Článek
Japonský Nissan dosáhl historického milníku, a to 50% tepelné účinnosti (zážehových) motorů s vnitřním spalováním, instalovaných v rámci soustavy nazvané e-POWER. Ano, je tam to „e“, a to znamená, že se zde nevyhnete elektrifikaci. V praxi totiž předmětná technologie funguje tak, že tradiční benzinová jednotka generuje elektřinu pro baterie či samotný elektromotor, který následně pohání kola.
Abyste si uměli představit, o jak moc velký úspěch jde, přiblížíme vám trochu historii. Lidstvu trvalo přibližně 50 let, než navýšilo tepelnou efektivitu spalovacích motorů ze 30 % na 40 %. Nissan se o dalších deset procent posunul za pár let, respektive v roce 2016 poprvé představil předmětnou soustavu e-POWER.
Co tento milník jménem STARC v praxi znamená? Nižší spotřebu paliva asi o 25 %, a hlavně nižší produkci oxidu uhličitého během jízdy. Rovnice pak navazuje na vyšší šance splnit bruselské předpisy, které už zavání normou EURO 7 – pro mnohé modely/spalovací motory/převodovky potenciálně likvidačním předpisem.
Zástupci automobilky naznačili, že k zásadním vylepšením došlo na poli vstřikování paliva, zapalování, mísení směsi, kompresního poměru a zpětné recirkulace výfukových plynů. Druhým dechem však dodávají, že půjde o přechodnou stanici realizovatelnou někdy kolem roku 2030, protože o dvacet let později se už počítá s CO2 neutrální politikou.
Do toho si výrobce věří z hlediska obchodu, protože očekává, že do konce fiskálního roku 2023 udá více než jeden milion elektrifikovaných vozidel.
První reálnou evropskou vlaštovkou technologie e-POWER bude třetí Nissan Qashqai, později stíhaný aliančními kolegy od Renaultu a Mitsubishi. Na závěr bychom zde uvedli přepracovanou citaci původem od Kurta Cobaina, nyní znějící takto: „Lepší trochu bzučet, než úplně vyhasnout.“