Článek
První generace Nissanu Qashqai se ukázala v roce 2007 a nastavila laťku toho, jak má vypadat kompaktní SUV pro masy, které netouží po německých výrobcích. V roce 2014 nastoupil druhý pokračovatel, jenž se dnes pyšní více než milionem prodaných kusů. Už v roce 2021 převezme žezlo král Qashqai III. a podobně jako jeho předchůdci bude bojovat o titul nejprodávanějšího evropského vozu značky. Podaří se mu to? My myslíme, že šance má vysoké.
Třetí generace je totiž postavena na zbrusu nové platformě CMF-C a jako základní atributy slibuje elegantní evropský design, efektivní hnací ústrojí a o třídu lepší jízdní vlastnosti. Díky pokročilé technice svařování, lisování a volbě lehčích materiálů kompaktní nissan znatelně zhubnul.
Vůbec poprvé dostane páté dveře z kompozitu, což znamená 2,6 kilogramu dole. Díky použití vysoce pevnostní oceli a zástavbě hliníkových dveří, předních blatníků a kapoty se váha ztenčila o dalších 21 kilogramů. Tuhost karoserie se ve srovnání s druhou generací zvýšila o 41 %, přičemž celková úspora na základní konstrukci činí 60 kilogramů hmotnosti. A to se počítá.
Vylepšení se dočkaly rovněž vzpěry MacPherson vpředu i vzadu. Předokolky a modely s továrními koly do velikosti 19 palců budou mít vzadu torzní příčku, zatímco auta na 20palcových kolech nebo čtyřkolky získají pokročilejší víceprvek s pomocným rámem. V rámci dalších modernizací došlo k vylepšení posilovače řízení, přepracování podlahy nebo k zástavbě aktivní mřížky chladiče.
Motor jako nabíječka
Pod kapotou se objeví benzinová 12voltová mild-hybridní třináctistovka s turbem ve dvou výkonnostních variantách. Bližší specifikace se dozvíme až s uvedením na trh. U nás poměrně revoluční a v Japonsku dobře známá hybridní technologie bude věc zvaná e-Power. Zážehový motor v tomto případě není spojen s koly, nýbrž pouze dobíjí akumulátory. Z nich poté čerpá energii elektromotor, který zajišťuje potřebný pohyb kol. Obdobný systém využívá exotický sporťák Fisker Karma nebo Mitsubishi u vlajkového Outlanderu PHEV ovšem s tím rozdílem, že v případě potřeby lze povolat benzinový čtyřválec i k pohonu kol, a to za pomoci jednoduché spojky.
Křemíkoví inženýři zamakali na pomocníkovi jménem ProPilot a propojili ho s navigací. Auto tedy zvládne v jednom dálničním pruhu samočinně zrychlovat, zpomalovat, zastavit, rozjet se, držet se uprostřed svého pruhu nebo přečíst dopravní značky, a podle nich samočinně snížit/zvýšit rychlost. Dále vozidlo rozpozná blížící se zatáčku/sjezd, proto opět zvládne autonomně přibrzdit. V Nissanu také řekli dost hloupým nehodám při zajíždění do parkovacího místa nebo vyjíždění z něj. V případě hrozící kolize tohoto charakteru auto převezme kontrolu nad brzdami a samo zastaví.
Inovací prošly oblíbené přední lampy. Qashqai momentálně nabízí pouze vrcholové adaptivní diodové světlomety, jejichž čočky kopírují práci volantu/trajektorii kol (natočí se do zatáčky). Přepracované svítilny slibují chování podobné Matrix světlometům, tedy paprsek utvoří 12 jednotlivých prvků, které se budou dle jízdních podmínek zhasínat a rozsvěcet. Teoreticky tak půjde jezdit s permanentně aktivními dálkovými světly a neoslňovat ostatní šoféry.
Za závěr ještě dodáme, že k dnešnímu dni se v Evropě prodalo přes tři miliony vozů modelu Qashqai a celosvětově přes pět milionů kusů. Dlouhodobě jde o nejúspěšnější automobil značky v Evropě, zatímco ve Spojených státech amerických vévodí tabulkám model Rogue (X-Trail). Připomeneme, že jméno Qashqai byste za velkou louží hledali marně, v USA se kompaktní SUV jmenuje Rogue Sport.
A kdy že to všechno vypukne? Už za pár měsíců, čekáme totiž na jarní premiéru (2021).