full LED Matrix světlomety, LED zadní světla s dynamickým blinkrem
- Head-up displej, virtuální kokpit
- Až 10“ infotainment s širokou konektivitou – online služby, vzdálený přístup, zrcadlení smartphonu a hlasové ovládání
- Shift-by-wire volič DSG převodovky, elektromechanická parkovací brzda
- Mild-hybrid a plug-in hybrid pohonné ústrojí
- Nové jízdní asistenty
POHON
Nabídka motorizací obsahuje jak „staré známé“ konvenční jednotky (jen v nejnovější a nejúspornější evoluci), tak i překvapivý počet alternativních pohonů. Vedle benzinových (vybrané jednotky mají 48V mild-hybridní ústrojí) a dieselových agregátů je tak k dispozici verze na zemní plyn (na CNG ujedete až 523 km, dohromady pak více než 800 km) a zcela nově k nim přibude i plug-in hybridní varianta. Ta má motor 1,4 TSI (o výkonu 156 k) kombinovaný s elektromotorem (celkem produkují 204 k), 13 kWh baterie umožňuje dojezd až 55 km (WLTP) a zmenšuje objem kufru na 450 l (liftback), resp. 490 l (kombi).
K dispozici je volič jízdních režimů, adaptivní podvozek DCC (případně sportovní podvozek o 15 mm snížený nebo naopak s paketem pro špatné cesty o 15 mm zvýšený) a varianty s pohonem všech kol.
SIMPLY CLEVER
Všechny škodovky si získávají srdce svých majitelů také díky promyšlené praktičnosti. Seznam chytrých prvků Simply Clever dostupných pro Octavii se i tentokrát rozrostl, nově obsahuje:
- Komfortní plnicí hrdlo AdBlue umožňující tankování kapaliny také pistolí určenou pro nákladní automobily
- Dvě odkládací kapsy pro mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel
- Odkládací schránka v předních dveřích s deštníkem nebo smetáčkem na sníh
- Integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla
- Nový síťový program SigmaQuick
- Elektricky ovládaná dětská pojistka
- Paket pro spaní pro zadní sedadla, který obsahuje dvě velké, komfortní hlavové opěrky na zadních sedadlech, přikrývku a nové stínicí rolety pro zadní boční skla (pouze kombi)
- Automatické odjištění roletového krytu (pouze kombi)
Octavia letos slaví 60. výročí svého jména a na kontě má již přes 6,5 milionu vyrobených kusů. Jsme zvědaví, kolik milionů k nim přidá generace čtvrtá, našlápnuto má rozhodně dobře. Nejvíce jsme však zvědaví, jak bude jezdit na českých silnicích… a to se dozvíme už na začátku příštího roku.