Článek
Ve Škodě Motorsport mohou otevřít šampaňské, premiéra nové generace Fabie R5 nemohla dopadnout lépe. Náročné testování přetavil tovární tým v jasné vítězství, a to si pro něj Jan Kopecký s Pavlem Dresslerem museli dojet přes třicetivteřinovou penalizaci.

Ani sporná penalizace nezastavila spanilou jízdu Honzy Kopeckého
Jestli někdo doufal, že se premiéra závodní R5 nepovede, musel být zklamaný, protože z toho bylo naopak vítězství ve velkém stylu. Honza Kopecký v cíli řekl: „Chtěl bych poděkovat celému týmu, že mi připravil tak dobrý vůz. A to jsme ještě nevyužili celý potenciál, který ŠKODA FABIA R5 evo nabízí.“ Kopecký vyhrál hned první tři zkoušky, následně přišla již zmíněná penalizace za špatné projetí retardéru. I když se v boxech a mezi fanoušky řešilo, jestli byla oprávněná nebo ne, tým měl jasno: My si ten závod chceme vyhrát na trati, ne u zeleného stolu. Po propadu na čtvrté místo stačily posádce nové Fabie R5 jen dvě zkoušky, aby se vrátila do vedení, které pak s jistotou a velkým náskokem udržela až do cíle. „To auto je fakt povedené, zákazníci si s ním užijí mnoho zábavy a především úspěchů. A já se moc těším na jeho debut v mistrovství světa, který proběhne na nadcházející Portugalské rallye,“ řekl Kopecký. A šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek dodal: „Jsme rádi, že naše nově homologovaná Fabia R5 evo byla tak spolehlivá a rychlá. Jan a Pavel předvedli bezproblémový výkon.“
Ale vítězství nové Fabie R5 není všechno. Na Rallye Český Krumlov skončilo v první desítce hned sedm posádek jedoucích s vozem Škoda! Na druhém místě dojel privátní mladý jezdec Filip Mareš, když podal mimořádný výkon a po těsné bitvě s jezdcem Fordu Václavem Pechem jr., který musel odstoupit, skončil na druhé pozici. Třetí místo pak patřilo Honzovi Černému.
Mechanici Škody Motorsport moc práce neměli
Připomínáme, že nová Fabia R5 evo má zesílený skelet karoserie a podvozek s delšími drahami odpružení a že řízení dostalo strmější převod. Silnější motor má ve srovnání se svým předchůdcem nejen větší výkon, ale i vylepšený průběh křivky točivého momentu. Přeplňovaný čtyřválec 1,6 l má novou řídicí jednotkou Magneti Marelli, elektricky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla, účinnější chladicí systém a nové olejové čerpadlo se zdokonalenou regulací tlaku oleje. Vyššímu výkonu motoru bylo přizpůsobeno zpřevodování převodovky, u níž byla současně prodloužena životnost. Spousta věcí je tak jiných, ale hlad po vítězství má tohle auto stejně velký.