Hlavní obsah

Nová Škoda Kodiaq RS přijíždí s benzinovým motorem

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto uvádí na trh modernizovanou verzi svého největšího SUV, se kterou jsme se poprvé seznámili na horských silnicích v savojských Alpách. Vyzkoušeli jsme nejsilnější sportovní verzi RS, která přijíždí s největšími změnami, a odhalíme vám v čem je nová, jak jezdí a kolik stojí.

Článek

Už uplynulo zhruba 5 let od chvíle, kdy mladoboleslavská automobilka představením největšího SUV Kodiaq ukázala budoucí směřování celé značky. Škoda Auto vstoupila na trh s populárními SUV už s menším crossoverem Yeti, ale až Kodiaq byl prvním modelem s cílem ovládnout rozrůstající se trh. Kodiaq je obrovským obchodním úspěchem, zatím se jej prodalo více než 600 tisíc kusů, a asi není překvapením, že více než polovina z nich jezdí po českých silnicích.

Aerodynamičtější exteriér a modernější interiér

Škodovka v polovině životního cyklu Kodiaqu uvádí modernizaci, s níž se představuje řada změn zvenku i uvnitř. Stávající paleta standardních motorů zůstala, ale je tu nový pohon pro sportovně laděný Kodiaq RS. Omlazený Kodiaq poznáte už na první pohled podle výrazně agresivnější přídě. Pozornost poutají hlavně příplatkové inteligentní Matrix LED světlomety se zalomenou spodní linií, s nimiž je Kodiaq vůbec poprvé vybaven funkcí „vykrývání“ okolních účastníků provozu při zapnutých dálkových světlech.

Foto: Škoda Auto

Škoda Kodiaq RS s turbodieselem byla prvním nejrychlejším sedmimístným SUV na Nürburgringu. Kontroverzní rekord později překonalo luxusní Bentley Bentayga

Nová je i šestihranná maska chladiče s masivním chromovým okrajem a pochromovanými zdvojenými lamelami (u vyšších výbav) a přední nárazník se širším vstupem vzduchu, inspirovaný tím na faceliftovaném Superbu. Zejména sportovní Kodiaq RS působí při pohledu zepředu svalnatějším dojmem, ale z boku se toho moc nezměnilo. Jedinou výraznou novinkou jsou odnímatelné aerodynamické kryty dvacetiplacových ráfků, jejichž cílem je omezení vzniku turbulencí okolo rotujících kol.

Nejmenší změny v exteriéru se objevily na zádi, která se od předchozího modelu odlišuje novým tvarem svítilen, upraveným tvarem reflexního horizontálního pruhu a přepracovaným zadním nárazníkem s dvojicí velkých výfukových koncovek (verze RS). S celkovou modernizací působí Kodiaq svěžejším dojmem a přepracováním exteriérových tvarů inženýři dosáhli menšího odporu vzduchu, lepší aerodynamické účinnosti a nižších emisí. Jen zakrytování kol je údajně snižuje až o 2g CO2/km.

Foto: Škoda Auto

Modernizovaný Kodiaq RS je mnohem sportovnějším autem než jeho předchůdce. Vděčí za to výrazně lehčímu předku a silnějšímu motoru

Faceliftovaný Kodiaq se může pochlubit i modernějším interiérem, který je po vzoru dnešních trendů navržen s ohledem na životní prostředí, a proto jsou pro nejprodávanější výbavu Style k dispozici sedadla s čalouněním z trvale udržitelných ekologických materiálů. Pokud však upřednostňujete lepší komfort před zelenějším světem, potěší vás, že modernizovaný Kodiaq nabízí i nová plně elektrická sedadla s perforovanou kůží, ventilací a masážní funkcí.

Současným trendem ve škodovkách je odstraňování „zastaralých“ ovládacích prvků a jejich nahrazování modernějším dotykovým ovládáním, ale v inovovaném Kodiaqu se tato tendence neobjevuje, přece jenom architektura interiéru zůstala zachována. Klimatizace se tak nastavuje klasickými otočnými ovladači a tlačítky, a vypínání stop-startu nemusíte hledat v infotainmentu, ale jednoduše jej deaktivujete stisknutím čudlíku. I když má Kodiaq multimediální systém nejnovější generace, ovládání dotykem není rozsáhlejší než v modelu před faceliftem.

