Článek
Důvodem velké obliby elektromobilů je zejména osvobození od DPH (ve výši 25 procent), které Norsko, jinak bohaté na ropu a zemní plyn, nabízí. Další pobídkou je osvobození od daně z koupě automobilu, která se vypočítává z hmotnosti vozu a dosahuje až tří set tisíc korun.
Klasické automobily jsou tak v zemi uměle znevýhodněny a například Škoda Fabia zde v nejlevnější verzi vyjde v přepočtu na 667 000 Kč. Pro srovnání u tuzemských dealerů vyjde oblíbená Fabia v základu na 279 900 korun. To už pak je lepší, když žijete v Norsku, sáhnout po elektrické Škodě Enyaq, která zde stojí 875 000 korun. V Česku tento elektromobil vyjde na zhruba milion korun.
Země tak zažívá prudký boom elektromobility. Zatímco v roce 2010 tvořily vozy do zásuvky zhruba procento trhu, předloni to už byly dvě pětiny a v minulém roce 54,3 procenta. Co se konkrétních čísel týče, loni našlo v severské zemi majitele celkem 141 412 nových vozů, z nichž 76 789 bylo zcela elektrických.
Vedle rostoucího zájmu o elektromobily je z dat OFV také patrný výrazný úspěch vozů z koncernu Volkswagen. Podle dostupných údajů se zde prodalo například na pět tisíc elektrických golfů či přes devět tisíc vozů Audi e-tron. Nejpopulárnější Model S značky Tesla, která ve většině zemí platí za největšího prodejce vozů do zásuvky, si v roce 2020 koupilo méně než 8 tisíc zákazníků.
Pro srovnání – v Česku tvoří v současnosti vozy do zásuvky zhruba procento trhu. Podle SDA za 11 měsíců loňského roku našlo majitele 2 103 aut na elektřinu, což je ovšem meziročně zhruba trojnásobný růst.