Článek
Ve Škodě Motorsport mohou otevřít šampaňské, premiéra nové generace Fabie R5 nemohla dopadnout lépe. Náročné testování přetavil tovární tým v jasné vítězství, a to si pro něj Jan Kopecký s Pavlem Dresslerem museli dojet přes třicetivteřinovou penalizaci.
Jestli někdo doufal, že se premiéra závodní R5 nepovede, musel být zklamaný, protože z toho bylo naopak vítězství ve velkém stylu. Honza Kopecký v cíli řekl: „Chtěl bych poděkovat celému týmu, že mi připravil tak dobrý vůz. A to jsme ještě nevyužili celý potenciál, který ŠKODA FABIA R5 evo nabízí.“ Kopecký vyhrál hned první tři zkoušky, následně přišla již zmíněná penalizace za špatné projetí retardéru. I když se v boxech a mezi fanoušky řešilo, jestli byla oprávněná nebo ne, tým měl jasno: My si ten závod chceme vyhrát na trati, ne u zeleného stolu. Po propadu na čtvrté místo stačily posádce nové Fabie R5 jen dvě zkoušky, aby se vrátila do vedení, které pak s jistotou a velkým náskokem udržela až do cíle. „To auto je fakt povedené, zákazníci si s ním užijí mnoho zábavy a především úspěchů. A já se moc těším na jeho debut v mistrovství světa, který proběhne na nadcházející Portugalské rallye,“ řekl Kopecký. A šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek dodal: „Jsme rádi, že naše nově homologovaná Fabia R5 evo byla tak spolehlivá a rychlá. Jan a Pavel předvedli bezproblémový výkon.“
Ale vítězství nové Fabie R5 není všechno. Na Rallye Český Krumlov skončilo v první desítce hned sedm posádek jedoucích s vozem Škoda! Na druhém místě dojel privátní mladý jezdec Filip Mareš, když podal mimořádný výkon a po těsné bitvě s jezdcem Fordu Václavem Pechem jr., který musel odstoupit, skončil na druhé pozici. Třetí místo pak patřilo Honzovi Černému.
Připomínáme, že nová Fabia R5 evo má zesílený skelet karoserie a podvozek s delšími drahami odpružení a že řízení dostalo strmější převod. Silnější motor má ve srovnání se svým předchůdcem nejen větší výkon, ale i vylepšený průběh křivky točivého momentu. Přeplňovaný čtyřválec 1,6 l má novou řídicí jednotkou Magneti Marelli, elektricky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla, účinnější chladicí systém a nové olejové čerpadlo se zdokonalenou regulací tlaku oleje. Vyššímu výkonu motoru bylo přizpůsobeno zpřevodování převodovky, u níž byla současně prodloužena životnost. Spousta věcí je tak jiných, ale hlad po vítězství má tohle auto stejně velký.