Článek
Jenže zdá se, že Nissan teď na veletrhu CES vytasil řešení. Za název auta přibylo magické „e+“ a Leaf dostal výrazně vyšší dojezd, navíc spojený i s příjemným bonusem vyššího výkonu. Až dosud měl Leaf 150 koní a 320 Nm točivého momentu, ovšem „plusko“ si píše rovnou 218 koní a 340 Nm. Vlivem toho se pochopitelně zrychlila akcelerace, zvýšila maximálka a obecně zlepšila dynamika.
Spíš než rychlost jsou ale terčem zájmu baterie a jejich kapacita. Z původních 40 kWh vzrostla kapacita na 62 kWh, ovšem články dodávané firmou LG Chem umožňují výrazně těsnější naskládání, takže se velikost baterie takřka nezměnila. Baterie jsou i nadále chlazeny pouze pasivně, ale o přehřívání při dobíjení nebo plném výkonu nemá Nissan strach a dává záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů.
Teď ovšem konečně k samotnému dojezdu. Jak už padlo v úvodu, současný Leaf má dojezd 270 kilometrů podle nového měřicího cyklu WLTP (který v EU nahradil starší a nerealistický NEDC), potažmo 241 kilometrů podle amerického cyklu EPA, který se realitě blíží asi nejvíc. Leaf e+ ovšem se svou větší baterií vykázal podle EPA dojezd až 363 kilometrů, což je rapidní zlepšení o více než 120 kilometrů. Pokud se v reálném světě bavíme skutečně o 350 a více kilometrech, začíná být denní použitelnost elektromobilu vcelku dobře představitelná.
A strach nemusíme mít ani o dlouhatánské dobíjení. V souvislosti s posilněným Leafem totiž Nissan uvádí i nabíjení o výkonu 70 kW, nahrazující to stávající s výkonem 50 kW. Ačkoliv konkrétní časy zatím neznáme, prý se bude e+ s výrazně větší baterií nabíjet za podobnou dobu jako dosud. To znamená nabití z 20 na 80 % přibližně za hodinu. Tedy alespoň za předpokladu, že najdete tu správnou nabíječku.
Co se zbytku auta týče, až tolik se nemění. E+ se navenek odlišuje jinými koly a pozměněnou přední maskou s modrým dekorem, ovšem další změny jsou spíše technologického rázu. Nissan umožní aktualizace mapových podkladů a softwaru „on-air“ bez nutnosti navštěvovat servis a objeví se poslední verze komplexního jízdního asistenta ProPilot Assist spolu s dalšími pomocníky.
Leaf e+ jde ještě v průběhu ledna do prodeje v Japonsku, na jaře následuje USA a přibližně v půlce roku se pak dočkáme i tady u nás v Evropě.