Hlavní obsah

No nekup to: Formule Toro Rosso z roku 2019 je na prodej

Foto: Race Cars Direct

Konečně si můžete koupit opravdovou formuli! Jak se však dalo čekat, má to jeden nebo dva háčky…

Po pravé závodní formuli v určité fázi života zatoužil snad každý, komu koluje v žilách vysokooktanová krev. Ty jsou však vyhrazeny pouze jejich pilotům a po skončení sezony zpravidla skončí někde v depozitu dané stáje. A někdy dokonce, pokud jde o úspěšný monopost, po nich sáhnou nenechaví sběratelé, jakmile je to jen trochu možné. Ale v tomto případě by někomu mohla svitnout trocha naděje.

Článek

Jde totiž o vůz ze stáje Toro Rosso (aktuálně AlphaTauri), tedy vlastně ze „záložní“ odnože elitního Red Bullu. Stroj nemá extrémně slavnou historii, ale to neznamená, že bude levný. Abychom byli úplně přesní, jde o vůz Scuderia Toro Rosso, typ STR14, tedy monopost z roku 2019. Tento vůz startoval v celkem 17 velkých cenách, přičemž asi nejslavnějším výsledkem je fantasticky překvapivé (nebo snad překvapivě fantastické?) umístění nováčka Pierra Gaslyho na „bedně“ při podniku v Brazílii.

Foto: Race Cars Direct

STR14 se na první pohled jeví trochu jako outsider, ale v roce 2019 se s ním Pierre Gasly dostal dokonce na bednu

Fakt, že se s touto STR14 nadějný jezdec umístil na druhém místě, dělá z formule vlastně poměrně významný vůz v rámci historie samotného týmu Toro Rosso – úspěšnější už je z teprve 14leté historie této stáje pouze typ STR3 z roku 2008, se kterým se podařilo zabodovat pro změnu jistému Sebastianu Vettelovi, který tehdy konce i jednou vyhrál.

Vtip je totiž v tom, že tato konkrétní „es-té-er-čtrnáctka“ je právě onen kus, šasi číslo 04, se kterým se Francouzovi Gaslymu podařilo dosáhnout právě onoho nečekaného druhého místa v Brazílii 2019. Zajímavé však je, že vůz není na prodej jako kompletní – jde pouze o „pojízdné šasi“, takže tu chybí hydraulika, řídicí jednotka a pohonná jednotka, tedy motor. Výhodou však je, že se do vozu tím pádem dá uložit nový motor, ideálně s atmosférickým plněním, a tedy pořádným zvukem. Takže ano, jeden háček by to mělo.

Dobrá zpráva však je, že chladicí soustava se všemi hadičkami a potrubím zde je, a dokonce je funkční. Jsou tu i dva volanty – jeden plně závodní s nespočtem tlačítek, druhý zjednodušený pro lidi, kteří nevládnou atomovou fyzikou. Je tu dokonce i původní sedadlo Pierra Gaslyho, přestože vůz nese startovní číslo jeho tehdejšího kolegy Alexe Albona. Funkční je rovněž převodovka, pedály, brzdy, řízení, a dokonce i systém DRS.

Jak by leckdo možná čekal, na stránkách inzertního serveru se bohužel nenachází cena – sice nepůjde zrovna o žádnou láci, ale pokud máte na vůz zálusk a hodláte si konečně splnit dětský sen, nemusíte se bát, že cena bude v eurech či dolarech připomínat telefonní číslo, jako je tomu v případě některých legendárních monopostů, které psaly historii.

Pierre Gasly, narozen 7. února 1996, je francouzský jezdec Formule 1. Začal pochopitelně na motokárách, přičemž se přes Formuli Renault, Formuli GP2, japonskou sérii Super Formula a Formuli E dostal až do F1. Začal v roce 2017 u stáje Toro Rosso, jeden rok strávil u elitní stáje Red Bull a nyní je opět ve službách Toro Rosso, které si změnilo jméno na AlphaTauri. Podařilo se mu jednou vyhrát, a sice v sezoně 2020 na Velké ceně Itálie, tehdy skončil v celkovém bodování desátý.

Související témata:
Toro Rosso
Načítám