Hlavní obsah

První západní auta po revoluci 89: Která lákala nejvíc?

Foto: Citroën

Za socialismu jste nemohli jít jen tak do showroomu nějaké značky a koupit si auto, jaké jste chtěli. Kdepak, na výběr bylo jen pár aut s dlouhými pořadníky. S novým režimem se ale vše změnilo a zákazníci měli najednou spoustu možností, jakým autem vyplnit garáž. Která zcela nová auta tehdy přišla na trh a čeští řidiči o ně už nepřišli?

Článek

Automobilový trh před rokem 1989 by dnešním zákazníkům připadal komický. Auta nebyla dostupná úplně volně, přednost dodání měly státní instituce a podniky, pak prominentní soukromí majitelé, například úředníci. Až co propadlo tímto sítem, to si teprve mohl koupit nedočkavý řidič v Mototechně. Tedy, pokud byl řádně zapsaný v dlouhém pořadníku. A nebyl příliš vybíravý, co se výbavy nebo barvy týče. Například můj táta čekal několik dlouhých měsíců na vysněnou modrou stodvacítku, až to nevydržel a skočil po bílé, jen aby měl auto už doma. Nakonec byl rád, protože měl pětistupňovou převodovku a lepší přístrojovku. Jak komicky taková historka působí dnes, kdy se automobilky předhánějí v nekonečných možnostech individualizace a skladové auto vám nabídnou ještě se slevou, aby mohly na showroom rychle dodat jiné…

Výběr byl navíc silně omezený i co se týče značek a typů, protože Mototechna nabízela jen auta domácí produkce či ze spřátelených východních zemí, zcela výjimečně pak i auta ze západu (například Renault 4CV, Toyota Corona nebo Daewoo Racer). Západní auta byla v nabídce specializovaných prodejen Tuzex, ale výběr byl i tak značně omezený. Například Peugeot 309 se dovážel pouze v dieselové verzi, která byla ještě pořádně drahá. Nakonec se těsně před převratem pravidla trochu uvolnila a stát vám dokázal dovézt jakékoliv nové auto, ovšem nechal si to řádně zaplatit, takže tuto možnost využívali hlavně umělci. Až definitivní pád režimu a uvolnění trhu přineslo vysvobození – konečně jste si mohli koupit opravdu jakékoliv auto, když vám to umožnily vaše finance. Většina proto sáhla po ojetinách, ale těch pár šťastných si konečně mohlo pořídit nové západní auto svých snů. Která západní auta z let 1989 a 1990 jsme si konečně mohli svobodně koupit?

Skvělý Ford Fiesta do města

Foto: Ford

Ford Fiesta třetí generace konečně nabídl i zadní pár dveří

Malá auta jsou ve městě požehnáním – skvěle se s nimi parkuje, jsou praktická a s dobře využitým vnitřním prostorem, takže uvezou dost lidí i nákup. Ve východním bloku ale jejich vývoj neběžel tak rychle jako na západ od nás. Trabant byl už zastaralý, „Maluch“ svou koncepcí nepraktický a Lada Oka se k nám nedovážela. Na západě bylo lépe, protože tu byl například senzační Ford Fiesta, který právě v roce 1989 přišel na trh ve své třetí generaci. Ta byla (stejně jako u většího Escortu) výrazně modernější a konečně přinesla i pětidveřovou variantu. I naši řidiči si tak mohli konečně vychutnat dobré svezení s parádním malým autem. A že byla Fiesta třetí generace mimořádně dobrá, o tom svědčí i fakt, že ve výrobě vydržela až do roku 1997 a stala se tak nejdéle vyráběnou generací. Přitom od roku 1995 se už nabízela i následující čtvrtá generace, která z trojky částečně vycházela.

V roce 1990 se na trh dostala i první generace Renaultu Clio nahrazující populární, ale zastaralou pětku. Clio se mimochodem málem vyrábělo i u nás, protože Renault uvažoval o koupi automobilky Škoda, ale nakonec vyhrál Volkswagen. VW také v roce 1990 radikálně zmodernizoval své stárnoucí Polo druhé generace. Podobně to zkusil i Trabant 1.1 se čtyřtaktním motorem VW, ale kdo by si jej kupoval, když mohl mít Fiestu?

Střední třída v plné síle

Foto: Lancia

Lancia Dedra předznamenala útok italských značek na střední třídu. Na stejné platformě se později objevili i sourozenci od Fiatu a Alfy Romeo

Tradiční velké sedany a kombíky dnes ze showroomů postupně vyštípávají crossovery a SUV. Na přelomu 90. let ale byla střední třída na výsluní, a výběr tak byl široký. Rok 1989 přinesl na trh hned dva nové modely – elegantní italskou Lancii Dedru a japonskou Hondu Accord čtvrté generace. Dedra byla vlastně větším dvojčetem slavné Delty (ta se mimochodem ve stejném roce dočkala ostrého modelu Integrale s šestnáctiventilovým motorem) a používala platformu Tipo Tre mateřské automobilky Fiat.

O rok později se přidal i sourozenecký Fiat Tempra, který byl ještě nedávno poměrně často vidět na našich cestách. V případě spolehlivého japonského Accordu ještě Honda sázela na jeden model pro všechny trhy, teprve u další generace byly vyvinuty dva modely, jeden pro evropský a druhý pro americký trh. Hned v roce 1990 si pak zákazníci mohli domů dovézt další slavné modely – první Nissan Primera P10, jenž se dodnes těší pověsti dobré spolehlivosti, a také BMW 3 generace E36, která patří dodnes mezi nejpopulárnější.

