Článek
Evropská komise chce snížit počet vážných nehod a úmrtí na silnicích. Jen v loňském roce zahynulo na evropských silnicích více než 25 tisíc lidí, Evropská komise chce toto číslo do roku 2030 snížit na polovinu. Do boje proto vyráží se seznamem povinné bezpečnostní výbavy, kterou by v blízké budoucnosti měla mít všechna nově vyrobená auta. Seznam obsahuje dohromady dvanáct prvků výbavy, některé z nich mají za úkol dohlížet na správné a bezpečné chování řidiče.
Už dnes je část bezpečnostní výbavy vozidel povinná. Všechna nová auta například musejí být vybavena systémem ABS, ESP nebo kontrolou tlaku pneumatik. Od roku 2021 se má ale tento seznam významně rozrůst.
Technologie, které navrhuje Evropská komise jako povinné:
- vestavěný detektor alkoholu v dechu
- pokročilý systém nouzového brzdění
- detekce únavy a pozornosti řidiče
- detekce rozptýlení řidiče
- záznamové zařízení („černá skříňka”)
- signalizace nouzového zastavení
- zdokonalené bezpečnostní pásy
- systém ochrany chodců a cyklistů
- pokročilý asistent rychlosti
- asistent udržení v jízdním pruhu
- ochrana před bočním nárazem
- parkovací asistent a zadní kamera
Podle návrhu Evropské komise budou auta nově povinně vybavena převážně systémy, které kontrolují a případně opravují chování řidiče - drží auto v jízdním pruhu, v případě potřeby brzdí před překážkou nebo dohlížejí na dodržování maximální povolené rychlosti. Nezapomíná se ani na ochranu chodců a cyklistů, kteří jsou nejzranitelnější součástí provozu - pomoci zabránit jejich vážným zraněním mají například vnější airbagy nebo bezpečnostní čelní skla automobilů.
Další skupinu systémů, které mají zvýšit bezpečnost silničního provozu, jsou systémy monitorující pozornost a únavu řidiče. Systém signalizace nouzového zastavení zase automaticky spustí výstražná světla, když prudce zastavíte, například na dálnici po příjezdu do kolony. Vestavěný detektor alkoholu v dechu by vám pak neměl povolit nastartovat ve chvíli, kdy budete pod vlivem.
Evropská komise chce podobnými opatřeními nejen snížit počet mrtvých na silnicích, ale také postupně připravovat půdu pro možnou budoucí autonomní dopravu. V případě této povinné bezpečnostní výbavy automobilů se jedná zatím o návrh, který čeká ještě schvalování Evropským parlamentem, ale i vládami jednotlivých členských zemí.
Bezpochyby se v případě výše popsaných prvků výbavy jedná většinou o prospěšné systémy, otázkou ale je, kam až podobné vyhlášky a regulace dojdou. Stále by mělo platit, že řízení má v rukou řidič a ten by měl nejlépe vyhodnocovat rizika a dopravní situaci v jeho okolí. Občas je totiž v rámci bezpečnosti nutné udělat nestandardní manévr, ať už v podobě prudkého dočasného zrychlení, nebo neočekávaného přejetí čáry dělící jízdní pruhy. A dohadujte se v takové chvíli s bezpečnostním systémem, který si myslí, že ví za každé situace všechno lépe než vy.
Co říkáte na povinnost některých bezpečnostních systémů? Je to pro řidiče přínos nebo spíše komplikace? Podělte se o svůj názor v diskuzi!