Hlavní obsah

Nová Alpina B3 bude jedním z nejrychlejších sedanů světa

Foto: Alpina Automobiles

Alpina B3 Biturbo sedan (od roku 2020)

O trochu silnější BMW řady 3? Nebo že by snad o fous slabší M3? Ani jedno. Alpina, firma, která sídlí v Buchloe a už desítky let dělá bavoráky po svém, nám ukázala, jak by vypadala M3, kdyby ji vyráběli oni. A dlužno říct, že v reálném světě by dokonce mohla dávat i větší smysl.

Článek

Je to neobvyklé, ale novou „bé-trojku“ nám Alpina představila už ve Frankfurtu, šlo však o verzi Touring, tedy kombi. V Tokiu už se nám ale konečně představil také sedan. Svým způsobem by mohla B3 vyplnit mezeru mezi vrcholnou verzí běžné trojkové řady — modelem M340i xDrive, a „Motorsportovní“ M3 Competition.

Foto: Alpina Automobiles

Alpina B3 Biturbo se vedle M3 nebude rozhodně krčit v koutku – nabídne stovku za 3,8 s a maximálku 300 km/h

Když už je řeč o chystané nové M3, Alpina B3 dostane ten samý motor. Nový třílitrový přeplňovaný řadový šestiválec se již brzy ukáže také ve výkonném sedanu, označeném „cejchem M“, motor už se nám však stihl představit. Jako první jej totiž dostala SUV X3 M a X4 M, přičemž Alpina si motor jako obvykle vyladí po svém. V Alpině by měl být naladěn na 462 koní a hutných 700 Nm točivého momentu.

462 koní se může zdát jako skromné číslo oproti slibovaným „více než 500“ koním, které by měly dunět pod kapotou M3 Competition, ale pořád je to velký skok oproti  370 koním „obyčejné“ M340i. Standardní M3 bez paketu Competition by pak měla na brzdě „napočítat“ 472 koníků, takže Alpina příliš zaostávat nebude.

Jak to bývá v Buchloe běžné, Alpina se představuje v hluboké mořsky modré metalíze nebo ve smaragdově zelené, ale k mání jsou i všechny možné laky z programu BMW Individual. Když naplno roztočí svá charakteristická hvězdicová kola, stihne stovku za 3,8 vteřiny, dvojnásobek tam pak máte za 13,4. Pokud vám nedojde odvaha a shodou okolností se červí dírou propadnete na německý Autobahn, bude pokračovat až na 300 km/h – což z Alpiny dělá oficiálně jeden z nejrychlejších sedanů na světě. Ano, nejrychlejší sedan to bohužel není, tento rekord však momentálně drží také Alpina – konkrétně s modelem B7 Biturbo.

Mechanicky Alpina B3 sice vychází z běžné trojkové řady, ale co šlo, to se zpevnilo nebo jinak vylepšilo, a co ne, to bylo vyměněno za lepší. B3 má plně adaptivní tlumiče v základu, pružiny od firmy Eibach, větší stabilizátory, a na zadní nápravě je elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností, aby se Alpina navzdory pohonu všech taky občas sklouzla a působila živěji. I řízení samo o sobě je ostřejší.

Větší porce výkonu a schopnější podvozek si automaticky žádají také výkonnější brzdy na obou nápravách. Alpina si zároveň důkladně „pohrála“ s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF pro rychlejší řazení a odezvu, a pohon všech kol xDrive byl uzpůsoben vyššímu výkonu, kterým ho převodovka „zásobuje“. Pokud byste se rozhodli lidově řečeno „rozpárat polštář“, tak Alpina začne přijímat objednávky začátkem příštího roku. Což znamená, že Ježíšek už to asi nestihne… škoda.

Související témata:
Načítám