Hlavní obsah

Nová Corvette Z06: Evropo, měj se na pozoru!

Foto: Chevrolet

Nová vlajková loď detroitské automobilky se může pochlubit nejsilnějším atmosférickým osmiválcem na světě

Vždy se mělo za to, že rodištěm těch nejlepších supersportů je Evropa. Jenže ty tam jsou dny, kdy americká auta uměla jezdit jen rovně – a Chevrolet Corvette je toho důkazem. Aby se ve své evoluci opět o kus posunula, přemístili její tvůrci u současné osmé generace motor doprostřed pro lepší vyvážení a trakci zadních poháněných kol. A teď přichází (tedy prozatím) ultimátní „Korveta“ – verze Z06!

Článek

Le Mans. Sebring. Daytona. Tam všude posbírala závodní Corvette C8.R úspěchy v honbě za slávou a odkazem svého závodního rodokmenu. Teď se však technologie závodní verze C8.R dostává také na silnice prostřednictvím zbrusu nového Chevroletu Corvette C8 Z06.

Foto: Chevrolet

K dispozici bude jak klasické kupé, tak i roadster. Pro okruhové nadšence tu ještě bude okruhově zaměřená varianta zvaná Z07 s aeropaketem a dalšímí „rychlými“ doplňky

Ano, jde sice o americký supersport s plnotučným 5,5litrovým V8, ale nepodceňujte ho – tenhle motor miluje otáčky stejně jako evropská aristokracie rychlosti. Točí totiž až 8 600 otáček za minutu! O pouhých 200 otáček níže dosahuje maximálního výkonu 679 koní (přitom 623 Nm točivého momentu je k dispozici až v 6 300 otáčkách, kde jiné motory předčasně vyvrcholí), a to při atmosférickém plnění, tedy bez přeplňování turbodmychadlem nebo kompresorem!

Aby toho dosáhl, má celou řadu vylepšení v čele s plochou klikovou hřídelí, k tomu písty z kovaného hliníku a ojnice z kovaného titanu, což snižuje hmotnost, podporuje vysoké maximální otáčky motoru a zároveň skvělou odezvu na povely plynového pedálu. Hlava válců byla zhotovena za pomoci CNC obrábění a uzpůsobena pro optimální proudění vzduchu a spalování. Aby motor měl vždy dostatek vzduchu i při velmi vysokých otáčkách, má dvojitou škrtící klapku. Zkrátka špičková motorářská práce, kterou by i pan Enzo pochválil uznalým pokývnutím hlavy.

Díky tomu točí jednotka s kódovým označením LT6 o neuvěřitelné dva tisíce otáček víc než už tak dost výkonný motor LT2 Corvette C8 a projevuje se velmi charakteristickým zvukem vysokootáčkové jednotky. A těch 184 koní navíc mu s přehledem zajišťuje titul nejsilnější atmosférický osmiválec v produkčním autě na světě!

Z06 je tak schopná zrychlit z nuly na stovku – navzdory pohonu pouze zadních kol – za těžko uvěřitelných 2,6 sekundy! Už „základní“ Corvette C8 zvládá tuto disciplínu za pouhých 2,9 sekundy a není tak vůbec pomalá, Z06 je však jiná liga.

No, a ještě o patro výš je velmi speciální varianta Z07. Ta se sice obejde bez vyššího výkonu, ale její charakter je celkově daleko ostřejší. „Verze Z07 je orientovaná především na okruhovou jízdu, a proto jsme ji tomu adekvátně přizpůsobili,“ řekl vedoucí inženýr Tadge Juechter. „Dopomohly nám k tomu zejména karbonové ráfky, které snižují neodpruženou hmotnost. Auto pak má lepší reakce, lépe brzdí, lépe zatáčí, lépe zrychluje.“

Pochopitelně schopnosti nové Corvette Z06 nejsou jen o výkonu a otáčkách motoru, velká pozornost byla věnována také ovladatelnosti. Z06 jezdí na nové verzi magnetického podvozku Magnetic Ride Control 4.0, verze Z07 pak přináší jeho odlišnou kalibraci. Karbon-keramické brzdy jsou tu nyní ve standardu, a to jak pro ostřejší Z07, tak i pro výchozí Z06. Přední šestipístkové i zadní čtyřpístkové třmeny jsou uzpůsobeny tak, aby snesly i to nejtvrdší okruhové zacházení.

Nová Corvette Z06 obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, okruhová Z07 je upgraduje na semislicky Pilot Sport Cup 2 (vpředu je rozměr 275/30 R20, vzadu dokonce „papuče“ 345/25 R21). Jak už zaznělo výše, varianta Z07 má karbonové ráfky, které snižují neodpruženou hmotnost o 18,6 kilogramů – a to se počítá!

Foto: Chevrolet

Corvette Z06 obouvá vpředu 20palcová a vzadu dokonce 21palcová kola. Varianta Z07 nabídne navíc pětipaprskové karbonové ráfky (na obrázku)

Nabroušenou Z06 poznáte od standardní C8 už na první pohled. V prvé řadě má Z06 kvůli o 9 cm širšímu rozchodu (zajišťujícímu lepší stabilitu), takže naživo bude působit svalnatěji. Má také novou přední masku a přední kapotu, na boku jsou o poznání větší otvory pro nasávání vzduchu. Okruhová varianta Z07 se pak od Z06 liší ještě přítlačnými křidélky na předním nárazníku, napevno umístěným karbonovým zadním křídlem a pětipaprskovými karbonovými ráfky s čirým lakem, je na nich tedy krásně vidět karbonová struktura.

Aeordynamický paket tu však není jen kvůli agresivnějšímu vzhledu, má také praktickou stránku – nová Corvette Z06 s ním generuje v rychlosti 300 km/h velmi užitečný přítlak 332 kilogramů, což je výhodné pro celkovou stabilitu ve vysokých rychlostech, které pro vůz nejsou žádným problémem.

Foto: Chevrolet

Interiér je poměrně klasika – lány kůže doplněné o karbon

V interiéru jde potom spíš o evoluci než o revoluci – koneckonců už zpracování standardního auta bylo velmi slušné. V Z06 se interiér nese hlavně v duchu prémiové kůže a karbonu, Z07 přidává do mixu ještě Alcantaru (například na volantu).

Ceny nové Corvette Z06 ještě neznáme, ale buďte si jistí, že nebude levná – zvlášť, když si ji necháte individuálně dovézt do Evropy (nepočítáme, že by se tu oficiálně nabízela). Ale buďte si jistí, že i tak bude daleko levnější než podobně výkonná a rychlá konkurence od Ferrari, Lamborghini, McLarenu nebo Porsche.

Načítám