Článek
Nissan X-Trail nepatří mezi nejmladší středně velká SUV na světě. První generace se dělala již od roku 2000 a dokonce existovala i v ostré verzi GT s 280 koňmi, bohužel však pouze pro Japonsko. Třetí generace, která je stále na trhu, se představila v roce 2013, což mimo jiné znamená, že již vážně nejde o nejmladší auto a konkurence často stačila výrazně přezbrojit. A Nissan to bere vážně, takže letoš přišla modernizace vozu a s ní i větší motor.
Vzhledové inovace se týkají hlavně přední části auta, kde je nová maska, nárazník a nechybí ani plně diodové světlomety. Vzadu už nejsou změny tak patrné, ačkoliv nárazník a svítilny také prošly úpravou. Osobně musím říci, že auto prokouklo a ostrá oranžová barva mu až překvapivě sluší.
Uvnitř je vše také při starém, tedy až na volant, který má zpolštění v dolní části. Každopádně X-Trail je vizuálně i pocitově stále autem na úrovni, v našem případě má i velmi bohatou výbavu.
Hlavní novinku najdete pod kapotou. Zatímco doposud se v případě dieselů spoléhal X-Trail jen na šestnáctistovku se 130 koňmi, nyní dostal dvoulitr a 177 koní. Nutno ovšem říci, že šestnáctistovka nebyla vůbec špatná - měla překvapivou chuť do života, jezdila úsporně a stále si jí můžete koupit. Dvoulitr má ale nastolit nové pořádky a umlčet ty, kteří říkali, že pro takhle velké auto je objem 1.6 prostě málo.
Jenže ve výsledku bych osobně doporučil dvoulitr jen tomu, kdo jezdí s X-Trailem svižněji či často plně naložen, ostatním by mohla šestnáctistovka stačit. Proč? Inu, dvoulitr není v tomto případě vyložená výhra. Stejně jako šestnáctistovka, i on se jen neochotně sbírá z nízkých otáček, navíc je o trochu méně kultivovaný. Jeho výkony nejsou pocitově o tolik lepší než u 1.6, jak napovídá slušný rozdíl v papírovém výkonu. Hlavní však je, že spotřeba nového motoru rozhodně není nízká. Dostat se na 7 litrů vyžaduje sebezapření, v běžném provozu počítejte spíše s osmi až devíti a pokud rádi jezdíte 160 po dálnici, bude to spíše 11 litrů. Může za to i skutečnost, že jednotka nepoužívá vstřikování močoviny, což je sice výhodnější v tom, že nemusíte žádnou močovinu dolévat a nemáte v autě nainstalován složitější systém, ale pak má motor vyšší spotřebu.
Manuální převodovka má naštěstí slušný chod páky v kulise, byť o chlup delší, ale je zase přesná. Zpřevodování je spíše kratší, ve 130 km/h počítejte zhruba s 2500 otáčkama na šestku.
Pohon všech kol je zde nastavitelný otočným ovladačem. Můžete mít pohon pouze předních kol, automatický režim, který připojuje zadní nápravu v případě potřeby a pak také stálou čtyřkolku. To není špatný systém - nastavíte si prostě to, co zrovna potřebujete, anebo necháte vždy vše na elektronice. Drobnou raritou je tlačítko hned vedle, které ovládá vyhřívání obou zadních sedadel zároveň. Zepředu. Takže tím můžete zadním cestujícím pěkně zatopit.
Samotný podvozek pak kombinuje slušný komfort s jistotou v zatáčkách. Tady se nemusíte bát, že vás auto nějak vyškolí, nebo že z vás vymlátí duši. Vlastně na danou třídu funguje velmi dobře. Jediné, co mu trochu chybí, je lepší odhlučnění. Obecně je X-Trail bídně odhlučněn, ať už od kol, motoru či aerodynamického hluku. To jsem kritizoval již při příchodu modelu na trh před téměř čtyřmi lety a nic se na tom nezměnilo.
Nicméně i přes několik výtek působí Nissan robustně, při jízdě příjemně a stále má zákazníkům co nabídnout. Je velmi prostorný, slušně pohodlný a může mít i třetí řadu sedadel, což však námi testovaný kus neměl. Otazník tak visí spíše nad motorem, který dvoulitr nedokázal naplnit velká očekávání. Osobně bych si vystačil s šestnáctistovkou dCi, která na rozložité auto překvapivě stačí, je tišší a má rozumnou spotřebu.
Nissan navíc nyní nabízí pro model X-Trail speciální zvýhodněnou edici Czech line. Ta se týká ještě i crossoverů Qashqai a Juke. Vůz má lepší výbavu, může mít zimní pneumatiky zdarma a samozřejmě nechybí ani lepší cena.
Technické údaje: Nissan X-Trail 2.0 dCi 4x4 | |
---|---|
Motor | Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k)/3750 ot. |
Točivý moment | 380 Nm/200 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 204 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,4 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6.3 / 5.2 / 5.6 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1730 / 535 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4690 x 1830 x 1740 mm |
Rozvor | 2705 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Objem zavazadelníku | 565 l |
Základní cena | 795 500 Kč |