Hlavní obsah

Nová evropská gigatovárna Tesly vyroste v Německu

Foto: Shutterstock / Felix Mizioznikov

První Tesla gigafactory v kalifornském Fremontu

Sotva se uklidnily rozbouřené vody kolem náběhu výroby a výstupní kvality Modelu 3 v domácí americké továrně, Tesla už naplno roztáčí kola další expanze. Po nedávno otevřené továrně v Šanghaji postaví další továrnu v kontinentální Evropě. Po dlouhých námluvách se vítězem stalo Německo, továrna tak vyroste kousek od Berlína.

Článek

Elon Musk přiznává, že rozjetí výroby Modelu 3 na plnou kapacitu 200 tisíc aut měsíčně, bylo naprosté peklo – hlavně proto, že musel rozšiřovat továrnu za plné produkce Modelu S a Modelu X. Nyní však už domácí výrobní linka v kalifornském Fremontu plní své cíle a Musk tak má čas na další expanzi své elektrické automobilky.

Logickým krokem byla stavba nových továren na dvou dalších největších trzích – v Číně a v Evropě. Ta čínská vyrostla letos poblíž Šanghaje za neuvěřitelně krátkých 10 měsíců! Nyní už se pomalu rozjíždí testovací výroba a po dosažení plné kapacity by měla na čínský trh chrlit 250 tisíc kusů Modelu Y a Modelu 3 měsíčně.

To v Evropě je proces výběru lokace, podpisu smlouvy, koupě pozemků, získání potřebných povolení a realizace stavby byrokraticky daleko náročnější a delší. Když Elon Musk začal přemýšlet o státu, kam by umístil evropskou továrnu Tesly, ucházelo se o jeho přízeň hned několik zemí. Ale pravá bitva začala, když ve svém tweetu ukázal prstem na Německo, centrum evropského automobilového průmyslu. V tu chvíli se spolkové země začaly předhánět, kdo dokáže automobilce poskytnout větší podporu (finanční i infrastrukturální). Největšími favority se nakonec stalo město Berlín a spolková země Braniborsko, která Berlín obklopuje.

Berlín má obrovskou výhodu v tom, že se v posledních dekádách stal technologickým centrem. Vlastně je takovým německým Silicon Valley – rychle se tu rozrůstají digitální laboratoře, start-upy tu raší jako houby po dešti a populace města roste v poslední letech tempem 50 000 obyvatel ročně. Jenže Berlín má taky vroubek v podobě megalomanského projektu nového letiště Berlin-Brandenburg, které je už roky pozadu za plánem a proměnilo se v černou díru na peníze.

Braniborsko kontrovalo pozemkem Grünheide (vlastně je to stejné místo, o kterém v roce 2001 uvažovalo BMW, než si místo něj vybralo Lipsko), který je blízko dálnice a má snadný přístup k letišti Berlin-Brandenburg. Braniborsko také disponuje dostatkem odborně vzdělaných pracovníků a velkým podílem energie vyrobené z obnovitelných zdrojů.

To vše převážilo ve prospěch Braniborska, které se tak stalo vítězem, ale fakticky jde o remízu – Grünheide totiž leží na samém okraji Berlína (směrem na východ) a je dostupné i hromadnou dopravou, takže talentovaní odborníci to z Berlína nebudou mít daleko (navíc se vyhnou zácpám v centru). Elon Musk podepsal s vedením spolkové země závaznou smlouvu, ale tím celý byrokratický kolotoč teprve začíná. Musk byl totiž nadšený rychlostí, s jakou si komunistická vláda Číny poradila s přípravou pro jeho šanghajskou továrnu, a pro tu evropskou připravil podobně ambiciózní plán – už v roce 2021 by z ní měly vyjíždět hotové Modely Y a Modely 3.

Foto: Tesla

Kompletní produktová nabídka Tesly nyní čítá čtyři modely (sedany S a 3, crossovery X a Y), brzy se ale rozroste ještě o pick-up, roadster a tahač

Braniborsko tak bude muset všechno papírování zvládnout v rekordním čase, aby dokázalo splnit smluvní závazky, na jejichž konci bude prosperující továrna na elektromobily (které Německo tolik podporuje) zaměstnávající až 8 000 lidí z chudšího regionu bývalého komunistického bloku. „Rozhodně to musí jít rychleji než s tím letištěm,“ uzavřel to svým komentářem Elon Musk.

Načítám