Článek
Když Audi vypustilo oficiální „špionážní“ snímky RS3, byl to pro nás šok. Auto ve smyku, spousta kouře a suchá závodní dráha. Tady něco nehraje! Jenže to jen Audi udělalo maximum pro to, aby se o RS3 mluvilo jako o řidičském autě. Je to první model značky, který má vektorování točivého momentu už v základu, a výsledkem je nejen výrazné potlačení nedotáčivosti, ale taky sklony k driftování. Ostatně jeden jízdní mód je tomu přímo uzpůsoben. Ale postupně…
Pětiválec 2,5 TFSI získal už devět ocenění v řadě v anketě motor roku, a tak jsme upřímně rádi, že si ho RS3 nechala. Čekali jsme, že výkon současné generace bude mírně navýšen, ale auto má stále stejných 400 koní. Zklamání? Ani ne. Točivý moment byl totiž zvýšen na 500 Nm a auto vystřelí na stovku za pouhých 3,8 s. Maximální výkon nastupuje od 5 600 otáček a pokračuje až do sedmi tisíc, plný točivý moment má řidič k dispozici v širokém spektru od 2 250 do 5 600 otáček. Velmi působivé!
Nemáme navíc důvod pochybovat o tom, že by sedmistupňová dvojspojková převodovka nějak kazila jeho projev, spíš naopak, a moc se těšíme na sportovní výfuk s klapkami, protože pětiválec vždycky byl, je a bude opravdová symfonie. Klapky výfuku si budete moci nastavovat individuálně a samozřejmě pomocí voliče jízdních režimů módu Audi drive select. Například v režimech Dynamic a RS Performance se klapky otevírají mnohem dříve.
Jak už zaznělo, nové Audi RS 3 je prvním modelem Audi, který je standardně vybaven vektorováním točivého momentu. Systém nahrazuje diferenciál zadní nápravy, místo toho je na každém z hnacích hřídelů použita elektronicky ovládaná lamelová spojka. Vektorování točivého momentu pak umí poslat na vnější kola víc síly, takže se auto přirozeně stáčí a pomáhá vozu buď v rychlejším a přísně neutrálním, nebo pak přetáčivém projetí zatáčky. RS3 má také výrazně jinou geometrii, upravené jsou i stabilizátory a charakteristika adaptivních tlumičů.
Konec výkonových válek?
Když nový Mercedes A45 AMG přišel s výkonem až 421 koní, začalo se okamžitě spekulovat, jestli Audi zvedne hozenou rukavici. RS3 však nakonec přijíždí se stejnými 400 koni, které měla předchozí generace. Ostuda? Kdepak! Těch 400 koní je na takhle kompaktní auto až dost (o tom svědčí čas na stovku pod čtyři sekundy, což bylo donedávna teritorium supersportů), inženýři raději zapracovali na jejich využitelnosti na silnici. Věřte, že tohle auto bude v reálném světě pekelně rychlé!
Audi kvůli tomu zásadním způsobem přepracovalo i Audi drive select a dokonce vyvinulo driftovací jízdní režim RS Torque Rear, jako to má třeba Focus RS nebo Mercedes A45 AMG. Režim RS Performance je pak určený primárně pro okruhové jezdění a je nastaven se specifickou konfigurací motoru i převodovky, a podle Audi je plně přizpůsoben maximálnímu využití semislicků Pirelli Trofeo, které si poprvé můžete u Audi RS3 objednat už z výroby. V tomto případě jsou vektorování točivého momentu a adaptivní tlumiče nastaveny k minimalizaci nedotáčivosti i přetáčivosti – a tedy rychlému projetí čisté stopy.
Není bez zajímavosti, že Audi RS3 bude mít standardně větší a nově vyvinuté šestipístkové ocelové brzdy, keramické brzdy pak budou za příplatek. Nejen že jsou o deset kilo lehčí, ale díky nim má taky auto o kus větší maximálku. Audi se totiž rozhodlo, že zatímco rychlost RS3 s ocelovými brzdami bude tradičních 250 km/h, tak auto na keramikách pojede 280 km/h. A v kombinaci s balíčkem RS Dynamic dokonce 290 km/h. Tomu se říká marketing!
Za příplatek jsou nejen Matrix světla (skvělá technologie) a pěti paprsková kola RS, ale taky hliníkové či karbonové doplňky karoserie a spoustu drobností v interiéru. Na konfiguraci si raději vyčleňte víc času a buďte soudní. Rychle se totiž může stát, že základní cena 60 000 eur (hatchback, sedan je o dva tisíce eur dražší), což je cca 1,5 milionu, dramaticky povyskočí. Ale RS3 pořád vyjde laciněji než ojeté Porsche 911 Turbo, které snadno dokáže prohánět po okreskách i na trati. Podle je to i za ty peníze dobrý obchod!