Hlavní obsah

Nissan Qashqai potřetí – Jak jezdí modernizovaný crossover?

Foto: Nissan

Zakladatel rodu kompaktních crossoverů přijíždí na trh již ve třetí generaci. Nissan s novým Qashqaiem vsází na úplnou elektrifikaci všech pohonů, vyšší bezpečnost a prémiovější interiér s bohatší výbavou. S důležitou novinkou jsme se poprvé svezli na silnicích okolo Varšavy a vážně se nám líbí.

Článek

Nissan Qashqai je již od uvedení první generace jedním z nejdůležitějších hráčů v segmentu kompaktních crossoverů, což vlastně není žádným překvapením. Vždyť právě Qashqai se v roce 2007 stal zakladatelem dnes nejoblíbenější kategorie vozů na evropském trhu a za tu dobu se jej tady prodalo více než 3 miliony exemplářů, celosvětově pak 5 milionů. V současnosti Nissan pokračuje v modernizaci modelové řady a uvádí na trh třetí generaci Qashqaie, kterou chce navázat na úspěchy předchůdců.

Foto: Nissan

Qashqai vypadá typicky japonsky, ale už od první generace se vyrábí v Evropě

Oblíbené rysy v modernějším provedení

S novým Qashqaiem jsme se poprvé svezli na novinářské prezentaci nedaleko polské Varšavy a už teď víme, že skrývá spoustu potenciálu, ale vezměme to postupně a začněme tím, jak vypadá. Od začátku historie modelu je vůz navrhován i vyvíjen v Evropě, ale na pohled je typicky japonským moderním autem s až futuristickým designem. Nejnovější Qashqai si na českých silnicích spletete asi jen s novým Nissanem Juke, protože jinak u nás nic podobného nejezdí.

Nenechte se zmást celkovým tvarem vozu, jelikož třetí generace je zcela novým autem. V Nissanu si uvědomují, že se zákazníkům charakteristická silueta líbí, a proto ji s vylepšeními přenesli i na novou generaci. Tím však podobnost obou vozů končí. Základem nového Qashqaie je nová alianční modulární platforma CMF-C s hliníkovými a kompozitními materiály karoserie, díky nimž je konstrukce o 63 kilogramů lehčí a zároveň o 48 procent tužší než u předchůdce. Celková hmotnost vozu však mírně vzrostla, a to o 28 kilogramů. Důvodem je zejména elektrifikace a lepší výbava.

Nejvýraznější okem viditelnou mezigenerační změnou je celkově svalnatější design se zvětšenou maskou chladiče a osobitějšími světlomety jako poznávacími znaky. Ty jsou díky použití LED diod štíhlejší a kosmičtější než u předchůdce a osobitost jim dodává denní svícení s motivem bumerangu. Specialitou pro náročnější řidiče je technologie Matrix LED upravující světelný paprsek dálkových světlometů a omezující oslňování vozidel v protisměru.

Modernizaci neunikla ani zadní část vozu, ale základní rysy zůstaly zachovány a jsou spíše omlazeny, než aby prošly radikální změnou. Z hlediska rozměrů pak nový Qashqai narostl do všech směrů a je delší, širší, vyšší a má i delší rozvor. Větší rozměry se přitom neprojevují jen prostornějším interiérem pro cestující, ale také větším zavazadelníkem, jehož objem vzrostl o 74 litrů na celkových 504 litrů. Praktičtěji smýšlející zájemce jistě potěší i úhel otevření zadních dveří blížící se 90 stupňům.

Nový interiér s ovládáním pěkně postaru

Když už usednete do interiéru, okamžitě si všimnete, že i ten je zcela nový a propracovanější než v předchozí generaci. V Nissanu přepracovali celkovou architekturu, vylepšili dílenské zpracování, a přestože sáhli po nejmodernějších technologiích, zachovali intuitivní ovládání nejdůležitějších funkcí klasickými ovladači. Zapomeňte na novou módu dotykového ovládání většiny výbavy, jako to známe u nejnovějších modelů Škodovky nebo Volkswagenu, protože zde se všechno ovládá tak, jak nám to vyhovuje nejvíce. Pěkně postaru.

Foto: Nissan

Moderní architektura interiéru zachovává klasické tlačítkové ovládání klíčových funkcí

Stop-start vypnete tlačítkem, teplotu klimatizace upravíte otočným ovladačem a většinu nastavení výbavy a vozu najdete přesně tam, kde byste je čekali. V Nissanu se nesnaží změnit pravidla ergonomie, protože by to ani nedávalo smysl, a raději vylepšují fungující řešení, takže se s nejnovější generací prostředního crossoveru sžijete opravdu snadno.

