Článek
Nová lakovna je dokonce nejvyšší budovou v hlavním výrobním závodě v Boleslavi. Výška 35 metrů je rozdělena do třech úrovní, kterými karoserie nových aut projíždí po sofistikované lince s výtahy. A karoserie (konkrétně až 168 000 karoserií ročně), která sem přijede ze svařovny, tu zažije velkou hromadu úkonů.
V první řadě se musí karoserie po svařovně odmastit, zbavit prachu a celkově očistit, aby na ní cokoliv dalšího dobře drželo. Potom ji robotické rameno vezme a „kotrmelcem“ protáhne nádrží kataforetického lakování, kde na ní šedá protikorozní barva ulpí díky elektrickému proudu. Nanesená barva se vypaluje v sušce při teplotě 180 stupňů po dobu necelé hodiny.
Zkontrolovanou karoserii (důkladné optické kontroly se provádí prakticky po každém kroku), pak osadí pracovníci ochrannými zátkami v místech, kam se nesmí během dalšího postupu dostat barva. Zajímavostí je, že v tomto i dalších krocích je karoserie zavěšena na otočné kolíbce a „nastavuje“ se pracovníkovi tak, jak je zrovna potřeba. Předchází se tak nutnosti práce se zdviženýma rukama, která je namáhavá. Celkově je ergonomie celé linky navržena tak, aby byla lidská únava naprosto minimální.
Dalším procesem je tmelení. Roboty nanesou na všechny spáry karoserie a části spodku ochranný plastizol, který jednak těsní, jednak i chrání karoserii při budoucím provozu. Kam se robot nedostane, tam potom nanesou tmelící materiál lidé.
Na další proces se do prostoru zadního bočního okna dá na speciální držák víčko nádrže. Je to jediný plastový díl, který se lakuje přímo na lince se zbytkem karoserie. Nárazníky a další plasty přijedou už nalakované do správného odstínu od externích dodavatelů. Karoserie teď může po očištění robotizovanými kartáči dostat postupně tři vrstvy laku – základní lak neboli plnič – který je k dispozici ve čtyřech barvách podle toho, jakou barvu má mít hotové auto.
Jakmile je plnič usušen a očištěn kartáči ze pštrosího peří (používá se kvůli unikátním elektrostatickým vlastnostem), přichází konečně barevný lak, který dá vozu jeho finální odstín. Roboty rozprašují lak na karoserii pomocí rotační trysky, a to s pozoruhodnou účinností. Na každé auto je spotřebováno přesně tolik laku, kolik je potřeba, a každý robot má v sobě měnič barev, takže mohou z lakovny vyjíždět za sebou různě barevné karoserie. Při každé změně barvy přijde vniveč jen 10 mililitrů.
Po krátkém zasušení nanesou další roboty tentokrát již bezbarvý krycí lak, kterého je z celého lakování nejsilnější vrstva. Vrchní bezbarvý lak chrání spodní barevné vrstvy a dodává i hloubku lesku. Konečně pak proběhne finální sušení v unikátní lince, kde jezdí auto bokem, aby se mohla zkrátit celková délka sušící linky a zmenšit objem ohřívaného vzduchu.
Na konec přijde ještě kontrola pod silnými lampami, kde pracovníci najdou a opraví i drobné nuance. Hotová karoserie může pokračovat na montážní linku, kde se setká se zbytkem dílů.
Shrnuto podtrženo – nová lakovna je pozoruhodně účinným zařízením. Spotřebovává se zde nejnutnější minimum materiálu, vše je optimalizováno pro maximální efektivitu a nechybí detailní výstupní kontrola prakticky za každým krokem. Je vidět, že procesy automobilového lakování ušly od doby, kdy se vyhazovaly spousty nezpracované barvy, hodně dlouhou cestu.