Mezi luxusní vozy vtrhl francouzský šarm

Foto: Citroën

Citroën XM vypadal mezi ostatními auty zcela výjimečně. Získal díky tomu řadu příznivců, o prestižním titulu Auto roku ani nemluvě

Rok 1989 přinesl dvě nové vlajkové lodě koncernu PSA – Citroën XM (Auto roku 1989) a Peugeot 605. Ačkoliv šlo částečně o sourozence, charakterem se obě auta dost lišila. Citroën spoléhal na své hydropneumatické odpružení a extravagantní design, zatímco Peugeot působil střídměji a připomínal menší populární sedan 405. Oba vozy nabízely třílitrový vidlicový šestiválec pod kapotou, který se těší slušné popularitě dodnes a ojetiny právě s tímto motorem patří k nejvyhledávanějším. Populární byly ovšem i úsporné vznětové motory.

Novinkou bylo i japonské Subaru Legacy, první pokus automobilky o vstup do vyšší třídy. Subaru tehdy sice nemělo v nabídce vhodný šestiválec, který k téhle třídě patřil, ale snahu dohánělo nabídkou sportovní varianty RS s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol, s níž se nebálo pustit ani do rally. Sportovní sedany nezavrhoval ani Opel a jeho Omega se v roce 1989 objevila kompletně přepracovaná britskou automobilkou Lotus (v Británii pochopitelně pod tamním jménem Lotus Carlton). Navíc 1989 byl i rokem zrození automobilky Lexus, luxusní divize japonské Toyoty, která uvedla svůj první model LS400.

Mezi sportovci spousta ikon

Foto: Mazda

Mazda MX-5 obnovila upadající slávu sportovních roadsterů a dodnes je tím nejprodávanějším

Rok 1989 byl vážně bohatý na nová sportovní auta. Světu se poprvé představila ikonická Mazda MX-5, moderní pojetí tradičního britského roadsteru od japonské automobilky. Nabízela skvělé vyvážení, točivé motory a dobrou pozici za volantem. A na rozdíl od svých britských vzorů také solidní spolehlivost. Kdo raději pevnou střechu, ten zamířil ke konkurenčnímu Nissanu pro kupé SX200. Nezahálela ani Toyota, která představila hned dva sporťáky naráz. Menší Targa MR2 druhé generace měla motor uprostřed a pohon zadních kol, větší Celica (pátá a hodně kulatá generace) zase motor vpředu a pohon předních nebo všech kol. Díky tomu se pak stala vládcem světové rallye. Opel představil model Calibra, tehdy nejaerodynamičtější auto na světě, Honda druhou generaci Integry, Lotus znovuzrozený Elan a o rok později Audi svůj model S2.

I terén se stal dostupnější s britskou legendou

Foto: Land Rover

Land Rover Discovery první generace si udělal jméno i díky soutěži Camel Trophy

Zatímco dříve patřily terénní automobily GAZ a UAZ k výbavě armády a zřídka se tu dalo potkat ARO, s nástupem Lady Nivy se mimo silnici mohli vydat i běžní lidé. V roce 1989 se objevil třetí model automobilky Land Rover, který byl na půl cesty mezi pracovními modely 90/110 (o rok později se dočkaly jména Defender) a luxusním Range Roverem. Na rodinu zaměřené Discovery s typickou zvýšenou střechou si ale ponechalo hlavní výhodu britské automobilky – skvělou průchodnost terénem. Rok na to přišel Ford Explorer, který si pamatujeme hlavně díky roli v prvním dílu Jurského parku. Právě tyto dva modely byly prvními vlaštovkami v trendu, díky kterému SUVéčka později vytlačila klasická MPV. Ta v roce 1990 ještě nebyla na ústupu, o čemž svědčí uvedení první Toyoty Previa nebo klasických hranatých dvojčat Chrysler Voyager a Dodge Caravan.

Mezi prémiovkami nová generace německé legendy a japonské monstrum

Foto: Porsche

Porsche 911 generace 964 bylo sice nové, ale pořád podle klasického receptu německé automobilky

Zájemci o výkonná auta měli v daných letech také žně, protože se představila spousta plakátových hrdinů. Největší popularitu mělo určitě nové Porsche 911 generace 964, které se ještě vyznačovalo klasickými proporcemi. Ferrari kontrovalo modelem 348 s obřími žábrami ve stylu Testarossy a pozadu nezůstaly ani německé značky – BMW se svým futuristickým kupé řady 8 a Mercedes-Benz s další generací kabrioletu SL (R129), který znáte pod přezdívkou  „žehlička“. Evropské ikony ale musely počítat s nástupem nových dravců z říše vycházejícího slunce. Hned v roce 1989 uvedl Nissan dvě silné a velmi rychlé novinky – kupé 300ZX druhé generace (Z32) s dvakrát přeplňovaným šestiválcem, odnímatelnými střešními díly a řiditelnou zadní nápravou, a hlavně slavnou „Godzillu“, tedy Skyline GT-R R32 s legendárním šestiválcem RB26DETT a systémem pohonu všech kol ATTESA E-TS. Slavné evropské modely se musely mít na pozoru, protože tahle dravá bestie si je mohla kdekoliv na silnici podat. A nebyl to jen Nissan, o rok později přišlo na trh Mitsubishi 3000GT (i s dvojčetem Dodge Stealth) a také supersport Honda NSX, na jehož vývoji se podílel i mistr světa formule 1 Ayrton Senna.

Tak co, chtěli byste se vrátit o 30 let zpátky a projet se tehdejšími horkými novinkami? Nebo jste rádi, že žijete v současné automobilové nabídce? Napište nám svůj názor do diskuse…

Načítám