Pomyslný trojúhelník obrazovek se skládá z digitálního přístrojového štítu s 12,3” a konfigurovatelným zobrazením, 9" displeje infotainmentu NissanConnect a 10,8” head-up displeje promítajícího nejdůležitější informace o jízdě na čelní sklo. Interiér tak působí výrazně modernějším dojmem než u odcházejícího modelu a je vybaven vylepšeným asistenčním systémem ProPilot, příplatkovými masážními sedadly, USB nabíječkami ve standardech USB-A a USB-C a nechybí ani připojení služeb Android Auto a Apple CarPlay.

Foto: Nissan

Modrý, šedý nebo bílý? Qashqai vypadá skvěle ve všech barvách

Ani nejslabší motorizace není k zahození

Během prvních jízd s Qashqaiem na až příliš rovných silnicích okolo Varšavy jsme sice nemohli vyzkoušet všechny vlastnosti nového vozu, za to jsme se svezli se všemi motorizacemi. Zatím jediným motorem na trhu je přeplňovaná třináctistovka DIG-T s 12voltovým mild-hybridním systémem o výkonech 138 nebo 156 koní. Slabší motorizace je vybavena pouze šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol, silnější motorizace pak nabízí manuál a variátor Xtronic kombinované s pohonem předních nebo všech kol.

Na první jízdu s novým Qashqaiem si vybírám to nejlepší, co Nissan v současnosti nabízí – silnější motorizaci s automatem a nejvyšším výbavovým balíčkem Tekna+. Již na prvních metrech se ukazuje, že vůz má tužší nastavení podvozku, ale nikoliv nepříjemně tvrdé. Má sklony ke kopírování většiny nerovností, ale umí si s nimi poradit tak, aniž by přenášel rázy do interiéru a natřásal posádku. Výkonnější motorizace je dostatečně silná a převodovka zvládá většinu přeřazení hladce, jen výjimečně zaškubne při rychlém přidání plynu okamžitě po větším zpomalení (což zmate většinu automatů).

Pokud si však raději řadíte sami, ta samá motorizace je k dispozici také se standardním šestistupňovým manuálem, který jde naprosto hladce a přesně. S ním se navíc umocní nejsilnější zátah ve středním pásmu otáček, kdy se turbodmychadlo roztáčí do plných otáček, a solidní dynamika silnějšího Qashqai ještě víc vynikne.

Foto: Nissan

Dvacetipalcová kola jsou pro Qashqai novinkou, navíc jsou vždy spojena s víceprvkovým zadním zavěšením (stejně jako verze s pohonem všech čtyř kol), které přispívá k lepšímu vedení stopy v zatáčce. U vozů s menšími rozměry kol je použita jednodušší torzní příčka, která ale kvalitu jízdy nijak nekazí

Největším překvapením je ale slabší verze třináctistovky, která v reálném světě není o moc pomalejší nebo horší než ta silnější. S kultivovaným jízdním projevem se při normálním tempu příliš neodlišuje od silnější a nejvíce znatelným rozdílem je skutečnost, že motor s výkonnějším naladěním je mírně ostřejší a zrychluje s trochu větší vervou. Klidnějším řidičům však bude nepochybně stačit i ten slabší, který jim navíc ušetří peníze při nákupu vozu.

E-Power

Esem v rukávu Nissanu se stane připravovaná hybridní motorizace e-Power, jež má přinášet výhody elektromobilů (lineární a svižné zrychlení) bez nutnosti nabíjení ze zásuvky. Inovativní řešení využije tříválcovou patnáctistovku pouze jako generátor elektrické energie pro elektromotor, jenž pak silou 187 koní bude roztáčet přední kola. Zní to hodně zajímavě!

Nový Nissan Qashqai prošel razantní mezigenerační změnou a oproti předchůdci je propracovanějším autem. Zvenku zaujme originálním nadčasovým designem, v interiéru osloví velkorysou základní i příplatkovou výbavou a jízdními vlastnostmi nezklame ani náročnější řidiče. Inženýři zapracovali na celkovém naladění vozu a sázka na elektrifikované pohony se nepochybně vyplatila. Už teď jsme zvědaví, jak bude auto jezdit s očekávaným pohonem e-Power, protože podle evropského zastoupení je o něj v Japonsku velký zájem. Vůz by vás každopádně měl zajímat a konkurence by si na něj měla dát velký pozor.

Ceny nového Nissanu Qashqai budou začínat na částce 539 000 Kč (Nissan navíc slibuje rozsáhlou základní výbavu), první vyrobené kusy dorazí do Česka koncem srpna.

Načítám