Článek
Elon Musk přiznává, že rozjetí výroby Modelu 3 na plnou kapacitu 200 tisíc aut měsíčně, bylo naprosté peklo – hlavně proto, že musel rozšiřovat továrnu za plné produkce Modelu S a Modelu X. Nyní však už domácí výrobní linka v kalifornském Fremontu plní své cíle a Musk tak má čas na další expanzi své elektrické automobilky.
Logickým krokem byla stavba nových továren na dvou dalších největších trzích – v Číně a v Evropě. Ta čínská vyrostla letos poblíž Šanghaje za neuvěřitelně krátkých 10 měsíců! Nyní už se pomalu rozjíždí testovací výroba a po dosažení plné kapacity by měla na čínský trh chrlit 250 tisíc kusů Modelu Y a Modelu 3 měsíčně.
To v Evropě je proces výběru lokace, podpisu smlouvy, koupě pozemků, získání potřebných povolení a realizace stavby byrokraticky daleko náročnější a delší. Když Elon Musk začal přemýšlet o státu, kam by umístil evropskou továrnu Tesly, ucházelo se o jeho přízeň hned několik zemí. Ale pravá bitva začala, když ve svém tweetu ukázal prstem na Německo, centrum evropského automobilového průmyslu. V tu chvíli se spolkové země začaly předhánět, kdo dokáže automobilce poskytnout větší podporu (finanční i infrastrukturální). Největšími favority se nakonec stalo město Berlín a spolková země Braniborsko, která Berlín obklopuje.
Berlín má obrovskou výhodu v tom, že se v posledních dekádách stal technologickým centrem. Vlastně je takovým německým Silicon Valley – rychle se tu rozrůstají digitální laboratoře, start-upy tu raší jako houby po dešti a populace města roste v poslední letech tempem 50 000 obyvatel ročně. Jenže Berlín má taky vroubek v podobě megalomanského projektu nového letiště Berlin-Brandenburg, které je už roky pozadu za plánem a proměnilo se v černou díru na peníze.
Braniborsko kontrovalo pozemkem Grünheide (vlastně je to stejné místo, o kterém v roce 2001 uvažovalo BMW, než si místo něj vybralo Lipsko), který je blízko dálnice a má snadný přístup k letišti Berlin-Brandenburg. Braniborsko také disponuje dostatkem odborně vzdělaných pracovníků a velkým podílem energie vyrobené z obnovitelných zdrojů.
To vše převážilo ve prospěch Braniborska, které se tak stalo vítězem, ale fakticky jde o remízu – Grünheide totiž leží na samém okraji Berlína (směrem na východ) a je dostupné i hromadnou dopravou, takže talentovaní odborníci to z Berlína nebudou mít daleko (navíc se vyhnou zácpám v centru). Elon Musk podepsal s vedením spolkové země závaznou smlouvu, ale tím celý byrokratický kolotoč teprve začíná. Musk byl totiž nadšený rychlostí, s jakou si komunistická vláda Číny poradila s přípravou pro jeho šanghajskou továrnu, a pro tu evropskou připravil podobně ambiciózní plán – už v roce 2021 by z ní měly vyjíždět hotové Modely Y a Modely 3.
Braniborsko tak bude muset všechno papírování zvládnout v rekordním čase, aby dokázalo splnit smluvní závazky, na jejichž konci bude prosperující továrna na elektromobily (které Německo tolik podporuje) zaměstnávající až 8 000 lidí z chudšího regionu bývalého komunistického bloku. „Rozhodně to musí jít rychleji než s tím letištěm,“ uzavřel to svým komentářem Elon Musk.