Článek
S jejím představením začněme od toho nejzjevnějšího – od další evoluce designu Kodo, který je ještě ladnější a atraktivnější než u minulé, už tak dost pohledné generace. Příď se sedmihranným lichoběžníkovým grilem a z něj vybíhajícími tenkými světly (xenony s LED denním svícením) silně připomínají větší šestku, elegantní boční profil v sobě má i trochu dynamiky a baculatější záď zase vyvolává dojem prostoru. K dispozici bude i konzervativnější tříprostorový sedan. Rozměrově je nová trojka zhruba stejně velká jako předchozí, takže nejspíš nabídne podobný prostor pro posádku (konkrétní data však tisková zpráva neuvádí).
Kabině zůstal minimalistický design v duchu minulé generace, ale to vůbec neznamená, že by tu něco chybělo. Už tak dost vysoká kvalita se posunula ještě o chloupek výš ve prospěch většího poměru kůže a měkčených plastů, ergonomie byla u Mazdy vždy příkladná, nová trojka má být uvnitř také tišší. V centru zájmu bezpochyby bude 8,8palcový displej infotainmentu, který umožní ovládat dotykem, pohodlnější to však bude otočným ovladačem na středovém tunelu mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Klasické analogové budíky pak můžete doplnit užitečným head-up displejem.
Pochopitelně nesmí chybět nálož moderních technologií, bez kterých to už dnes nejde – vedle „povinného“ nouzové brzdění s detekcí chodců (bez něj by nebylo 5 hvězdiček Euro NCAP) je to také adaptivní tempomat a udržování jízdy v pruhu, které společně dokážou řídit auto za vás v dopravní zácpě. Trojka navíc umí sledovat dopravu projíždějící nejen za autem (hodí se například při couvání z parkovacího místa), ale i před autem (vjíždění do křižovatky nebo vyjíždění z řady aut). Taky za jízdy sleduje řidiče, a pokud by usínal, dokáže ho akustickou výstrahou probudit.
Nová trojka stojí na evoluci platformy SkyActiv, která zahrnuje celou řadu konstrukčních přístupů a technických řešení karoserie i pohonu. Podvozek si vpředu zachoval zavěšení McPherson, vzadu však sofistikovaný víceprvek nahradila jednodušší, lacinější a prostorově skromnější vlečená ramena s torzní příčkou. Uvidíme, jak se inženýři Mazdy vypořádají s jejím naladěním, ale z hlediska kvality jízdy je to krok zpět. Nově si ale budete trojku moci objednat s pohonem všech kol (s mezinápravovou spojkou) i-Activ AWD s vektorováním točivého momentu známým z větší šestky a CX-5.
Pod kapotou oslaví premiéru pokrokový motor SkyActiv-X – benzinový dvoulitr přeplňovaný kompresorem s výkonem 190 koní a 230 Nm, který slibuje nízkou spotřebu. Při nízkém zatížení totiž pracuje s vysokým kompresním poměrem odpovídajícím spíš moderním dieselům, díky čemuž dokáže spalovat i chudou směs (málo paliva, hodně vzduchu). Motoru asistuje 24voltový mild-hybrid, čili posílený startér-generátor, který dokáže pomoci motoru při zátahu svou rekuperovanou energií (bude dostupný i pro ostatní motory). Výsledkem má být snížení spotřeby o 30 % při pomalejší jízdě a o 20 % v kombinovaném režimu, což zní hodně lákavě.
Nový Sky-X motor doplňují známé benzinové jednotky 1,5 a 2,0 SKY-G a turbodiesel 1,8 SKY-D (nahrazující motor s objemem 2,2 l) – Mazda ovšem zatím neuvedla konkrétní hodnoty výkonu. Vedle šestistupňového manuálu bude trojka dostupná také se šestistupňovým automatem.
Přes všechny tyhle novoty se Mazda dušuje, že radost z řízení byla při vývoji nové trojky zcela klíčová. Proto se mírně vylepšovala řidičská pozice, hlavice řadičky se posouvala blíž k volantu, aby byla lépe po ruce, a ztenčovaly se i A-sloupky pro lepší výhled. Je tu tedy vysoká šance, že nová Mazda 3 bude nejen krásná, našlapaná výbavou, vysoce efektivní a bezpečná, ale také přinese nějakou tu zábavu za volantem. Uvidíme na jaře, až přistane na evropském trhu. Už se nemůžeme dočkat, až ji prověříme na našich oblíbených zakroucených okreskách!