Hlavní obsah

Nová Dacia Sandero se vážně povedla! Uvidíme, co cena

Foto: Dacia ČR/Tomáš Devera

Třetí generace bestselleru jménem Dacia Sandero již brzy dorazí na český trh. Rumunská automobilka slibovala revoluci a po prvním svezení musíme potvrdit, že ani v nejmenším nepřeháněli – tohle auto je pro značku velkým posunem vpřed. Už zbývá zodpovědět pouze jedinou otázku…

Článek

Vánoce letos přišly o pár dní dřív – to když české zastoupení Dacie přivezlo pár náklaďáků plných nových vozů Sandero třetí generace a nechalo nás poprvé projet. Očekávání vztahující se k tomuto novému vozu jsou vysoká nejen v novinářské obci, ale především mezi zákazníky, kteří se na slibnou novinku přímo třesou – z naprosté většiny jde totiž o soukromé osoby (nikoliv firemní flotily), jež si musely na své nové auto poctivě našetřit a své peníze chtějí utratit s rozumem. Na co se tedy můžou těšit?

Zvenku vypadá skvěle…

Předně na povedený design – cílem designérů bylo udělat nový vůz opticky širší a nižší, a to se povedlo na výbornou (fyzický rozdíl oproti minulé generaci je totiž pouhých +15 mm na šířku a -10 mm na výšku). Základní tvary jsou pořád příjemně nekomplikované, ale detaily jako vytažené blatníky, prohnutá kapota, výrazná maska nebo nová světla s LED denním svícením posouvají vnímanou úroveň o pořádný kus výš.

Foto: Dacia ČR/Tomáš Devera

Dacia Sandero a Sandero Stepway

Ještě výrazněji to můžete vnímat u pohlednějšího Sandera Stepway, které má oproti běžné verzi odlišnou masku, přední nárazník i kapotu, boční plastové lemy blatníků a prahů spolu s vkládanými díly dveří a odlišný zadní nárazník. Střešní ližiny navíc umí šikovný trik – z podélné konfigurace je můžete přetočit napříč a udělat si z nich zahrádku. Jako by ho šili přímo Čechům na míru!

… a uvnitř ještě lépe

Daleko větší mezigenerační skok udělal interiér. Prostorově to poznáte především v oblasti ramen vpředu (+8 mm) a na zadních sedadlech (+42 mm), objem kufru se přifoukl o spíše symbolických 8 l na celkových 328 l. Díky širšímu nastavení volantu i sedačky si řidič snáz najde pohodlnou pozici, nová sedadla jsou navíc tužší a lépe drží tělo. Plasty jsou pořád tvrdé, ale tím pádem také odolné a nyní jsou hezčí na pohled, příjemnější na dotek a především perfektně slícované.

Foto: Dacia

Kabina nového Sandera je o třídu lepší než dříve

Důležitější jsou ale propracovanější detaily (třeba nový panel klimatizace z Dusteru, látkové čalounění ve výplni dveří a na palubní desce nebo středová loketní opěrka s úložným prostorem) a chytrý přístup k digitalizaci. V základu máte autorádio s příjmem DAB a s Bluetooth (plus ovládání na volantu), ke kterému můžete připojit svůj mobilní telefon s aplikací zobrazující informace o médiích, jízdní data nebo navigační mapu.

Vyšší verze mají 8“ dotykový infotainment (v nejvyšší verzi s navigací) s jednoduchým rozhraním, s nímž se snadno sžijete. A pokud ne, pořád je tu podpora Android Auto a Apple CarPlay (v nejvyšší verzi dokonce bezdrátově). Úžasně šikovný je USB konektor na palubní desce (přímo u dokovací stanice pro telefon v základní verzi) doplněný o integrovaný držák na mobil (pro verze s infotainmentem).

Moderní technika, ze které vás nerozbolí hlava

Základem Sandera je zcela moderní a sofistikovaná platforma sdílená s horkými koncernovými novinkami (Renault Clio a Captur a další), což má řadu výhod. Předně vyšší bezpečnost s propracovanými nárazovými zónami a šesti airbagy (nově hlavové pro posádku vpředu i vzadu), k tomu řadu šikovných jízdních asistentů (systém nouzového brzdění, monitorování mrtvých úhlů, tempomat a omezovač rychlosti, asistent rozjezdu do svahu nebo parkovací senzory vpředu i vzadu s parkovací kamerou) a vychytávky jako automatické rozsvěcení světel, dešťový senzor, bezklíčový přístup nebo elektronická parkovací brzda (základní verze mají pořád mechanickou). Pořád však platí pravidlo, že Dacia nabízí pouze prvky, které skutečně využijete, a v takové podobě, aby se vám snadno používaly.

