Článek
Současná generace oblíbené Dacie Duster se prodává již od roku 2017 a v dnešních dnech se v polovině životního cyklu představuje modernizovaná verze, která přijíždí na trh s modelovým rokem 2022. Novinka zůstává věrná typické filozofii Dusteru a i nadále bude rodinným SUV s dobrodružným duchem za lidové peníze.
Modernizovaný Duster prošel decentním faceliftem, kterým přebírá nejnovější stylistické prvky z nových modelů Sandero, Sandero Stepway a Logan. Masku chladiče zdobí nově tvarované chromové prvky a grafika předních světlometů integruje světelný podpis ve tvaru Y. Nový Duster si rovněž připisuje zajímavé prvenství, protože je prvním sériovým modelem Dacie s předními směrovkami z LED diod.
Inženýři a designéři společně zapracovali na zlepšení celkové aerodynamiky vozu a snížili odpor vzduchu novým zadním spoilerem a novými šestnácti- a sedmnáctipalovými koly z lehkých slitin, jejichž tvar usilovně ladili ve větrném tunelu. Vylepšená aerodynamika se projevila lepší účinností, sníženou spotřebou paliva a snížením emisí CO2 až o 5,8 g/km (u verze s pohonem všech kol).
V interiéru si modernizace vyžádala přepracování palubní desky, aby vyhovovala novému multimediálnímu systému s osmipalcovou dotykovou obrazovkou. Nový Duster sice stále patří k nejlevnějším novým autům na trhu, ale vyjma integrované navigace nabízí i standardní konektivitu služeb Android Auto a Apple CarPlay – standardně kabelovou, u lepšího systému bezdrátovou s navigací.
V základní výbavě nového Dusteru se nachází displej palubního počítače, automatické zapínání světel nebo tempomat s ovládáním na volantu. Automatická klimatizace s digitálním displejem, vyhřívaná přední sedadla nebo hands-free karta pro bezklíčový přístup a startování jsou k dispozici dle konkrétní verze.
Dacia rovněž zapracovala na celkovém pohodlí a ergonomii interiéru a vybavila Duster opěrkami hlavy z nových generací modelů Logan a Sandero, které si je zase vypůjčily z nejnovějšího Renaultu Clio. Nové je i čalounění sedadel a upravená středová konzole je vybavena širokou loketní opěrkou s posuvem přes 70 milimetrů, která ukrývá úložný prostor o objemu 1,1 litru a dvě USB nabíjecí zásuvky pro cestující na zadních sedadlech.
Nejdůležitější změnou pod kapotou je šestistupňová dvouspojková automatická převodovka EDC, která je však k dispozici pouze v kombinaci s pohonem předních kol a benzinovým motorem o výkonu 150 koní. Stejná motorizace s pohonem všech kol může být vybavena pouze šestistupňovou manuální převodovkou.
Ve spojení s manuální převodovkou se budou prodávat také motory TCe 90 a TCe 130, a to pouze s pohonem předních kol. Vznětové motorizace zastává jediná jednotka, kterou je turbodiesel Blue dCi 115 se šestistupňovou manuální převodovkou a možností pohonu předních nebo všech kol. O hybridním hnacím ústrojí se zatím neobjevila jediná zmínka, ale zákazníci s omezeným rozpočtem mohou sáhnout po modelu Duster TCe 100 LPG s 50litrovou nádrží na zkapalněný ropný plyn.
V Česku se nová Dacia Duster bude prodávat od letošního září. V prvních měsících bude k dispozici se starým logem, nové logo se na vozech objeví až v polovině příštího roku. Duster však již nebude jediným SUV této značky, protože později v letošním roce dorazí na trh také elektrická Dacia Spring.