Článek
Čas v automobilovém průmyslu teď běží snad dvojnásobnou rychlostí. Pod tlakem zpřísňujících se emisních norem (a hrozících pokut) všechny automobilky chrlí jednu elektrifikovanou novinku za druhou, technologický pokrok peláší jako o život a každé právě představené auto je o pořádný kus lepší než to, co bylo špičkou ještě před měsícem. Je to vážně zběsilé!
A v tomto prostředí bojuje Nissan se svým čtyři roky starým Leafem – má ještě vůbec co nabídnout v záplavě novějších konkurenčních produktů? Na papíře rozhodně! První Leaf byl přesně tím druhem elektromobilu, který sliboval dojezd přes 170 km (zpočátku, dojezd ale díky větším bateriím postupně rostl), ale v reálu to bylo spíš lehce přes sto. Jeho nástupce je někde jinde.
Už základní verze poháněná 150koňovým elektromotorem ujede díky baterii o kapacitě 40 kWh až 285 km (reálně kolem stále velmi slušných 240 km). A pak je tu ještě vylepšená verze Leaf e+, kterou jsme mohli otestovat – ta má posílený elektromotor o výkonu 217 koní a větší 62kWh baterii, z níž můžete vymáčknout až 385kilometrový dojezd. To zní hodně slibně…
Realita není o nic horší, Leaf e+ je díky většímu výkonu hbitější a akceleruje nenuceněji, spolu s větší baterií se tak nemusíte bát ani dlouhých dálničních přeletů – základní verze si přeci jen víc libovala při dopravě po městě a v jeho blízkém okolí. Leaf se přitom řídí jako všechny elektromobily příjemně snadno (rekuperaci máte dvoustupňovou plus režim řízení jedním pedálem), jezdí naprosto tiše a náramně pohodlně.
Kabina je dostatečně prostorná (ačkoliv třeba ID.3 působí vzdušněji) a ergonomie solidní, ale na designu a architektuře kabiny (v typicky japonském stylu „nespravuj, co není rozbité“) je pokročilý věk Leafu znát asi nejvíc. Ale je to jen zdání, protože je tu moderní infotainment s online (včetně over-the-air updatů) a mobilní konektivitou, vyhřívaná sedadla i volant, tepelné čerpadlo a pochopitelně také dlouhý zástup jízdních asistentů včetně adaptivního tempomatu s udržováním jízdy v pruhu nebo automatického parkovacího systému s 360° kamerový výhledem.
Co v moderní technice Leafu (i vyšší verzi) ale chybí, je efektivnější chlazení baterií vodou místo vzduchem – ale to poznáte jen při dalekých dálničních přeletech přerušovanými jen návštěvami rychlonabíječek. Horší je použití japonského CHAdeMO konektoru místo běžného evropské CSS Combo. Jednak vás to bude omezovat při výběru veřejných nabíječek (ty modernější už CHAdeMO ani nemají) a také nedosáhnete plného nabíjecího výkonu až 100 kW, protože české nabíječky dávají na CHAdeMO jen 50 kW. Jak jsme říkali, nejnovější konkurenti jsou už prostě o něco dál…
Ale Nissan si je všech těchto drobných nedostatků Leafu moc době vědom a vynahradí vám je atraktivnější cenovkou sníženou o 80 tisíc Kč na všechny verze. Naprostý základ tak pořídíte již za 780 tisíc, verze Leaf e+ začíná na 990 tisících. A to je s ohledem na rozsah základní výbavy a příplatky za vyšší úrovně hodně zajímavé. Nissan Leaf tak sice není poslední výkřik techniky, ale pořád jde o velmi dobrý a široce použitelný elektromobil za zajímavé peníze.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 160 kW (217 k) |
Točivý moment | 340 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 706 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,9 s |
Maximální rychlost | 157 km/h |
Dojezd | 385 km |
Kapacita baterie | 62 kWh |
Nabíjení | AC 6,6 kW, DC (CHAdeMO) 100 kW |
Kola a pneumatiky | 215/50 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 490/1 788/1 540 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 435 l |