Hlavní obsah

Nová Škoda Fabia představuje čtveřici benzinových motorizací

Foto: Škoda Auto

Čtvrtá generace oblíbené Škody Fabie dorazí do českých showroomů již brzy a automobilka využívá příležitosti a představuje benzinové motorizace, s nimiž bude žhavou novinku vyrábět. Vznětové motory se v nejnovější Fabii však neobjeví, stejně jako tomu bylo u modernizovaných vozů odcházející generace.

Článek

Nejnovější Škoda Fabia přijede na český trh koncem letošního léta a továrna zkracuje čekání prvních zákazníků odhalením informací ze zákulisí vývoje motorů, s nimiž se bude nejžhavější novinka mladoboleslavské automobilky prodávat. Čtvrtá generace sází na čtveřici benzinových motorů nové generace Evo koncernu Volkswagen a slibuje široký výkonový rozsah ve spojení s úsporným provozem.

Foto: Škoda Auto

Nová Škoda Fabia se bude prodávat vedle zastarávajícího kombíku předchozí generace, nový se představí až v roce 2023

Asi není překvapením, že všechny jednotky pro novou Fabii splňují současnou emisní normu Euro 6d a základní motorizací je atmosférický tříválec 1,0 MPI o výkonu 80 koní (59 kW), který je vybaven výhradně pětistupňovou manuální převodovkou, stejně jako silnější přeplňovaný tříválec 1,0 TSI o výkonu 95 koní (70 kW).

Šestistupňový manuál se v nejnovější Fabii objevuje až s druhou nejsilnější motorizací – výkonnějším přeplňovaným tříválcem 1,0 TSI o 110 koních (81 kW), u něhož se další volitelnou možností stává sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka DSG. Nejvýkonnější motorizací pak je přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI s nejvyšším výkonem 150 koní (110 kW) a standardní sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Nejsilnější patnáctistovka se však bohužel nebude prodávat s manuálem. Našince potěší, že se vyjma této motorizace většina motorů a všechny převodovky vyrábí v českých továrnách v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Zajímavostí na dnešním trhu je, že se nová Fabie standardně prodává se 40litrovou palivovou nádrží, ale zákazníci si při objednávání vozu mohou zvolit i větší 50litrovou nádrž, díky níž údajně dojezd s tříválcovými motory dosáhne až 900 kilometrů podle WLTP.

Inženýři navíc zapracovali na vylepšení všech motorů a základní tříválec MPI v nejnovější generaci Evo slibuje nižší spotřebu i emise a zároveň vyšší výkon. Klikový mechanismus včetně pístů a kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát, chladicí okruh byl upraven pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového sacího potrubí. Tříválec MPI navíc využívá Atkinsonův spalovací cyklus, uzavírající sací ventily až při kompresním zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje kompresní poměr, což pomáhá snižovat spotřebu paliva.

Foto: Škoda Auto

Čtvrtá generace Fabie zakládá na koncernové modulární platformě MQB A0 a je větší než předchůdce

U obou přeplňovaných tříválců 1,0 TSI s přímým vstřikováním byly litinové vložky válců hliníkového bloku nahrazeny inovativní plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců s celkovou tloušťkou pouhých 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Technologie, která se nejprve objevila u výkonných sportovních vozů, snižuje vnitřní tření v motoru a optimalizuje spotřebu paliva i emise. Oba tříválce s turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus pro snížení spotřeby paliva.

Vrcholný čtyřválec 1,5 TSI pak rovněž využívá plazmou nanášené povrchové vrstvy na stěnách válců, pracuje se vstřikovacími tlaky až 150 barů a je vybaven aktivním řízením válců ATC, které při nízkém zatížení motorů vypíná oba prostřední válce, a snižuje tak spotřebu paliva i emise CO2.

Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka sází na čistější spalování a vybavila novou Fabii pouze zážehovými motory

Čtvrtá Škoda Fabia však nenabízí jen relativně široké výkonové spektrum, ale kromě standardního podvozku nabízí také další dvě verze na přání. S paketem pro špatné cesty je vybavena specifickými tlumiči a pružinami ve spojení s dodatečnou ochranou podvozku, přičemž se světlá výška podvozku zvýší o 15 milimetrů. Zcela opačným řešením pak je sportovní podvozek s odlišnou charakteristikou odpružení a o 15 milimetrů nižší světlou výškou.

Nová Škoda Fabia vstoupí na český trh koncem letošního léta a všichni autorizovaní prodejci již přijímají objednávky. Základní cena začíná od 329 900 korun včetně DPH. Novinka se zatím prodává ve výbavových stupních Ambition a Style a oblíbená specifikace Monte Carlo dorazí na trh v průběhu roku 2022.

Načítám