Hlavní obsah

Nová doba – Mercedes-AMG přechází na hybridy... a čtyřválce!

Foto: Mercedes-AMG

Katastrofa! Příští Mercedes C63 bude pohánět 2,0l čtyřválec. Ale než obrazovku prorazíte pěstí, vydržte – dopadne to dost možná lépe, než si myslíte

Dámy a pánové, raději se tu a tam mějte na pozoru, co se vám prohání nad hlavami – možná, že prasata začnou létat. Zlobivé děti, pořiďte si pořádně teplé bundy – protože peklo pravděpodobně velmi brzy zamrzne. Proč? Protože Mercedes-AMG, coby bašta všech silných, hlučných a žíznivých vysokovýkonných a velkoobjemových motorů brzy vezme za své – příští model C63 bude pohánět čtyřválec a do konce roku se dokonce objeví i plně elektrické AMG.

Článek

Katastrofa. Musíme vyrazit okamžitě do ulic. Popadnout vidle, vyrobit Molotovovy koktejly a směr Affalterbach, tedy sídlo Mercedesu-AMG. Nebo ne? Tento (popravdě dost nevyhnutelný) krok by totiž mohl přinést své ovoce. Německý výrobce teď vyvíjí nové synchronní elektromotory, které hodlá spárovat s osmi- a také dokonce čtyřválcovými motory. K tomu se mají přidat vysokokapacitní baterie a zbrusu nová generace variabilního systému 4MATIC+.

Foto: Mercedes-AMG

Budoucí Mercedes-AMG GT 73 by měl být jeden z mála vozů, kterému ještě bude bublat pod kapotou osmiválec. I tak mu ale bude sekundovat elektromotor

Nový elektromotor je vyvíjen přímo divizí AMG, a měl by podle všeho „sedět“ na zadní nápravě, na kterou bude posílat výkon přes vlastní dvoustupňovou převodovku a uzamykatelný diferenciál. Celý tento systém má nést jméno Electric Drive Unit, tedy EDU, a v případě potřeby umí elektrickou sílu poslat klidně i na předek. Sám o sobě má dávat 200 koní a 320 Nm točivého momentu. První rychlostní stupeň vydrží zhruba do 140 km/h, pak se sepne „dvojka“, aby elektromotor mohl táhnout ještě dál. Jenže to nejlepší teprve přijde…

Vybrané modely Mercedesu-AMG budou mít tu čest spárovat svůj elektromotor s dobře známým 4,0l přeplňovaným osmiválcem. Konkrétně půjde například o čtyřdveřové AMG-GT s označením motorizace 73. Tohle AMG-GT 73 by mělo dávat kombinovaný výkon těžko uvěřitelných 800 koní a 1 000 Nm. Zrychlení na stovku tak stihne pod tři vteřiny jako nic.

V případě menšího modelu C63 to bude trochu jinak – elektrická pohonná jednotka EDU bude stejná, avšak spřažená s 2,0l přeplňovaným čtyřválcem, který dobře dobře známe z modelu A45, respektive CLA45 AMG. Na rozdíl od kompaktnějších sourozenců však bude benzinový čtyřválec uložen podélně pro lepší rozložení hmotnosti – třída C si to vzhledem k větším rozměrům může dovolit. AMG nám slibuje kombinovaný výkon 650 koňských sil, takže spalovací motor by tu měl sám o sobě dávat na čtyřválec neskutečných 450 koní.

Foto: Mercedes-AMG

Hypersport Project One používá technologii z F1. Nepotrvá dlouho, a dostane se i do silničních aut

Pohon všech těchto hybridních dravců pak bude využívat několik jízdních režimů – Electric, Sport, Sport+, Race a Individual. Každý z nich ovlivňuje činnost pohonu všech kol, zadní diferenciál, a pochopitelně i dozor elektronické stabilizace.

Zmínili jsme se však i o zcela prvním Mercedesu-AMG, který bude využívat čistě elektrický pohon. To je pravda – bude podle všeho založen na již vyráběném elektromobilu EQS, samozřejmě s vyšším výkonem, agresivnějšími nárazníky, tužším podvozkem, výkonnějšími brzdami, zkrátka se vším, na co jsme byli u AMG zvyklí i doposud.

Teď je ovšem otázka: Qui bono? Komu to prospěje? Teoreticky všem. Pravda, se zvukem bublajících atmosférických strojoven se můžeme definitivně rozloučit, ale třeba na 4,0l twin-turbo jsme si poměrně rychle zvykli – a dost možná si zvykneme i na tuto novou generaci supersedanů. Je navíc docela dobře možné, že konkurence bude Mercedes následovat – dříve nebo později.

Foto: Mercedes-AMG

Turbodmychadla již brzy budou elektrická – sbohem, prodlevo!

Navíc elektrifikace přinese, když pomineme nezbytné zvýšení hmotnosti, řadu výhod. Spalovací motory už budou mít výhradně elektrická turbodmychadla – což je technologie, která se osvědčila ve Formuli 1, bude ji používat hypersport Mercedes-AMG Project One, a nese poměrně nic neříkající označení MGU-H. Důležité pro nás je, že kompaktní elektromotor v těchto turbodmychadlech je umístěn přímo mezi kompresorem a turbínou, což takovému typu turbodmychadla umožní prakticky okamžitou odezvu na plyn. Zkombinujte si to s okamžitým zátahem elektromotoru, a máte teoreticky lepší odezvu na plyn, než mívaly staré dobré atmosférické motory – tedy alespoň dle předběžných odhadů.

Velmi vyspělá bude i baterie. Jde o 400V, 6,1 kWh akumulátor převzatý právě z F1, a samotný váží vlastně velmi slušných 89 kilo. Uchovává v sobě celkem 560 článků, přičemž jako celek má své vlastní chladící ústrojí, které kolem něj pumpuje neustále 14 litrů chladiva a udržuje jej za všech okolností při teplotě 45 stupňů, která bateriím vyhovuje. Pravda, dá se dokonce jet až 120 km/h čistě na elektřinu, ale ne příliš dlouho – co si budeme povídat, tady jde hlavně o výkon, který umí elektřina autům propůjčit.

Závěr? Budoucnost vlastně nemusí být až tak nudná – vlastně by mohla být pekelně rychlá. Až se totiž dostane tato technologie do širšího výběru vozů, mohli bychom cestovat mnohem rychleji, a přitom s lehkostí, o jaké se nám se spalovacími motory ani nesní. Což nám připomíná, že zákonodárci by měli začít promýšlet aktuální povolenou sto třicítku na dálnicích – pro tyto dravce bude taková rychlost otázkou doslova pár sekund. Vítejte v budoucnosti!

Načítám