Článek
Le Mans. Sebring. Daytona. Tam všude posbírala závodní Corvette C8.R úspěchy v honbě za slávou a odkazem svého závodního rodokmenu. Teď se však technologie závodní verze C8.R dostává také na silnice prostřednictvím zbrusu nového Chevroletu Corvette C8 Z06.
Ano, jde sice o americký supersport s plnotučným 5,5litrovým V8, ale nepodceňujte ho – tenhle motor miluje otáčky stejně jako evropská aristokracie rychlosti. Točí totiž až 8 600 otáček za minutu! O pouhých 200 otáček níže dosahuje maximálního výkonu 679 koní (přitom 623 Nm točivého momentu je k dispozici až v 6 300 otáčkách, kde jiné motory předčasně vyvrcholí), a to při atmosférickém plnění, tedy bez přeplňování turbodmychadlem nebo kompresorem!
Aby toho dosáhl, má celou řadu vylepšení v čele s plochou klikovou hřídelí, k tomu písty z kovaného hliníku a ojnice z kovaného titanu, což snižuje hmotnost, podporuje vysoké maximální otáčky motoru a zároveň skvělou odezvu na povely plynového pedálu. Hlava válců byla zhotovena za pomoci CNC obrábění a uzpůsobena pro optimální proudění vzduchu a spalování. Aby motor měl vždy dostatek vzduchu i při velmi vysokých otáčkách, má dvojitou škrtící klapku. Zkrátka špičková motorářská práce, kterou by i pan Enzo pochválil uznalým pokývnutím hlavy.
Díky tomu točí jednotka s kódovým označením LT6 o neuvěřitelné dva tisíce otáček víc než už tak dost výkonný motor LT2 Corvette C8 a projevuje se velmi charakteristickým zvukem vysokootáčkové jednotky. A těch 184 koní navíc mu s přehledem zajišťuje titul nejsilnější atmosférický osmiválec v produkčním autě na světě!
Z06 je tak schopná zrychlit z nuly na stovku – navzdory pohonu pouze zadních kol – za těžko uvěřitelných 2,6 sekundy! Už „základní“ Corvette C8 zvládá tuto disciplínu za pouhých 2,9 sekundy a není tak vůbec pomalá, Z06 je však jiná liga.
No, a ještě o patro výš je velmi speciální varianta Z07. Ta se sice obejde bez vyššího výkonu, ale její charakter je celkově daleko ostřejší. „Verze Z07 je orientovaná především na okruhovou jízdu, a proto jsme ji tomu adekvátně přizpůsobili,“ řekl vedoucí inženýr Tadge Juechter. „Dopomohly nám k tomu zejména karbonové ráfky, které snižují neodpruženou hmotnost. Auto pak má lepší reakce, lépe brzdí, lépe zatáčí, lépe zrychluje.“
Pochopitelně schopnosti nové Corvette Z06 nejsou jen o výkonu a otáčkách motoru, velká pozornost byla věnována také ovladatelnosti. Z06 jezdí na nové verzi magnetického podvozku Magnetic Ride Control 4.0, verze Z07 pak přináší jeho odlišnou kalibraci. Karbon-keramické brzdy jsou tu nyní ve standardu, a to jak pro ostřejší Z07, tak i pro výchozí Z06. Přední šestipístkové i zadní čtyřpístkové třmeny jsou uzpůsobeny tak, aby snesly i to nejtvrdší okruhové zacházení.
Nová Corvette Z06 obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, okruhová Z07 je upgraduje na semislicky Pilot Sport Cup 2 (vpředu je rozměr 275/30 R20, vzadu dokonce „papuče“ 345/25 R21). Jak už zaznělo výše, varianta Z07 má karbonové ráfky, které snižují neodpruženou hmotnost o 18,6 kilogramů – a to se počítá!
Nabroušenou Z06 poznáte od standardní C8 už na první pohled. V prvé řadě má Z06 kvůli o 9 cm širšímu rozchodu (zajišťujícímu lepší stabilitu), takže naživo bude působit svalnatěji. Má také novou přední masku a přední kapotu, na boku jsou o poznání větší otvory pro nasávání vzduchu. Okruhová varianta Z07 se pak od Z06 liší ještě přítlačnými křidélky na předním nárazníku, napevno umístěným karbonovým zadním křídlem a pětipaprskovými karbonovými ráfky s čirým lakem, je na nich tedy krásně vidět karbonová struktura.
Aeordynamický paket tu však není jen kvůli agresivnějšímu vzhledu, má také praktickou stránku – nová Corvette Z06 s ním generuje v rychlosti 300 km/h velmi užitečný přítlak 332 kilogramů, což je výhodné pro celkovou stabilitu ve vysokých rychlostech, které pro vůz nejsou žádným problémem.
V interiéru jde potom spíš o evoluci než o revoluci – koneckonců už zpracování standardního auta bylo velmi slušné. V Z06 se interiér nese hlavně v duchu prémiové kůže a karbonu, Z07 přidává do mixu ještě Alcantaru (například na volantu).
Ceny nové Corvette Z06 ještě neznáme, ale buďte si jistí, že nebude levná – zvlášť, když si ji necháte individuálně dovézt do Evropy (nepočítáme, že by se tu oficiálně nabízela). Ale buďte si jistí, že i tak bude daleko levnější než podobně výkonná a rychlá konkurence od Ferrari, Lamborghini, McLarenu nebo Porsche.