Hlavní obsah

Nová 911 GT3 si drží atmosférický motor a manuál

Foto: Porsche

Podle Porsche má nová GT3 ještě blíž k závodním speciálům než kdy dřív. Má jejich motor, přední nápravu i zadní křídlo

Odkojené závodními okruhy, ale stále použitelné na denní jezdění. Ultimativní a nesmírně rychlé, zároveň však nabité technologiemi. S nadšením jsme hltali všechny zprávy o nové generaci GT3 a teď je tady. Ještě pořád bez turba a hybridních technologií, ještě pořád i s možností manuální převodovky.

Článek

Všechny 911 GT3 jsou fascinující tím, jak dokáží skloubit denní použitelnost s ohromujícími schopnostmi na náročných silnicích i závodních okruzích. Po představení nové řady 992 se hodně mluvilo o tom, že se GT3 změní. Že se musí změnit. Přeplňování, elektromotory, baterie… Místo toho nám Porsche představuje auto, na jehož vývoji (stejně jako u předchozích generací) pracovali lidé z Porsche motorsport, tentokrát ve snaze převést „čistou závodní technologii do sériového modelu důsledněji než kdy dříve“.

Vysokootáčkový atmosférický šestiválec s objemem 4,0 l má výkon 510 koní a točí závratných devět tisíc otáček. Je tedy silnější a prý i uštěkanější než kdy dřív. Kromě dvouspojkové převodovky PDK se pak nová 911 GT3 bude prodávat i s manuálem. Společně s hromadou dalších vylepšení se povedl malý zázrak, nová GT3 zvládne obávanou trať Zeleného pekla pod sedm minut. S časem 6:59.927 je o sedmnáct vteřin rychlejší než předchůdce.

Pro běžné smrtelníky informace s nulovou hodnotou, pro vás, nadšené řidiče, důvod k hlubokému vydechnutí. Ale pro všechny bez rozdílu pak platí, že při shlédnutí onboardu z rekordní jízdy vám vyschne v krku.

Pro všechny bez rozdílu jsou pak působivá další dvě čísla – stovka za 3,4 s a maximální rychlost 320 km/h.

Už při prvních testech na Nordschleife bylo vidět, že nová GT3 nejspíš dostane zadní křídlo ze závodního vozu 911 RSR. Říká se mu labutí krk a je to čistý prvek motorsportu. V normálním nastavení dává o padesát procent víc přítlaku než předchozí model, v režimu Performance je to celých 150 procent! Porsche však důrazně upozorňuje, že toto nastavení je vyhrazeno „jen pro jezdění na okruhu“. Kromě většího přítlaku taky významně usměrňuje proudění vzduchu k motoru.

Aerodynamice byla vůbec věnována spoustu pozornosti – hlubší přední nárazník má zjednodušené tvary, skvěle funguje velký otvor pro sání a přívody vzduchu k brzdám. Otvory na přední kapotě pak vylepšují obtékání vzduchu ve vyšších rychlostech. „Dobrý aerodynamický přítlak je nutností, ale nesmí mít vliv na rychlost jako takovou,“ říká Andreas Preuninger, šéf Porsche GT. „Cílem bylo, aby auto prudce akcelerovalo až do rychlosti přes 300 km/h. Pak už nám to bylo jedno.“

Na první pohled si všimnete karbonové střechy a velkých kovaných kol (vpředu jsou 20palcové a vzadu 21palcové ráfky). Porsche pak pyšně hlásí, že výfuk s nastavitelnými klapkami je lehčí o dalších deset kilo a že díky použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), odlehčeného skla, lehčích brzd a spousty dalších drobností je nové auto jen o pět kilo těžší, než byl předchozí model. Váží tedy 1 418 kg s manuální převodovkou a 1 435 kg s dvouspojkovou převodovkou. Klimatizace je pevnou součástí auta, purističtí řidiči si ji tedy nemohou odpustit tak jako dřív.

Foto: Porsche

Jednou z priorit bylo udržet nízkou váhu

Podle Porsche je čtyřlitrový atmosférický šestiválcový motor převzat ze závodního modelu a je „prakticky nezměněn“, a to v četně řídicí jednotky používané v nejnovějším závodním modelu GT3 Cup. Výkon 510 koní je dech beroucí, ještě víc nás ale fascinuje, že omezovač je až v devíti tisících otáčkách.

Ze závodní 911 RSR je i přední náprava s dvojitými trojúhelníkovými rameny, zadní náprava má upravené víceprvkové zavěšení ze standardní 992 s řízením zadních kol. Pružiny jsou tvrdší než u přechozí GT3, ale auto není nepohodlnější. „Klíčové bylo vyladění tlumičů, na tom jsme strávili víc času, než jsme chtěli,“ připouští Preuninger. „Naopak implementace a nastavení přední nápravy ze závodní 911 RSR byla jednodušší, než jsme předpokládali.“

Auto krotí brzdové kotouče s průměrem 408 mm vpředu a 380 mm vzadu, což můžeme jen pochválit, pokud to s jezděním na okruhu zákazníci myslí opravdu vážně. V nabídce pak bude samozřejmě i karbon-keramika. Volitelné je i obutí – standardně bude 911 T obouvat Michelin Pilot Sport Cup 2, ale za příplatek můžete mít i ryze okruhové Michelin Cup 2 R.

Foto: Porsche

Manuál nebo automat? Verzi PDK neprozradí páka převodovky, ale pádla pod volantem

Interiér nové 911 GT3 vychází ze standardní 992, ale šetřilo se na odhlučnění a zadních sedadlech. Všude je alcantara a karbon, muziku tvrdí sportovní sedačky a závodní klec. Všimněte si ale „řadicí páky“ automatické převodovky. Není to žádný přepínač, ale opravdový klacek, ne nepodobný manuálu. „Já sám dávám přednost řazení pákou než pádly a spousta našich zákazníků to má stejně,“ vysvětloval během oficiálního představení vozu Preuninger. A byl to on, kdo prosadil i asistent řazení s blikajícími LED diodami nebo třeba úpravu zobrazovaných informací o teplotě a tlaku oleje či pneumatik.

Preuninger byl i z těch, kteří hlasovali, aby měla nová GT3 jen tři jízdní režimy. „Myslím si, že Normal, Sport a Track bohatě stačí. Navíc každý z nich je plně konfigurovatelný. Řidič si pak může rychle vybrat, co chce a potřebuje.“ A díky němu pořád platí, že GT3 není jen o samotné rychlosti, ale i o emocích z řízení. „Zákazníci nechtějí jen teleport. Chtějí řídit,“ tvrdí opakovaně.

První Porsche 911 GT3 se dostanou ke svým zákazníkům už v květnu, jejich cena bude začínat nad částkou zhruba 3,6 milionu korun. Tradiční verze Touring bude představena ještě letos, takže ti z vás, kteří touží po méně „vystajlované“, ale neméně schopné „gététrojce“ mohou ještě pár měsíců šetřit.

Související témata:
Načítám