Další technickou výhodou je nasazení těch nejmodernějších koncernových motorů. Nabídka Sandera se omezuje již pouze na benzinové tříválcové litrové jednotky (všechny jsou vybavené nepřímým vstřikováním a filtrem pevných částic, aby plnily ty nejpřísnější emisní normy), ale není to žádná ztráta, protože jsou skvělé.

Základní atmosférická verze SCe 65 (s výkonem 65 koní) vyhrazená pouze pro Sandero bude na jezdění kolem komína naprosto stačit (mezi testovacími verzemi však nebyla, takže vám o ní víc říct nemůžeme), ale většina zákazníků určitě sáhne po přeplňované verzi TCe 90 (s výkonem 90 koní), kterou nově můžete mít s automatickou převodovkou typu CVT (plynule měnitelný převod neboli variátor) anebo rovnou po úsporné variantě spalující propan-butan TCe 100 LPG (o výkonu 100 koní) – ta překvapí dojezdem až 1 300 km (díky 50litrové nádrži na benzin a 40litrové nádrži na LPG).

Foto: Dacia ČR

Nabídka motorizací pro nové Sandero

A jak tedy jezdí?

Báječně! Tady je technický posun znát skutečně nejvíc, protože nové auto je pohodlnější a jistější zároveň, takže se nemusíte bát výmolů a retardérů ani rychleji projížděných zatáček, přitom je také tišší a kultivovanější pro pohodlnější cestování (ani dálnice nejsou problém). Motor TCe 100 je ještě o kus lepší než v Dusteru – zabírá níž, ochotněji se vytáčí a má jemnější chod, zátah je zcela dostatečný pro svižnou jízdu a spotřebu není problém udržet pod sedmi litry. Auto se taky příjemnější ovládá, protože řízení s novým posilovačem působí přirozeněji a šestistupňová řadička klouže v kulise přesněji a ochotněji.

Foto: Dacia

Nové Sandero jezdí o poznání dospěleji než předchůdce

Už laciné Sandero (základní výbava, motor TCe 100) je pro běžného motoristu naprosto bezproblémový parťák, ale pokud si myslíte na víc, vyšperkované Sandero Stepway vám udělá víc radosti – je pohlednější, jezdí ještě o chlup pohodlněji (i přes 16“ litá kola) a můžete si s ním troufnout i do lehkého terénu (světlá výška 174 mm je o 41 mm vyšší než u běžného Sandera). U Dacie ho berou jako konkurenci ke kompaktním crossoverům, ale je dost možné, že sebere zákazníky běžným modelům mainstreamových značek, kde by zákazníci museli jinak volit dražší vůz v nižší výbavě – tady za stejné peníze dostanou našlapanou verzi.

Palčivá otázka na konec: Za kolik?

Dacia Sandero je skvělé auto pro méně náročné motoristy, ale jeho úspěch je závislý na jednom hlavní faktoru – ceně. A tu vám říci ještě nemůžeme, stále se o ní totiž jedná. Výsledek by měl být znám v lednu 2021, kdy Sandero oficiálně dorazí na trh. České zastoupení Dacie však slibuje, že se i v tomhle případě máme na co těšit.

Jisté vodítko nám mohou poskytnout zahraniční trhy, kde už Sandero svou cenu zná. Ve Francii začíná na částce 8 690 euro, tedy v přepočtu 227 tisíc korun, v Německu dokonce 8 490 euro (222 tisíc), ve Velké Británii je to necelých 8 tisíc liber (232 tisíc korun). Zkusíme tedy odhadnout, že v Česku by Sandero mohlo začínat na částce kolem 220 tisíc (SCe 65 ve výbavě Access), pěkně vybavené auto se silnějším motorem (TCe 100 ve vyšší výbavě Essential nebo Comfort) by mohlo stát mezi 275 a 300 tisíci, LPG verze by mohla vyjít už na 275 tisíc, Sandero Stepway by pak mohlo začínat na částce kolem 300 tisíc korun.

V zásadě by tak nové Sandero nemělo být zásadně dražší oproti předchůdci, což je skvělý úspěch s ohledem na to, o kolik je lepší a technicky pokročilejší. O oficiálních cenách a výbavách vás budeme informovat hned po uvolnění ceníku.

Načítám