Foto: Škoda Auto

Interiér modernizovaného Kodiaqu si ponechal klasické ovládání klimatizace a spoustu tlačítek

Z pohledu řidiče se pak v interiéru objevily decentní změny, kterých si všimnou především znalci nejnovějších modelů Škodovky. Virtuální kokpit zobrazuje jízdní data s upravenou grafikou a všechny verze Kodiaqu jsou vybaveny novým volantem, který se poprvé představil v Octavii čtvrté generace. Standardně je dvouramenný, jen v nejvýkonnějším Kodiaqu RS se objevuje „sportovní“ volant se třemi rameny.

Kodiaq RS se vrací s benzinovým motorem

Jednou z nejdůležitějších změn v rámci modernizace je návrat sportovní verze RS s novým benzinovým motorem, vypůjčeným z nejnovější Octavie RS. Předchozí Kodiaq RS byl stažen z prodeje, když se koncern Volkswagen rozhodl „zaříznout“ dvoulitrový turbodiesel BiTDI kvůli vysokým emisím – ten byl pro Kodiaq RS jedinou motorizací, a Škodováci neměli při hledání náhrady moc na výběr.

Novým Kodiaqem RS jsme se poprvé svezli na horských silnicích v savojských Alpách, kde nám ukázal, že i se zdánlivě méně vhodným motorem je celkově lepším autem. Nejprve si však pojďme projít techniku a podívat se, co se změnilo. Pod kapotou je nově turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 TSI, který je s nejvyšším výkonem 245 koní o 5 koní výkonnější než původní turbodiesel BiTDI, ale zároveň je s točivým momentem 370 Nm o 130 newtonmetrů slabší.

Foto: Škoda Auto

Odnímatelné aerodynamické kryty litých kol omezují turbulence obtékajícího vzduchu a snižují emise

Modernizace pohonu se projevila i na hmotnosti vozu, protože zvolený zážehový motor je o 60 kilogramů lehčí než předchozí vznětový, a další úspory bylo dosaženo jinou převodovkou. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG typu DQ 500 byla podle slov Martina Hrdličky, šéfa vývoje pohonných jednotek ve Škodě Auto, nahrazena typem DQ380, čímž bylo ušetřeno dalších 5 kilogramů.

V reálném světě to znamená, že se Kodiaq RS vrhá do zatáček se znatelně lehčím předkem. Díky celkově upravenému naladění podvozku, pohonu všech kol a progresivnímu řízením je pak znatelně agilnější a obratnější. Při sportovní jízdě zatáčkami je neutrální, chytrá elektronika mu pomáhá se do oblouků vejít, a při překročení limitu je lehce nedotáčivý. Zlepšila se i jízdní dynamika, protože se zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy je o čtyři desetiny rychlejší než předchozí verze s těžším turbodieselem. Nejvyšší rychlost vzrostla o 9 km/h na celkových 234 km/h.

Foto: Škoda Auto

Ani benzinovému motoru nechybí systém Dynamic Sound Boost, který je součástí výfukového potrubí a napodobuje řev řadového pětiválce. Ve spojení se zážehovým motorem je umělý zvukový projev o něco uvěřitelnější

Zajímá vás, co změna pohonu udělala se spotřebou paliva? Během ježdění po horských okreskách, v malých městech a na prázdných dálnicích se naše kombinovaná spotřeba pohybovala v rozsahu 9 – 11 litrů benzinu na 100 kilometrů. Ve srovnání s turbodieselem není nárůst nijak závratný, protože i s ním jsem dříve při běžném testování v Čechách jezdil s podobným výsledkem. Z hlediska emisních limitů si modernizovaný Kodiaq RS polepšil, a to o 12g CO2 na kilometr.

Škoda Kodiaq RS s až sedmimístným interiérem je opět skvělým kompromisem pro život, ale po faceliftu je o něco dražší. Původní základní cena modelu s turbodieselem začínala na 1 189 000 Kč a za novou verzi se zážehovým motorem zaplatíte od 1 249 900 Kč, čímž se verze RS stává nejdražším Kodiaqem v aktuální nabídce. Před modernizací tvořil Kodiaq RS v Česku 16 procent z celkových prodejů modelu.

Nová Škoda Kodiaq přichází do prodeje ve výbavových stupních Ambition, Style, Laurin & Klement, Sportline a RS. Cena základních verzí startuje na částce 799 900 korun.

Škoda Kodiaq RS mi připadá lepší
s benzinovým motorem
20 %
s turbodieselem
20,3 %
Kodiaq RS mě nezajímá
59,7 %
Celkem hlasovalo 14342 čtenářů.
Související témata:
Načítám