Článek
Začalo to v osmdesátých letech experimentem, když motor divokého supersportu M1 vrazili do těla krotkého pětkového sedanu. A zrodila se hvězda, zakladatel rodu M5, který má nyní již pátého potomka. První M5 generace E28 byla se svými 286 koni, stovkou za 6 sekund a maximální rychlostí 250 km/h na tehdejší dobu skutečným zjevením. A nová M5 CS tuto tradici dodržuje, akorát je ještě o pár řádů rychlejší...
Z těch čísel se vám podlomí nohy: z klidu na stovku vystřelí za 2,9 sekundy, na dvoustovce je za 10,4 sekundy a v rychlosti 305 km/h mu křídla v rozletu raději přistřihne elektronický omezovač. Tohle nabroušené BMW je tak výkonné a podobně rychlé třeba jako Ferrari 458 Italia. Akorát má o dvě místa navíc...
BMW M5 je založené na už tak dost rychlé verzi M5 Competition. Pohání ho stejný přeplňovaný osmiválec o obejmu 4,4 litru, výkon ovšem povyrostl o 10 koní na nynějších 635 k při 6 000 otáčkách (omezovač zasahuje při labužnických 7 200 ot./min.). Točivý moment má hodnotu podobně monstrózních 750 Nm v rozmezí od 1 800 do 5 950 otáček, takže M5 CS bude táhnout neúnavně jako lokomotiva napříč celým spektrem otáčkoměru.
Převodovka je výhradně automatická a síla motoru se přenáší standardně na všechna čtyři kola. Po stisknutí tlačítka se ale (stejně jako u obou slabších verzí M5) může přenášet výhradně na zadní nápravu, takže můžete jezdit bokem tak dlouho, dokud nespálíte zadní gumy.
Kromě nárůstů výkonu prošla M5 CS také dietou – oproti verzi Competition shodila rovnou 70 kg, přičemž 23 z nich ušetřily výkonnější a neúnavnější karbon-keramické brzdy, které jsou dodávány standardně. Další část úspory mají na svědomí díly z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), jde například o kapotu, kryty zpětných zrcátek nebo zadní spoiler. Proti výchozí verzi má M5 CS o 7 mm snížené těžiště a sportovněji naladěné tlumiče. Proti běžným M5 má CS ostřejší zvukový projev – výfuková soustava má dvě klapky pro „tichý“ a „chuligánský“ režim.
Mezi poznávací znamení, která odhalí verzi CS, je krom všudypřítomných log CS (na prazích je dokonce podsvícené) také „zlatý“ rámeček masky chladiče nebo dvacetipalcová kovaná kola v barvě Gold Bronze (se sportovními pneumatikami Pirelli P Zero Corsa s rozměry 275/35 R 20 vpředu a 285/35 R 20 vzadu). Pěkným detailem jsou laserové světlomety, které při zapnutí potkávacích či dálkových světel svítí žlutě á la závodní okruhová auta. A ano, musíme si rýpnout: jde to i bez těch nesmyslně předimenzovaných ledvinek!
Uvnitř pak zaujmou čtyři sportovní sedačky, výrazné tvarování si tak užijí i cestující vzadu. Mezi další zajímavosti patří věnec volantu potažený Alcantarou, ze stejného materiálu je i stropní čalounění.
Taky jste z M5 CS tak na větvi jako my? Ještě počkejte, dalším šokujícím číslem je totiž cena. Do prodeje zamíří nejostřejší provedení na jaře s cenou astronomických 4,8 milionu korun. To je o 1,3 milionu více, než kolik si BMW účtuje za už tak dost rychlou a ostrou M5 Competition. Jenže fajnšmekři, co chtějí víc, si rádi připlatí. Už jen proto, že za pár let bude M5 CS neocenitelnou sběratelskou verzí, stejně jako E28 M5...